|
کدخبر: 197282

چرا قیمت برخی قبوض برق نجومی شد؟

شرکت برق می‌گوید بالا بودن قیمت قبوض دوره اخیر به دلیل افزایش مصرف بوده اما مردم از نبود شفافیت، نحوه محاسبه و افزایش ناگهانی قبوض گلایه دارند.

انرژی چرا قیمت برخی قبوض برق نجومی شد؟

سخنگوی صنعت برق، در خصوص فیش برق نجومی برخی مشترکان پرمصرف، به افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق این افراد در سال ۱۴۰۰ و همچنین محاسبه تعرفه ۸۰۰ تومانی برای مصارف مازاد بر دو برابر الگوی مصرف این افراد خبر داد.

در روزهای اخیر، یکی از چهره‌های سینما و تلویزیون از صدور قبض چند میلیون تومانی برق منزل خود خبر داده و به نحوه محاسبه تعرفه برق اعتراض کرده است. این اظهارات، توضیحات سخنگوی صنعت برق را در پی داشت.

رجبی مشهدی درباره افزایش قیمت قبوض برق مشترکان نسبت به دوره قبل گفت: با توجه به این که امسال نسبت به سال گذشته گرمای هوا بیشتر بود، میزان استفاده از وسایل سرمایشی هم بیشتر شده و چون تعرفه‌ها پلکانی است به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت افزایش برق، تعرفه برق هم افزایش می‌یابد.وی در ادامه، به تعرفه برق پرمصرف‌ها که در صدور فیش نجومی برای این مشترکان موثر بوده است اشاره کرد.

طبق تعاریف وزارت نیرو در ایام گرم سال و در مناطق عادی، سقف مجاز مصرف برای آن که یک مشترک پرمصرف تلقی نشود، ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. در صورتی که مصرف مشترک از این میزان بیشتر شود، فرد پرمصرف تلقی می‌شود و بر این اساس ۱۶ درصد تعرفه آنها افزایش می‌یابد. تازه این رقم علاوه برافزایش ۷ درصدی قیمت برق در ابتدای اردیبهشت هر سال خواهد بود. به گفته رجبی مشهدی، از ۳۰ میلیون مشترک خانگی هم اینک ۸۰۰ هزار مشترک، پر مصرف هستند.اما اظهارات سخنگوی صنعت برق حاکی از تعریف یک تعرفه خاص دیگر برای گروهی که می‌توان آنها را بسیار پر مصرف نامید نیز هست. بر این اساس، امسال آن دسته از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو یعنی ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارند، باید هزینه برق مازاد بر این مقدار را با تعرفه‌ای که معادل با قیمت متوسط خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، بپردازند. این رقم به ازای هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان است.

قیمت مصرف مازاد برق؛ هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان

سخنگوی صنعت برق کشور نیز روز گذشته اظهار کرد: ما به تازگی اصلاح تعرفه برق نداشته‌ایم و فقط در اردیبهشت هر سال ۷ درصد افزایش قیمت داریم. برای مشترکان پرمصرف که مصرفشان بیش از الگو باشد ۱۶ درصد علاوه بر ۷ درصد اولیه ( ۲۳ درصد) به رقم صورت حسابشان اضافه می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: البته امسال برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگوی منطقه مصرف برق داشته باشند مصرف مازاد، برابر متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدید پذیر(به ازای هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان) محاسبه می‌شود که تعداد این مشترکان حدود ۸۰۰ هزار است.وی گفت: حدود ۲.۸ درصد نیز مشترکانی هستند که به شدت پرمصرف‌اند که باید میزان مصرف مازاد بر۱۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدید پذیر پرداخت کنند به همین دلیل این تعداد احتمالا صورت حساب هایشان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق کشور خاطر نشان کرد: امسال با توجه به گرمای بالای هوا احتمال دارد مشترکان برق بیشتری مصرف کرده باشند و چون تعرفه‌ها به صورت پلکانی است و بر اساس هر ۱۰۰ کیلو وات ساعت مصرف بیشتر، افزایش می‌یابد نرخ‌ها نیز به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها