|
کدخبر: 194587

زنگ خطر واردات بنزین به صدا درآمد!

کشور ما هم اکنون ۱۰ میلیون لیتر مازاد بر مصرف، بنزین تولید می‌کند که صادر می‌شود، اما در صورت تداوم رشد مصرف، تا چند سال آینده وارد کننده بنزین خواهیم شد.

انرژی زنگ خطر واردات بنزین به صدا درآمد!

 ناصر عاشوری در نشست خبری با خبرنگاران افزود: پالایشگاه‌ های نفت کشور هم اکنون در مجموع ۱۰۰ میلیون لیتر انواع بنزین تولید می‌کنند و مصرف کشور ما بطور متوسط روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین است بنابراین هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف تولید می‌شود که به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: پالایشگاه‌های کشور هم اکنون بصورت سه شیفت مشغول تولید هستند و از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین بی نیاز شدیم و به مرور به صادر کننده این فراورده تبدیل شدیم، اما در صورت تداوم روند رشد و بی توجهی به مدیریت مصرف و تولید، درآینده‌ای نزدیک و در سال‌های آینده به واردات بنزین نیازمند خواهیم شد.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، توجه به مدیریت مصرف از طریق کارت سوخت و همچنین توسعه صنعت خودروسازی کم مصرف و پایه گازسوز و همچنین توسعه سوخت سی ان جی از راهکار‌هایی است که دولت باید در سیاست‌های کلی بخش سوخت خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: ساخت هر پالایشگاه از طراحی تا اجرا حداقل ۶ سال زمان می‌برد بنابراین باید دولت جدید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید باشد.

عاشوری ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور همه با حداکثر ظرفیت مشغول به کار هستند و جایی بای افزایش ظرفیت ندارند و تولیدشان بیش از ظرفیت اسمی آنهاست بنابراین توسعه پالایشگاه‌های جدید امری ضروری برای کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های کنونی همگی بدون وابستگی به خارج در حال تحریم هستند گفت: حتی اگر تحریم‌ها شدیدتر از این که هستند شوند، مشکلی در تداوم تولید ان‌ها بوجود نمی‌آید، اما ساخت پالایشگاه‌های جدید کاری زمان بر است.

افزایش تولید پالایشگاه‌های کنونی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص افزایش تولید پالایشگاه‌های کنونی نیز افزود: فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرایند اصلاحی دارد و با اصلاحی که در فرایند تولید خود انجام داد از ۳۶۰ هزار بشکه ظرفیت اسمی به ۴۰۰ هزار بشکه رسید و با اصلاحات مهندسی تا ۴۴۰ هزار بشکه هم ظرفیت تولید دارد ضمن اینکه در کنار این فاز، پالایشگاه جدیدی با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه بنزین در مرحله طراحی است که خوراک اصلی ان نیز مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات است.

وی در خصوص صادرات توضیح داد: انجمن و پالایشگاه‌ها نقشی در صادرات فراورده‌های اصلی ندارند و پالایشگاه‌ها فراورده‌های اصلی را تولید و تحویل دولت می‌دهند و صادرات آن با نظارت و مدیریت دولت انجام می‌شود، اما مصرف داخل را از طریق ساز و کار بورس عرضه و مدیریت می‌کنیم و هر ۱۵ روز یک بار قیمت‌های جدید را به بورس اعلام می‌کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت مهمترین مشکل شرکت‌های پالایشی را قیمت خوراک و مشخص نبودن آن دانست و گفت: شرکت‌های پالایشی اکثرا بورسی هستند و باید صورت‌های مالی خود را هر سه ماه یک بار تهیه کنند و سالی یک بار به مجمع ارائه دهند، اما قیمت خوراک به موقع اعلام نمی‌شود و مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

وی در خصوص کمبود بنزین سوپر در سطح جایگاه‌های عرضه سوخت نیز افزود: در سال‌های اخیر کیفیت بنزین تولیدی به سطح بنزین یورو ۴ و ۵ رسیده و ارتقا یافته است که این امر، در کنار تفاوت قیمت بنزین معمولی با سوپر، موجب کم شدن مصرف و کاهش تقاضای بنزین سوپر شده است، اما پالایشگاه‌ها در صورت نیاز، آمادگی تولید و عرضه بنزین سوپر را به هر میزان به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی پخش دارند.

عاشوری همچنین در خصوص توسعه پالایشگاه‌ها نیز گفت: ساخت چندین پالایشگاه جدید در کشور به تصویب رسیده و خوراک آن تامین شده، اما هر یک بدلایلی متوقف مانده اند، اما پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و پالایشگاه پارس در استان فارس در مرحله طراحی هستند.

وی سن بالا و پیری پالایشگاه‌های موجود در کشور را موجب تحمیل هزینه‌های سرسام آور به این مجموعه‌ها برای ادامه کار و بروز رسانی دانست و افزود: تحریم‌ها مشکلاتی برای بروز رسانی پالایشگاه‌های کشور ایجاد کرده است و اگر تولید با حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها نبود، ممکن بود مشکلی در تولید بنزین هواپیما‌ها یا سوخت رسانی به استان‌ها بوجود بیاید، اما خوشبختانه این مشکلات را در کشور مدیریت کردیم و نگذاشتیم وقفه‌ای در تولیدات بوجود بیاید.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، پالایشگاه‌ها را از مهمترین ساختار‌های اقتصادی نقش آفرین در ارز آوری، تولید درآمد ریالی، پرداخت مالیات و ایجاد اشتغال دانست و گفت: هم اکنون همه پالایشگاه‌های کشور توسط مهندسان ایرانی اداره می‌شود و حتی یک مشاور خارجی هم در این صنعت فعال نیست.

وی همچنین با توجه به اهمیت این صنعت در ایجاد درآمد برای کشور خواهان توجه دولت به درامد اختصاصی این بخش شد و افزود: همانطور که حقوق یک عضو هیات علمی یا یک قاضی در قانون پرداخت‌های کشور بصورت خاص دیده شده و باید مبنای جداگانه‌ای داشته باشد، معتقدیم با توجه به تخصصی بودن این صنعت باید حقوق و مزایای فعالان این بخش که درشرایط سخت فعالیت می‌کنند نیز بطور خاص و جدا از نظام پرداخت‌های هماهنگ کل کشور محاسبه و پرداخت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: یک متخصص این صنعت که در دمای بیش از ۵۰ درجه و در وسط دریا و زیرآب جوشکاری می‌کند می‌گفت اگر ۱۵ کیلومتر آن طرف‌تر برای یک شرکت خارجی کار بکنم ۱۵ برابر حقوقی که دریافت می‌کنم به همراه مزایای شغلی بالا نظیر اقامت در هتل و بلیت هواپیما و ... دریافت خواهم کرد، اما حداقل توقع من این است که حقوق من مانند فردی که در پایتخت زیر باد کولر می‌نشید و کار می‌کند نباشد و سختی شغل به من تعلق بگیرد.

وی افزود: حقوق فعالان این صنعت چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی با حقوق فعالان صنایع دیگر فرق می‌کرد و ما همچنان خواهان تداوم این روند هستیم.

عاشوری همچنین در خصوص وزیر نفت جدید گفت: ما و مدیران عامل همه پالایشگاه‌ها از آقای اوجی که عضو و از جنس نفت بوده حمایت کرده ایم و معتقدیم وزیر پیشنهادی در صنعت نفت رشد کرده و علم و تخصص دارد و در حد معاون وزیر هم در مجموعه وزارت نفت فعالیت کرده است بنابراین امیدواریم با رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی، سیاستگذاری‌های مناسبی در این بخش صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر