|
کدخبر: 199924

مداخله بی ‌سابقه چین در بازار نفت!

چین در پی افزایش هزینه‌های انرژی و سوخت در اقدامی بی‌سابقه، ذخایر نفت را با هدف کاهش قیمت این محصول استراتژیک به‌ فروش رساند.

چین در پی افزایش هزینه‌های انرژی و سوخت در بخش نفت،گاز، برق و زغال‌سنگ در اقدامی بی‌سابقه در بازار جهانی نفت مداخله کرد و ذخایر را برای اولین‌بار با هدف کاهش قیمت این محصول استراتژیک به‌ فروش رساند.

بر اساس این گزارش، تورم هم در چین به‌ سرعت رو به افزایش و قیمت نفت کاهش یافته است.

طبق اعلام اداره غذا و ذخایر استراتژیک چین، پکن از ذخایر عظیم نفت برای کاهش فشار افزایش قیمت مواد اولیه استفاده کرده است.

آژانس ذخایر استراتژیک چین اعلام کرد: گردش عادی نفت‌ در ذخایر دولتی، راهی مهم برای ایجاد تعادل در بازار است و ممکن است پکن به‌ فروش بشکه‌ های نفت ادامه دهد. عرضه ذخایر نفت‌ به ‌بازار از طریق مزایده، عرضه و تقاضای بازار داخلی را بهتر تثبیت می‌کند.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است و در دهه گذشته ذخایر عظیمی ایجاد کرده که با ذخایر استراتژیک نفت موسوم به ‌SPR‌‌ که در آمریکا و اروپا نگهداری می‌شود و فقط هنگام قطع‌ شدن عرضه و جنگ استفاده می‌شود، متفاوت است. با این حال چین اعلام کرده، مایل است از ذخایر برای تاثیرگذاری بر بازار استفاده کند.

به گفته باب مک‌نالی مشاور ارشد سابق سیاست کاخ‌سفید که مدیریت شرکت مشاوره‌ای راپیدان‌ انرژی در واشنگتن را برعهده دارد، اقدام اخیر چین برای استفاده از ذخایر در راستای کاهش قیمت نفت برای پالایشگاه‌های داخلی انجام شده است.

تورم درب کارخانه چین تنها یک‌ماه پس از آن که کاخ‌ سفید به‌طور علنی از اوپک درخواست کرد، نفت بیشتری در پی افزایش قیمت بنزین در آمریکا تولید کند  به‌ بالاترین میزان در ۱۳ سال گذشته رسید. اقدامات پکن و واشنگتن نشان می‌دهد، دو مصرف‌کننده بزرگ انرژی جهان یعنی چین و آمریکا، بشکه‌ای ۷۰ تا ۷۵ دلار را خط قرمز قیمت نفت می‌دانند.

 

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها