|
کدخبر: 185950 نسیم حکم آبادی

مشاور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تولید برق کثیف برای یک میلیون نفر!

بیوگاز گاز زیستی از شکستن یک منبع تجدیدپذیر انرژی مشابه انرژی خورشیدی و انرژی بادی می‌شود که آن را می‌توان از زیست‌توده یا زباله‌های زیستی تولید کرد و در ادامه از این نوع گازها برق بدست آورد، در نتیجه بیوگازها سازگار با محیط زیست هستند.

انرژی تولید برق کثیف برای یک میلیون نفر!

بیوگاز، یک انرژی پاک و تجدیدپذیر است که می‌تواند جایگزین خوبی برای منابع مرسوم انرژی باشد که در کشور نیز براساس شرایط برخی مناطق پروژه‌هایی تحت عنوان تولید برق از گاز متان تعریف شد که همانند بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌های دیگر اعمال تحریم‌ها مانع از عملیاتی شدن آن شد.

فرزاد کلانتری در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: در مراکز دفن زمانی که پسماند مورد نیاز کمپوست نبوده طی فرآیندی بر اساس میزان رطوبتی که زباله دارد با افزایش دمایی که بر اثر فشار صورت می‌گیرد موجب تولید گاز از این پسماندهای مدفون می‌شود. اغلب گازهای موجود در مراکز دفن گاز متان است که نوعی گاز بد بوده که قابلیت اشتعال دارد. میزان گاز متانی که در این مراکز تولید می‌شود بسیار زیاد است، به طوریکه به یکی از معضلات مراکز دفن زباله تبدیل شده است.

کلانتری

وی افزود: در رابطه با مدیریت گاز متان تولید شده می‌توان در کاهش گازهای گلخانه‌ای که موجب گرمایش زمین می‌شود گام مثبت برداشته باشیم، چراکه طبق معاهده ما موظف به کاهش گازهای گلخانه‌ای هستیم. گاز متان می‌تواند یکی از اصلی‌ترین گازهایی باشد که بتوانیم در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای برای انتشار آن برنامه‌ریزی مفیدی را ارائه داد که بتوان از گاز متان استفاده بهینه‌ای را کرد.

مشاوره مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: در راستای استفاده بهینه از گازهای متان می‌توان برای تولید برق از آنها استفاده کرد. نمونه بارز این موضوع در کشور در کهریزک اجرایی شده بوده که به دلیل مباحثی همچون تحریم نتوانستیم به نتایج دلخواه و مطلوب دست بیابیم. البته ناگفته نماند که با همکاران کره‌ای پروژه‌ای را جهت استحصال گاز و تبدیل آن به برق آغاز کرده‌ایم. طبق مطالعات انجام شده میزان گاز تولیدی در مراکز دفن برآورد شده است و در جاهایی که گاز متان بیشتر باشد شناسایی شده و در خصوص تولید برق در این مناطق گمانه‌زنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

تولید برق یک میلیون نفر با زباله

کلانتری ابراز کرد: طی فرآیندی از پسماندها گاز تولید می‌شود و باید از طریق لوله‌هایی به ژنراتور برسد و این ژنراتورها عملیات سوزاندن گاز متان و تبدیل آن به برق را انجام می‌دهد. زمانی که این پروژه به طور کامل اجرایی شود علاوه بر اینکه گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت در تولید برق کشور نیز گام بزرگ برداشته خواهد شد که می‌توان این برق را در مدار شهری قرار داد و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

وی مطرح کرد: در رابطه با شهر تهران باید گفت برآورد شده بود که اگر استحصال گاز صورت می‌گرفت، با ژنراتورهایی که در مسیر قرار داشت می‌توانستیم برق یک میلیون نفر را تولید کنیم. رویکردی که برای استحصال گاز متان در اختیار داریم می‌توان با تبدیل به انرژی الکتریکی به برق برسیم و در سایر مناطق دفن پسماند نیز قابلیت اجرا شدن را دارد. برنامه‌ای که برای کهریزک در نظر گرفته شد باید در سال ۱۳۹۷ به این مهم دست می‌یافتیم که با توجه به تحریم‌ های اعمال شده هرگونه اقدامی جهت تولید برق از گاز متان در آن منطقه متوقف شده است. چراکه این نوع پروژه‌ها نیازمند وارد شدن ارز و تجهیزات به کشور هستند که با ممنوعیت مواجه شد.

مشاوره مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در پایان خاطرنشان کرد: قابل ذکر است که چنین پروژه‌ای در شهر سئول انجام شده است. در کهریزک نیز علاوه بر تولید برق از زباله‌ها می‌توان به این منطقه را فضای سبز نیز تبدیل کرد و از سایر کاربری‌ها در منطقه بهره جست. اگر ورزشگاه شهر سئول را در نظر بگیریم پیش‌تر مرکز دفن زباله بوده که به فضای سبز برای برگزاری مسابقات بدل شده است.

ارسال نظر