|
کدخبر: 182262 رویا رئیسی

در گفت و گوی گسترش نیوز با یک نماینده مجلس و یک کارشناس آی تی:

مجلس چه زمانی نسخه فضای مجازی را می‌ پیچد؟

باوجود تکذیب اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در خصوص جزئیات طرح صیانت از حقوق شهروندان در فضای مجازی که در رسانه‌ها منتشر شده است، هنوز فعالان این حوزه نگران هستند که این تکذیبیه تبدیل به مهر تائید و تصویب قانونی برخلاف کسب‌وکار مردم نشود.

کسب و کار مجلس چه زمانی نسخه فضای مجازی را می‌ پیچد؟

چند روزی هست که در فضای مجازی جزئیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های ‌اجتماعی منتشر شده است. انتقادهای زیادی به این طرح وارد هست و با وجود تائید و تکذیب‌ها قرار بود، روز گذشته در صحن علنی بررسی شود اما نوبت به این طرح نرسید.

طرح منتشر شده در فضای مجازی

طرح منتشر شده در فضای مجازی به چند نکته اشاره می‌کند که بیشتر انتقادها نسبت به موارد زیر هست.

تمام پیام‌رسان‌های خارجی موظف به ثبت در ایران هستند وگرنه باید مسدود شوند.

فعالیت کاربران و سازمان‌ها در پیام‌رسان‌های مسدود شده، مجازات تعزیری درجه ۷ شامل جریمه نقدی و زندان دارد.

وزارت ارتباطات پهنای باند پیام‌رسان‌های خارجی را به نصف پیام‌رسان‌های داخلی باید کاهش دهد.

همین چند محور انتقادهایی را به همراه داشت. بر اساس محورهای مطرح شده، بیش از ۵۰ میلیون ایرانی و حدود ۹۰ درصد مسئولان کشوری و لشکری مجرم خواهند بود. هم‌اکنون در توئیتر و تلگرام شاهد فعالیت جمع کثیری از مردم و مسئولان هستیم که با این طرح بر چسب مجرم به آن‌ها زده شده است.

از سویی در شرایطی که اقتصاد ایران توان اشتغال‌زایی ندارد، ضربه محکمی به اقتصاد وارد خواهیم کرد. پیش از هرگونه برخورد با برنامه‌های خارجی و پاک کردن صورت مسئله باید فضایی کاربرپسند برای فعالیت مردم ایجاد کرد و در کنار اپلیکیشن های خارجی از آن‌ها استفاده کرد. تجربه‌های مشابه به ما ثابت کرده است که مقابله با فناوری شدنی نیست. مسدودسازی برنامه‌های خارجی در نهایت منجر به خروج کاربران نخواهد شد و مافیای فروش vpn و فیلترشکن در ایران قدرتمند خواهد شد. همچنین به جای صیانت از حقوق شهروندان با توسعه vpn فضایی ناامن و آسیب‌زا را در اختیار عموم جامعه قرار خواهیم داد. جامعه‌ای که فرزندانش به واسطه کرونا مدارسش هم در فضای مجازی تشکیل می‌شود.

تکذیبیه‌ای که امیدواریم تائید نشود

خبرنگار گسترش نیوز در این رابطه با یکی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگو کرده است که جزئیات این گفتگوها را در ادامه می‌خوانید.

بدون اشتغال‌زایی کسب‌وکارهای مجازی را محدود نکنید

رضا الفت نسب عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: طرحی که مجلس شورای اسلامی برای فضای مجازی دارد، خوب و پخته نیست. خیلی از افراد در پلتفرم‌های فضای مجازی فعال هستند و مجرم خطاب کردن آن‌ها اقدام خوبی نیست. در حال حاضر پلتفرم مشابه داخلی برای مردم ما وجود ندارد. بخش خصوصی باید نظرات خود را در خصوص این طرح ارائه کند. امیدواریم در مجلس رأی نیاورد.

الفت_نسب

الفت نسب اظهار کرد: اینستاگرام تا به این لحظه فیلتر نشده است اما بر اساس طرح مذکور اگر نماینده اپلیکیشن در ایران فعال نباشد، قطع همکاری می‌شود. این کار هزینه‌های کاربران را افزایش خواهد داد. بعد از کرونا در شبکه‌های اجتماعی خیلی از افراد کسب‌وکار راه انداخته‌اند و تصویب این طرح آسیب‌زننده هست. در شرایط که دولت اشتغال‌زایی نکرده است، نباید به دنبال محدودیت در کسب‌وکارهای مجازی باشیم. خیلی‌ها در این شبکه‌ها خرج خانواده را تأمین می‌کنند. زمانی که جایگزینی نداریم، محدودیت به کسب‌وکارهای خورد ضربه می‌زند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم که در کنار پلتفرم‌های داخلی اجازه فعالیت به پلتفرم‌های خارجی هم داده شود. مردم خودشان باید انتخاب کنند. در خصوص نرم‌افزارهای مسیریاب شاهد هستیم که مردم از نرم‌افزارهای داخلی استقبال خوبی داشتند. اگر سرویس خوبی به کاربران ارائه شود، مردم از برنامه‌های داخلی استقبال خواهند کرد.

تمام جزئیات طرح موجود در فضای مجازی کذب هست

جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز گفت: طرح صیانت از حقوق شهروندان در فضای مجازی، حق دسترسی آزاد به فضای مجازی که در منشور حقوق شهروندی ذکر شده است را نفی نمی‌کند. طرحی که بین مردم پخش شده، طرحی هست که در مجلس دهم و نهم پیگیری شده است. این طرح هیچ‌وقت از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است و موردنظر مجلس فعلی نیست.

نیک-بین

نیک‌بین اظهار کرد: زمانی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی این طرح منتشر شود، مردم متوجه خواهند شد که طرح صیانت از حقوق شهروندان هیچ تضادی با منشور حقوق شهروندی ندارد.

وی افزود: طرح مذکور به دنبال محدودیت و فیلتر در فضای مجازی نیست. این طرح به دنبال ساماندهی و ایجاد زیرساخت بهتر برای فضاهای مجازی بومی و ایرانی هست. فضاهای مجازی مثل اینستاگرام را فیلتر نخواهد کرد. بازگشت به عقب و محدودیت در فضای مجازی نخواهیم داشت. مصونیت و حفاظت برای سنین پایین‌تر هست. همچنین به دنبال ایجاد زیرساخت مناسب برای استفاده همه مردم از فضای مجازی هستیم. پیشنهاد می‌شود که نماینده‌ها از طرح مذکور حمایت کنند و به تصویب قانون رأی بدهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم تأکید کرد: تا به امروز فضای مجازی به مباحث علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور کمک خوبی ارائه کرده است و مجلس یازدهم و کمیسیون فرهنگی نیز در راستای کمک به فضای مجازی برای استفاده بهینه مشاغل مختلف و استفاده‌های مختلف علمی و فرهنگی ورود خواهد کرد. قطعاً به دنبال محدودیت مردم و زیر سؤال بردن حقوق شهروندی نخواهیم بود. دغدغه‌های فرهنگیان، هنرمندان، فعالان فرهنگی کشور در این طرح دیده خواهد شد.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: طرح پیش از تصویب به سمع و نظر مردم شریف ایران خواهد رسید. مردم می‌توانند در سامانه‌ای که از طرف نماینده‌ها فعال شده است، طرح‌های پیشنهادی خود را ارسال کنند. طراحان این طرح بی‌گدار به آب نخواهند زد. شورای عالی فضای مجازی کشور، مرکز ملی فضای مجازی، مرکز پژوهش‌های مجلس و تمام نهادهای فرهنگی و علمی در این طرح دخالت دارند. هنوز طرح در قدم‌های اولیه هست.

این نماینده مجلس یازدهم در پایان گفت: بعد از تصویب ماده ۸۵ به کمیسیون مربوطه ارسال خواهد شد. حدود ۲ تا ۳ ماه بررسی زمان خواهد برد. اگر مواد طرح منطقی و عقلانی باشد، حتماً در مجلس مصوب خواهد شد. تمام حرف‌ها در فضای مجازی پیرامون این طرح کذب هست. صحبت‌ها بر اساس طرحی هست که اصلاً مطرح نیست. مشاوران نماینده‌ها در عرصه‌های فرهنگی همکاری با نماینده‌ها داشته باشند تا با دقت طرح صیانت از حقوق شهروندان در فضای مجازی را بررسی کنند.

 

ارسال نظر