|
کدخبر: 178054

واکنش رئیسی به گرانی بنزین

آیت‌الله رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میان دانشجویان و اساتید در دانشگاه تهران حاضر شد و به گفتگو با آنان پرداخت و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز به بیان نکات خود پرداختند.

انرژی واکنش رئیسی به گرانی بنزین

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امروز در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران حضور یافت و ضمن شنیدن نکات و صحبت‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به گفتگو با آنان پرداخت. 

متن صحبت‌های آیت‌الله رئیسی به شرح زیر است:

توفیقی برای بنده است که در جمع دانشجویان حضور یافته‌ام. برای بنده دیگر این روحیات مطالبه‌گری و جوانی که از شما می‌بینم، آشناست و می‌دانم که دلسوز هستید. توصیه‌ها و نکات خوبی از سوی شما برای بنده مطرح شد که به شدت از آن استقبال می‌کنم.

در ارتباط ورود به عرصه انتخابات میل شخصی بنده نبوده و در حال حاضر نیز نیست و بنده به عنوان یک وظیفه در این جایگاه حضور پیدا کردم و دوست داشتم دوستان دیگری در این جایگاه حاضر شوند. بنده در قوه قضائیه کار جدی و کاری‌ای در دستم بود که خلاف میل باطنی در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شدم و برای ایجاد یک تحول پا به این عرصه گذاشتم. تحول نیز نیاز به نقش‌آفرینی دارد.

باید گفت که برای یک حرکت اقتصادی و اجتماعی به یک علم نیاز است. دانشگاه و دانشجو و استاد و نظریات علمی باید در متن جامعه به صورت واقعی باشد. دانشگاه را باید به عنوان جایگاه حل مسئله دید و دولت این مسائل را اجرا کند. ما خط قرمز نداریم و هر پرونده سیاسی نیز که مربوط به باند ثروت و و قدرت بوده است، بدون هیچ ملاحظه‌ای در دستور کار آورده و بررسی کرده‌ایم. راهبرد من این است که هر پرونده‌ای روی میز است، باید به صورت ویژه بررسی شود. امیدی که در دل مردم از سوی دستگاه قوه قضائیه ایجاد شده است، واقعی است و ماحصل همین بدون خط قرمز جلو رفتن است. ادامه راه نیز باید بدین نحو ادامه یابد.

ما در ادامه باید ساختار‌های فسادزا را حل کنیم. ما به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و سیاسی به صورت ویژه می‌رسیم، ولی اینکار تا وقتی که منشا آنان اصلاح نشود و ساختار‌های فسادزا از بین نرود، کاری ناقص است. باید بستر‌های فساد و ساختار‌های آن، واردات و صادرات و نظام پولی و بانکی کشور اصلاح شود. همین نظام بانکی کشور منشأ بسیاری از مشکلات است و پرونده بانکی‌ای نداریم که نظام بانکی در آن نقش نداشته باشد.

فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت است

فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت است. هیچ ساخته بشری به اندازه فضای مجازی اینقدر سریع زندگی بشر را تحت تأثیر قرار نداده است و همه سنین درگیر آن هستند. باید ساختار‌های فضای مجازی گسترش یابد و زیرساخت‌های فضای مجازی بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. اقتصاد فضای مجازی یکی از بستر‌های بسیار مهم در کشور است.

کشور هندوستان و پاکستان به اندازه‌ای که ما از نفت پول در‌می‌آوریم، آنان از فضای مجازی کسب درآمد می‌کنند. چرا ما نباید از این فضا درآمد سرشار در اقتصاد کسب کنیم؟ باید برای همه در یک سطحی این میزان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی وجود داشته باشد. اصل فضای مجازی از مسائل اساسی زندگی است. باید در فضای مجازی حقوق مردم رعایت شود و حریم خصوصی خانواده‌ها نیز نقص نشود و این مسئله از مدیریت این فضا است؛ لذا گسترش فضای مجازی از مسائل مهم برای پیشرفت کشور است.

برای ستاد زدن پول ندارم و لزومی هم برای اینکار نمی‌بینم

زمانی که بنده کاندیدا شدم، گروه‌های مختلفی برای حمایت از بنده مراجعه کردند، ولی بنده از همان روز اول گفتم که مستقل آمده‌ام. بنده ستاد ندارم، ولی گروه‌های حمایت‌کننده از ما ستاد داشتند و گفتند که نمی‌توانیم ستاد نزنیم.

از این جهت ما یک شورای هماهنگی زدیم و تمامی کار‌های ستاد زیرنظر این شورا انجام می‌شود. بنده از همان روز اول هم گفتم که برای ستاد زدن پول ندارم و لزومی هم برای اینکار نمی‌بینم. بعضی از کار‌های تبلیغاتی جواب نمی‌دهد و بنده پیگیری می‌کنم که برای کار‌های تبلیغاتی من خرج نکنند و پول را خرج فقرا و محرومین کنند و بیش از ده نفر را از اینکار محروم کرده‌ام.

از سالیان قبل صحبت‌های زیادی درمورد حساب‌های قوه قضائیه شده است و کسی به آنان پاسخ نمی‌داد. بنده ورود پیدا کردم و حساب‌ها را شفاف کردم و این مسائل دیگر حل شد. در آستان قدس نیز همین مشکل را داشتیم و حل کردیم و دوستان با زحمت و فشار بنده اینکار را کردند.

ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸ و نقش آقای رئیسی در آن

مشکل دولت فعلی این است که شفاف‌سازی نمی‌کند و تصمیماتی پشت‌پرده می‌گیرند. عموم مسائل کشور باید پیش روی همه باشد تا بتوانند نقد و بررسی کنند. باید با مردم با صداقت صحبت کرد و خیلی از مسائل کشور از همین باصداقت نبودن است. بنده در جلسه مربوط به هماهنگی اقتصادی سران قوا و مسئله افزایش قیمت بنزین، سه بار اعتراض کردم. در اینگونه جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، یا مسائلی که در سه قوه تصویب شده، مطرح و بررسی می‌شود یا مسائلی در این جلسه تصویب می‌شود.

روایت رئیسی از ماجرای افزایش قیمت بنزین / رئیسی: باید ساختار‌های فسادزا را از بین ببریم / فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت است / مشکل دولت فعلی این است که شفاف‌سازی نمی‌کند  / آقای روحانی از حدود ۱۹۸ نفر در قوه قضائیه، علی‌رغم شعار‌های آزادی، شکایت کرد

مسئله افزایش قیمت بنزین نیز از جمله مسائلی بود که در دولت تصویب شده و در این جلسه صرفاً بررسی نهایی می‌شد. این را نیز باید گفت که افزایش قیمت بنزین طبق قانونی بوده است که پنج سال دولت به آن عمل نکرده است و البته باید با یک برنامه و مدیریتی اینکار انجام می‌شد و نه ناگهانی که جامعه دچار شوک شود. حلقه مغفوله قضیه مدیریت بود. تنها یک بخش این مسئله افزایش قیمت بنزین در جلسه تصویب شد و آن، این بود که پول این افزایش قیمت، به خود مردم داده شود. بنده از زمان اجرای آن مطلع نبودم تا اینکه چند روز قبل اجرا، اطلاع یافتم. زمانی که فهمیدم، یک یادداشت رسمی به دولت دادم و گفتم زمینه کشور برای اجرای این قانون مناسب نیست و مردم آماده نیستند.

سیار حساس است و باید دقیق و حساب شده عمل کرد. امروزه مسئله زندگی و نان و آب و کار مردم و خود دولت دچار یک آسیب جدی شده است و سرمایه اجتماعی از دست رفته است. ما در تجربه‌ای در آستان قدس نیز دیدیم که مشکل مردم کمبود مغازه و پاساژ نیست و مشکل مردم جا و مکان برای زائرین است و ما یک شهر زائر برای آنان ساختیم؛ بنابراین برای کشور کار زیاد می‌توان کرد. اولین گام در تحول را باید مردم بردارند. بنده در جایگاه ریاست‌جمهوری باید پاسخگو باشم.

آقای روحانی از حدود ۱۹۸ نفر در قوه قضائیه، علی‌رغم شعار‌های آزادی، شکایت کرد

حکم بنده در قوه قضائیه ده ساله است، ولی جایگاه ریاست جمهوری و رئیس مجلس چهارساله است و اگر دنبال قدرت بودم، باید در همان قوه می‌ماندم. آن روزی که در ۱۶ آذر به دانشگاه تهران آمدم، هیچ مسئولی در دانشگاه‌ها حضور پیدا نکرد. مسئولان ما باید تاب و تحمل انتقادات تند دانشجویان را داشته باشند و بدون این مسئله نمی‌توان کشور را مدیریت کرد. اما رقیب بنده در سال ۹۶ از حدود ۱۹۸ نفر در قوه قضائیه، علی‌رغم شعار‌های آزادی، شکایت کردند.

اما بنده از همه شکایات خود قوه قضائیه گذشتم. تا امروزه نیز نه سایت و نه رسانه‌ای و نه روزنامه‌ای را بستم. آقایان شعار می‌دهند و بدان عمل نمی‌کنند. اما کارنامه عملی بنده مشخص و عیان است. هر کس دغدغه انقلاب و حل مسائل کشور و مردم را دارد، جزء مجموعه ما هست و بنده با همه آنان اعتلاف می‌کنم. جامعه کشش سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی را ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر