|
کدخبر: 196643

افزایش واردات نفت چین چه تاثیری بر بازار می گذارد؟

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که به زودی ممکن است در جایگاه نخست این لیست نیز قرار بگیرد؛ در حال ترمیم اقتصاد خود و از سرگیری واردات نفت است.

انرژی افزایش واردات نفت چین چه تاثیری بر بازار می گذارد؟

چین در ۲۰ سال گذشته، واردات خود را در حوزه نفت ۳ برابر کرده است. ۲۰ سال پیش این کشور حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز تقاضا داشت اما در دو سال گذشته این میزان به بیش از ۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

هرچند در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا واردات چین به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت اما به نظر می رسد این کشور در حال آماده کردن خود برای از سرگیری بخشی از فعالیت های صنعتی است که در این مدت کاهش یافته بود.

تحلیلگران معتقدند با کنترل بیماری کرونا در چین، این کشور در حال بازگشت به شرایط عادی اقتصادی است و باید منتظر افزایش تقاضای چین در بازار نفت باشیم.

یکی از اتفاقاتی که در چین باعث افزایش تقاضای نفت می شود؛ افزایش فعالیت پالایشگاه های این کشور است.

در کنار این مساله چین به دنبال سیاست افزایش امنیت انرژی است، بدین ترتیب بخشی از واردات این کشور به عنوان ذخایر انرژی نگهداری خواهد شد.

چین مرداد ماه سال گذشته ساخت مخزن ذخیره سازی به بزرگی ۴۰ میلیون بشکه را آغاز کرد و پیش بینی می شود حجم مخازن ذخیره سازی خود را تا کنون به ۱۰۰ میلیون بشکه رسانده باشد. این حجم از ذخایر گفته می شود تا ۲۰۰ میلیون بشکه قابل افزایش باشد.

تقاضای چین برای واردات نفت رو به افزایش است و این تقاضا ممکن است بر تصمیم کشورهای صادرکننده نفت برای میزان عرضه آنها اثرگذار باشد.

هفته جاری قرار است اوپک پلاس برای افزایش ماهانه عرضه خود تصمیم گیری کند. طبق توافق قبلی افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز به صورت ماهانه برنامه ریزی شده بود و پیش بینی می شود در هفته جاری این میزان افزایش مورد تایید اعضا قرار بگیرد.

بازار نفت این روزها در حال رکوردشکنی افزایش قیمت است به طوری که قیمت نفت برنت تا ۷۳ دلار و ۱۹ سنت نیز افزایش یافت.

هرچند این رشد قیمت متاثر از طوفان آیدا در سواحل خلیج آمریکا و تعطیلی صدها سکوی نفتی است اما تحلیلگران معتقدند قیمت نفت در محدوده ۷۰ دلار منطقی است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها