|
کدخبر: 198873

سهم قیمت برق در هزینه تولید فولاد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شبکه برق کشور، ایران را ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا عنوان کرد.

انرژی سهم قیمت برق در هزینه تولید فولاد

اردشیر مذکوری اظهار داشت: با توجه به فرآیند برقی سازی تجهیزات، افزایش رشد اقتصادی و ورود رمزارزها، روند رو به رشد مصرف برق کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: رشد بالای مصرف برق در دهه های اخیر با وجود رشد اقتصادی ناچیز تقریبا یک درصد، حاکی از آن است که رشد مصرف برق در بخش های غیر مولد بوده است. مقایسه شدت مصرف انرژی در ایران و جهان نشان می‌دهد که رشد شدت مصرف انرژی ایران در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، معادل ۷۵ درصد بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شبکه برق کشور افزود: حدود ۳۶.۳ درصد برق در بخش صنعت مصرف می شود. رشد مصرف برق در سالهای آتی به منظور پاسخگویی به رشد اقتصادی خواهد بود.

مذکوری عنوان کرد: شدت مصرف انرژی در صنایع فولاد ایران ۲۵.۱۹ گیگاژول بر تن می باشد، درحالیکه براساس داده های آژانس بین المللی انرژی شدت مصرف انرژی در صنایع فولاد در جهان در سال مشابه ۱۸.۶ گیگاژول بوده است. سهم قیمت برق در هزینه تولید فولاد حتی با وجود افزایش قیمت برق در ایران تنها ۴ درصد است در صورتی که این مقدار در متوسط جهانی این شاخص ۲۲ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: متوسط برق ۸۰۰ کیلووات ساعت بر تن و نرخ برق صنعتی ۹۰ تومان بر کیلو وات ساعت و متوسط قیمت محصول با نرخ دلار ۲۰ هزار تومانی ۳۲۵ دلار بر تن تخمین زده می شود.

تصمیم برای اعمال محدودیت به صنایع فولادی و سیمانی توسط مقامات ارشد دولت اتخاذ شد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شبکه برق کشور افزود: سیمان و فولاد برای اعمال محدودیت مصرف انتخاب ما نبوده است، تصمیم برای اعمال محدودیت به صنایع فولادی و سیمانی توسط مقامات ارشد دولت و دستگاه های نظارتی و امنیتی اتخاذ شده و ما مجری این تصمیم گیری بودیم چرا که تصمیم بر عدم خاموشی در بخش خانگی بود و تمام تلاش ما هم این بود که با تعاملات دیسپاچینگ، مدیریت شبکه و فولاد کمترین خدشه در تولید فولاد کشور وارد شود و با نگاه ملی بتوانیم این ناترازی تولید و مصرف برق را با حفظ پایداری شبکه جبران کنیم.

انتظارات از صنعت فولاد

این مقام مسئول بیان کرد: نیاز به برق در سال به میزان ۷۷۷ تراوات ساعت است و تنها نیمی از گاز مورد نیاز به نیروگاه ها تخصیص خواهد یافت. آیا با توجه به مقدار انرژی مورد نیاز ذکر شده، هزینه سرمایه گذاری جهت تامین ۷۷۷ تراوات انرژی در توان کشور خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر شبکه برق اظهار داشت: اقدامات موثر در رفع محدودیت انرژی اولیه در توسعه تجدیدپذیرها عبارت است از توسعه نیروگاه های هسته ای، احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالا، واردات انرژی برق و بهینه سازی مصرف.

وی به عنوان انتظارات از صنعت فولاد خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح تعاملات و نگرشی با رویکرد مشارکت در برنامه های مدیریت مصرف با در نظر گرفتن ملاحظه شبکه برق و فرآیند تولید چرخه فولاد از انتظارات از بخش صنایع فولاد است که تدوین برنامه زمانبندی مصرف انرژی با انجمن فولاد در دستور کار است. بعلاوه اینکه در صنعت فولاد کاهش و صرفه جویی مصرف برق بطور مستمر در چرخه تولید از طریق بهینه سازی و یا ارتقاء تکنولوژی لحاظ شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها