|
کدخبر: 191143 نسیم حکم آبادی

کارشناسان حوزه انرژی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

ناوگان فرسوده با گرانی گازوئیل نوسازی می شود

گازوئیل یا نفتگاز سوختی است که برای بخش حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور به دلیل فرسوده بودن ناوگان‌ میزان زیادی گازوئیل مصرف شده و در نتیجه قیمت بالای این سوخت را در پی دارد.

انرژی ناوگان فرسوده با گرانی گازوئیل نوسازی می شود

چند نرخی شدن و آزاد کردن قیمت گازوئیل شاید راه‌حل معتدلی برای بهبود وضعیت این سوخت باشد اما در ابتدای دولت جدید این برنامه عملا اجرایی نخواهد شد، چراکه اقتصاد کشور به یک درمان و رسیدگی اساسی نیاز دارد تا در ماه‌های بعد با آزاد شدن قیمت گازوئیل شوک سنگینی به بدنه اقتصاد وارد نشود.

کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: قیمت گازوئیل بسیار گران است و عوامل بسیاری موجب فاجعه‌آمیز نرخ این سوخت شده است. در کشور ناوگان‌های بوده و حدود ۲۰۰ هزار کشنده وجود دارد که اغلب آنها فرسوده و قدیمی هستند که حجم زیادی از گازوئیل را مصرف می‌کنند و در این میان دولت زیان بسیاری را متحمل می‌شود. اگر هزینه قیمت واقعی یا به عبارت بهتر اختلاف فوبی خلیج‌فارس با قیمت فعلی در نظر بگیریم می‌توان تمام ناوگان را تعویض کرد، اما اراده قوی جهت تغییر دادن این ناوگان در کشور حاکم نیست.

حسن مرادی

حسن مرادی افزود: ناوگان جدید مصرف بسیار کمتری از گازوئیل را دارد، این در صورتی است که ناوگان‌های فعلی میزان و نفت زیادی را استفاده می‌کنند، در نتیجه قیمت این سوخت گران بوده و از طرفی بیشترین یارانه را به خود اختصاص می‌دهد. شاید چند نرخی شدن این سوخت راهگشای تعدیل قیمت باشد اما عملا این کار را در دولت جدید دور از انتظار می‌بینیم. البته ناگفته نماند که در ماه‌های ابتدایی دولت این طرح را اجرا نمی‌کند اما شاید در ماه‌های آینده برای جبران هزینه‌های کشور دست به این کار بزند که به جرات می‌توان گفت که این طرح لازم و حیاتی است.

ریسک شدید افزایش قیمت گازوئیل

سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی در ادامه در رابطه با قیمت‌گذاری گازوئیل عنوان کرد: قیمت گازوئیل در سال‌های گذشته آزادسازی شده بود و یک سری مسائل را به دنبال داشت. این سوخت اغلب در حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مناطق خاصی که دسترسی به گاز نیست از گازوئیل استفاده می‌کنند، بنابراین این سوخت از حساسیت‌های بالایی برخوردار است. در این خصوص باید مطالعاتی انجام شود که نرخ‌های حامل‌های انرژی با توجه به تورم از حد واقعی کمتر است که این موضوع پذیرفته شده و طبیعی است.

وی ادامه داد: اگر در هر نوع سوختی افزایش قیمتی صورت گیرد با توجه به نوع مصرف این حامل‌ها باید به فاکتورهایی توجه ویژه شود. گازوئیل در بخش حمل‌ونقل ایران نقش کلیدی بازی می‌کند و این بخش دارای زیرساخت‌های بنیادی است. در واقع اگر تکانه‌ای به آن وارد شود کل سیستم اقتصادی را تحت شعاع قرار خواهد داد. بنابراین در شرایط موجود که اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی ندارد و در گرداب تورم به دام افتاده است.

 میرترابی در پایان خاطرنشان کرد: چشم‌انداز خیلی جالبی برای اقتصاد نمی‌توان در نظر گرفت، دولت بر روی موضوع افزایش قیمت گازوئیل اقدامی انجام ندهد و برنامه‌های احتمالی در این حوزه در حد خیلی معتدل خواهد بود در غیر این صورت تکانه‌های شدیدی به بدنه اقتصاد وارد خواهد شد. گفتنی است که اگر کارت سوخت دوباره وارد عرصه شود و برای بخش حمل‌ونقل سهمیه‌هایی در نظر گرفته شود می‌توان فاکتورهایی را در جهت چند نرخی کردن قیمت گازوئیل در نظر گرفت. یکی از مشکلات اساسی در ایران این است که آماری از سوخت کشور قاچاق می‌شود که گازوئیل نیز شامل این برنامه است. در هر صورت چند نرخی شدن یکی از سناریوهایی معتدلی است که می‌تواند در حوزه قیمت‌گذاری گازوئیل اعمال شود و بخشی از آن نیز آزاد شود که تکانه‌ای به اقتصاد وارد شود.

ارسال نظر