|
کدخبر: 197871

مشترکان پرمصرف چقدر پول برق می دهند؟

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تعرفه پرمصرف‌های برق افزایش یافت یعنی برای مشترکانی که ۲ برابر الگوی منطقه مصرف داشته باشند، به ازای هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

«مصطفی رجبی مشهدی» با اشاره به افزایش تعرفه پله پر مصرف برق افزود: مبلغ مازاد برق برای مشترکانی که ۲ برابر الگوی منطقه مصرف داشتند، برابر متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر یعنی به ازای هر ۱ کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: تنها ۸۰۰ هزار مشترک، پرمصرف هستند که میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند.

رجبی مشهدی خاطر نشان کرد: میزان مصرف برقی که توسط قشر پر مصرف (مازاد بر ۲ برابر الگوی مصرف استفاده می‌شود) از ابتدای سال ۵ میلیارد کیلووات ساعت تخمین زده می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از اجرای این افزایش تعرفه پر مصرفی، قیمت هر کیلووات ساعت انرژی برق مازاد بر ۲ برابر الگو مصرف معادل ۳۰۰ تومان بود و اکنون به ۸۰۰ تومان رسیده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت تمام شده برق در کشور به طور میانگین بین یکهزار و ۳۰۰تا یکهزار و ۴۰۰ تومان بود، لذا مشترکان پرمصرف در گذشته، تنها برای مصرف مازاد ۲ برابر الگوی مصرف، معادل ۵ هزار میلیارد تومان از جیب بیت المال، یارانه دریافت می‌کردند.

رجبی مشهدی ادامه داد: با افزایش قیمت برای پله پر مصرف، ۲.۵ هزار میلیارد تومان از ما به تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش که پیشتر از منابع دولت و در قالب یارانه پرداخت می‌شد، از مشترکان پرمصرف گرفته خواهد شد.

صنعت برق کشور۳۰ میلیون مشترک خانگی دارد که از این میان  ۸۰۰ هزار  مشترک پرمصرف طلقی می شوند یعنی معادل کمتر از ۳ درصد از کل مشترکان، که این تعداد مشمول افزایش قیمت تعرفه پر مصرفی شده‌اند.

پیشتر مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تعرفه مشترکان پر مصرف ۱۶ درصد بیشتر از مشترکان خوش مصرف محاسبه می‌شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر