|
کدخبر: 182427

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی:

۷۰ درصد جمعیت شهری استان مرکزی از سیستم جمع آوری فاضلاب برخوردارند

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی از دسترسی سه چهارم مردم این استان به شکبه دفع و جمع آوری پساب خبر داد.

انرژی ۷۰ درصد جمعیت شهری استان مرکزی از سیستم جمع آوری فاضلاب برخوردارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: هم اکنون ۷۰ درصد از جمعیت شهرهای استان به لحاظ تعداد مشترکین از سیستم جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند این در حالی است که ظرفیت تاسیسات فاضلاب، ۷۶ درصد جمعیت را جواب می‌دهد که امیدواریم با واگذاری انشعاب و همکاری مردم در این رابطه از ظرفیت‌های ایجاد شده، نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: در سطح روستاها دو روستای ابراهیم آباد اراک و راونج دلیجان دارای سیستم دفع بهداشتی فاضلاب هستند وی ابراز امیدواری کرد این سیستم در آینده به روستاهایی که دارای بافت سنگی هستند و مشکل دفع فاضلاب دارند خدمات بهتری ارائه نماید.

وی افزود: تا کنون ۳ تصفیه خانه فاضلاب روستایی و ۱۱ تصفیه خانه فاضلاب شهری ساخته شده و در مدار بهره برداری قرار دارد.

مهندس یوسف عرفانی نسب به اجرای خطوط انتقال فاضلاب در شهرهای اراک، ساوه، خمین، شازند و آشتیان در سال ۹۹ اشاره نمود و بیان داشت: در این شهرها ۳ کیلومتر خطوط اصلی و ۱۳ کیلومتر خطوط فرعی جمع آوری فاضلاب اجرا شده و همچنین ۳ هزار و ۴۰۰ فقره انشعاب فاضلاب واگذار شده است.

وی در ادامه به طرح‌های مطالعاتی در بخش فاضلاب اشاره کرد و افزود: مطالعات شبکه جمع آوری و تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر پرندک، فاز یک شهر میلاجرد در حال انجام می‌باشد و بازنگری در مطالعات فاضلاب شهر ساوه و تصفیه خانه‌های فاضلاب مامونیه و زاویه هم در دست اقدام است.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و چهارصد هزار نفری استان که حدود ۲۳ درصد در روستاها و حدود ۷۷ درصد در شهرها ساکن هستند ادامه داد: ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد جمعیت روستایی در استان مرکزی از آب شرب بهره‌مند هستند و شاخص بهره مندی از آب شرب در روستاهای استان ۸۵.۴ درصد می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی با اعلام اینکه ۴۳.۵ درصد از آب مصرفی مشترکین شهری و۲.۴درصد آب مصرفی مشترکین روستایی از منابع سطحی تامین می‌شود تصریح کرد: علاوه بر ۳ سد کمال صالح، الغدیر و کوچری، این منابع شامل ۵۴۷ حلقه چاه، ۱۴۵ دهنه چشمه و ۲۵ رشته قنات ویژه روستاها و ۱۷۴ حلقه چاه، یک دهنه چشمه و ۲رشته قنات ویژه شهرها می‌باشد

وی تعداد مخازن ذخیره آب در مدار بهره برداری در روستاها را ۷۳۹ باب مجموعاً به حجم ۹۷۵۶۸ متر مکعب و در شهرها ۹۸ باب مجموعاً به حجم ۲۸۰۱۷۰متر مکعب عنوان کرد و از کسری حجم مخزن در روستاها به نسبت جمعیت خبر داد و گفت: مجموع ۱۰۰ هزار متر مکعب در روستاها و ۱۲۰ هزار متر مکعب در شهرها کمبود حجم مخزن داریم که تلاش ما این است با برنامه ریزی و البته با جذب اعتبارات لازم، به حجم مخازن ذخیره آب موجود، اضافه نماییم.

مهندس عرفانی نسب عنوان نمود: قطع برق و توقف در تولید آب و خالی شدن یکباره مخازن ذخیره به دلیل افزایش مصرف در فصل گرما، باعث می‌شود مردم با کاهش فشار آب و یا قطع آب مواجه شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از نصب ۳۳ دستگاه آب شیرین کن در سطح استان برای تامین آب با کیفیت در شهرها و روستاها یاد نمود و افزود: در آینده‌ای نزدیک، سیستم آب شیرین کن شهر فرمهین نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی در ادامه به تشریح عملکرد این شرکت در بخش آب در سال ۹۹ اشاره نمود و بیان داشت: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار کیلومتر اصلاح خطوط انتقال، ۴۶ کیلومتر توسعه خطوط انتقال و ۹۳ کیلومتر اصلاح شبکه و ۷۳ کیلومتر هم توسعه شبکه توزیع آب در شهرها و روستاها انجام شده است.

وی افزود: همچنین ۴۷۰۰ انشعاب فرسوده تعویض شده است و ۹ حلقه چاه حفر که ۴ مورد آن تجهیز و مابقی در برنامه سال ۱۴۰۰ تجهیز خواهند شد.

وی از ساخت ۲۱ باب مخزن ذخیره آب با حجم ۱۴هزار و ۵۰۰ متر مکعب در سال گذشته خبر داد.

مهندس یوسف عرفانی نسب افزود: کاهش ۴۸ درصدی بارندگی نسبت به سال قبل، افزایش گرما و همچنین افزایش ۴.۶ درصدی مصرف آب به صورت میانگین در سطح استان، تاب آوری تاسیسات آب را کاهش می‌دهد.

مهندس عرفانی نسب گفت: در حال حاضر به ۲۵ روستا که ۱۳ روستا به علت کمبود آب و ۱۲ روستا به علت کیفیت آب با تانکر سیار آبرسانی میشوند و تا کنون ۶۰۰ سرویس تانکر آب به این روستاها اعزام شده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها