|
کدخبر: 197154

چرا مجلس بودجه را وتو کرد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۰ فروش روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده بود موضوعی که تحقق آن غیر ممکن بود زیرا در سال ۹۹ بیشترین فروش نفت برابر با ۸۰۰ هزار بشکه بود.

انرژی چرا مجلس بودجه را وتو کرد؟

سید ناصر موسوی لارگانی گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ فروش روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده بود موضوعی که اجرا و تحقق آن غیر ممکن بود زیرا در سال ۹۹ بیشترین میزان فروش نفت برابر با ۸۰۰۰ هزار بشکه در روز بود. این ارقام غیرمنطقی موجب شد که مجلس لایحه بودجه را رد کرده و به دولت باز گرداند تا دولت تعداد بشکه‌های نفت فروخته شده و سایر درآمدهای غیر واقعی را اصلاح کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به ازای فروش اموال دولتی رقم سنگینی را پیش‌بینی کرده بود که تحقق آن امکان‌پذیر نبود، تمام موارد مذکور موجب کسری بودجه شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در خصوص کسری بودجه و اقدامات مجلس نیز تصریح کرد: در صورتی که مجلس تغییرات بسیاری در لایحه تقدیمی دولت ایجاد کند، شورای نگهبان مصوبات را رد می کند زیرا معتقد است این مصوبات، لایحه دولت نبوده و طرح تدوینی مجلس است بنابراین اگر مجلس نتوانست تمام مواردی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منجر به کسری بودجه می شود، اصلاح کند ناشی از این موضوع بود اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با وجود تمامی محدودیت ها، مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد تا زمینه اصلاح آن توسط دولت فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: اگر  در حال حاضر دولت پیش از ارائه بودجه هزار سال ۱۴۰۱ به مجلس، متممی را برای اصلاح بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس کند، پارلمان با فوریت این متمم را تصویب خواهد کرد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در جریان بررسی بودجه گمانه‌زنی‌ها خبر از کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه می‌داد، گفت: یکی از راهکارها جلوگیری از آسیب های ناشی از کسری بودجه، در ارائه متمم و اصلاحیه بودجه است.

وی گفت: نمایندگان در جریان بررسی بودجه نگران بودند که در صورت اصلاح بیشتر لایحه، دولت قبلی آن را اجرایی نکند همانگونه که بسیاری از قوانین مصوب مجلس یازدهم توسط دولت دوازدهم اجرایی نشد مسائلی که می توانست گره ای از مردم، صنعت و تولید کنندگان باز کند بنابراین هرچند لایحه بودجه مطلوب ما نبود اما برای جلوگیری از برخی مسایل با اصلاحاتی با آن موافقت شد.

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر