|
کدخبر: 187066 نسیم حکم آبادی

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

چرا قرارداد کرسنت فسخ شد؟

صنعت نفت ایران در تمام دوره‌ها شاهد اتفاقات بسیاری بوده است که در این بین کارشناسان و متخصصین قراردادی همچون کرسنت را یک آسیب جدی برای این صنعت می‌پندارند به حدی که برخی آن را قرارداد ترکمنچای می‌نامند.

انرژی چرا قرارداد کرسنت فسخ شد؟

قرارداد کرسنت با هدف جمع‌آوری گازهای همراه با نفت و ارسال آن به کشور امارات منعقد شد که با توجه به بهای گاز در آن دوره که بسیار ناچیز بوده و شرایط قرارداد نیز طبق قوانین ایران و به نفع طرف مقابل تنظیم شده بود و در نهایت نقش مافیا موجب بروز بی‌اخلاقی‌هایی در روند اجرای قرارداد شد که ایران مجبور به پرداخت جریمه‌ های سنگینی شد.

حسن مرادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: قرارداد کرسنت در راستای فروش روزانه میزانی گاز ترش میدان سلمان که در دولت هشتم بین ایران و شرکت کرسنت منعقد شد و قراردادی مبنی بر جمع‌آوری گازهای همراه با نفت بود و در واقع هدف این قرارداد جمع‌آوری گاز فلر بود که پیش از ۱۷ سال گذشته بین ایران و کشور امارات منعقد شد. این قرارداد می‌توانست سرمایه انبوهی را برای کشور به ارمغان بیاورد که متاسفانه طبق گفته‌ هایی که در مسیر این قرارداد شنیده شد حاکی از بروز تخلفاتی بود که در این راستا به وقوع پیوست که اصل قرارداد را تحت تاثیر قرار داد.

حسن_مرادی

وی افزود: گفتنی است این قرارداد طبق قوانین داخلی ایران تنظیم شده بود و تنها قرارداد نفتی بود که ایران از طرف مقابل خود طلب ضمانت کرده بود. بر اساس این قرارداد مهم کشور ما متعهد شده بود که به مدت ۲۵ سال گاز فرآوری نشده میادین گازی را به امارات صادر کند. اما در این حین به دلیل اینکه دلالان در این قرارداد سودی عایدشان نمی‌شد و همچنین به دلیل ارزان بودن قیمت گاز در آن دوره موجب شد افرادی در این بین که نقش دلال را داشتند علاقه‌ای به ادامه این همکاری نشان ندهند و درصدد برهم زدن این قرارداد مهم شوند.

مرادی مطرح کرد: به دلیل اجرا نشدن این قرارداد ایران ضرر زیادی را متحمل شد و در این بین به دلیل بازرسی‌هایی که انجام شد به یک سری رفتارهای غیراخلاقی و عدم تعهد پی برده شد و در واقع قرارداد زیر سوال رفت و ایران مجبور شد غرامت زیادی را نیز به کشورهای طرف قرارداد پرداخت کند و ضرر زیادی را به بار بیاورد و از منافع قرارداد کرسنت نیز بهره‌مند نشود. در مسیر این قرارداد مسائل حاشیه‌ای و غیر مرتبطی رخ داد که موجب برهم پاشیده شدن اصل قرارداد شد و انتهای داستان مشخص نشد اما نتیجه اصلی پرداخت غرامت توسط ایران بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از سال‌ها ایران مجددا به فکر جمع‌آوری گاز فلر افتاد و در نهایت حدود ۶ ماه گذشته با تجهیزات و دانش کاملا بومی موفق شد این امر مهم را پس از چندین سال محقق سازد. پیش از این حجم زیادی از نفت که ثروت این مملکت بود می‌سوخت و در واقع گاز ترش می‌سوخت و گازهای تولید شده موجب آلوده شدن محیط زیست می‌شد که در این بین فرآیند مذکور موجب می‌شد علاوه بر از دست دادن یک ثروت موجب تخریب محیط زیست نیز شود که با جمع‌آوری و هدایت و تصحیح این نوع گازها مانند فلر کشور ذینفع خواهد شد و محیط زیست نیز در امان می‌ماند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها