|
کدخبر: 185937

عربستان برنده بن بست اوپک پلاس!

یک تحلیلگر پیش بینی کرد اوپک پلاس ممکن است تا اوت زمان ببرد تا درباره تنظیم سطح تولید نفت تصمیم بگیرد و نهایتا عربستان سعودی برنده بن بست اخیر این گروه خواهد بود.

کریستین مالک، تحلیلگر بانک جی پی مورگان گفت: ممکن است شش هفته زمان ببرد تا اوپک پلاس درباره گام بعدی خود تصمیم گیری کند. در نهایت انتظار داریم سعودی ها آنچه را که می خواهند به دست آورند. پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه برای افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر هنوز و با وجود این حقیقت که به خنثی کردن خطر کمبود عرضه در بازار و کنترل روند صعودی قیمتها کمک می کند، مورد موافقت امارات متحده عربی قرار نگرفته است.

اوپک پلاس اوایل ماه جاری نمایش جدیدی را برای دنیای نفت به اجرا گذاشت که طی آن قرار بود با افزایش تولید نفت این گروه از ژوییه و سپس از اوت موافقت شود اما امارات متحده عربی که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک و متحد نزدیک عربستان سعودی به شمار می رود، موافقت با هر گونه تغییر تولید را به تغییر سطح مبنای تولید این کشور مشروط کرد.

سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفت: همه فداکاری کردند اما متاسفانه امارات متحده عربی بیشترین فداکاری را انجام داد و یک سوم از ظرفیت تولیدش را به مدت دو سال غیرفعال کرد. ما می دانیم که موقعیت امارات متحده عربی در این توافق از نظر مقایسه ظرفیت تولید با سطح تولید بدترین است. اما توافق، توافق است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، امارات متحده عربی ظرفیت تولید حدود چهار میلیون بشکه در روز را دارد اما تولید این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ در ۲.۵۹ میلیون بشکه در روز محدود شد و امسال به ۲.۷۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. مبنای سطح تولید این کشور، نوامبر سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده که از نظر المزروعی، تاریخ بسیار قدیمی است.

در این بین، پلاتس به نقل از نمایندگان اوپک پلاس نوشت: اوپک و متحدانش شکست مذاکرات درباره سطح تولید اوت را پذیرفته و اکنون امیدوارند به توافقی درباره سطح تولید سپتامبر و ماههای بعد از آن دست پیدا کنند. با این حال پیشرفت چندانی در بن بست میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی حاصل نشده است.

نشست کمیته فنی اوپک پلاس قرار است ۲۷ ژوییه برگزار شود اما هنوز دیدار وزیران گروه برنامه ریزی نشده است. این کمیته مسئول بازبینی نرخ پایبندی اعضا به محدودیت عرضه و ارزیابی شرایط بازار است اما اجازه ندارد درباره سیاست تولید توصیه ای ارائه کند.

هر گونه توافقی درباره سطح تولید سپتامبر باید از سوی همه اعضا تصویب شود و همچنین باید در نخستین هفته اوت امضا شود تا شرکتهای ملی نفت بتوانند قیمت فروش رسمی خود را تعیین کرده و حجم فروش به مشتریان قراردادی برای ماه آینده را مشخص کنند.

عربستان سعودی اصرار دارد توافق افزایش تولید و تمدید مدت زمان اجرای محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ با یکدیگر تصویب شوند اما امارات متحده عربی تمدید مدت توافق را که قرار است آوریل سال ۲۰۲۲ منقضی شود، غیرقابل قبول می داند مگر این که هدف تولید این کشور افزایش پیدا کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها