|
کدخبر: 161094 شهریار خادمی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس انرژی:

روسیه نمی‌خواهد ایران وارد بازار اروپا شود!

روسیه در جریان دیپلماسی انرژی نمی‌خواهد ایران وارد حوزه صادرات گاز به اروپا شود و بیشتر ترجیح می‌دهد که بازار آسیای شرقی را ایران در دست بگیرد.

انرژی روسیه نمی‌خواهد ایران وارد بازار اروپا شود!

خصوصی‌سازی صنعت گاز همواره یکی از اهداف کلان مجموعه مدیریت عالی کشور و مدیران صنعت گاز کشور در دولت‌های مختلف بوده است.

سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز به‌منظور عرضه به بازار جهانی بدون تردید یکی از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری هاست اما با شکل‌گیری مناسبات دراز مدت در بازار جهانی گاز و فقدان مازاد با ثبات گاز و نیز تلاش‌های مؤثر برای ورود در مناسبات تجاری بین‌المللی صنعت گاز، فرصت‌های حضور مؤثر و سودمند برای کشور به‌سرعت در حال از بین رفتن است، ایران درزمینهٔ تمام انرژی‌ها از نفت و گاز تا انرژی‌های تجدید پذیر و هیدروژن، از ظرفیتی شگفت‌انگیز برخوردار است، در بحث عملکرد، میان وضعیت فعلی و سطح آینده‌نگری با آنچه ایده‌آل کشور است، فاصله زیادی وجود دارد و متأسفانه بخش خصوصی نتوانسته وارد حوزه انرژی شود از طرفی هم تحریم‌ها سبب شده است که شرکت‌های مطرح خارجی از بازار ایران دور شوند، در همین رابطه با نرسی قربان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره آینده این انرژی در ایران پرسیدیم در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید با گسترش نیوز همراه باشید:

نرسی-قربان

نرسی قربان کارشناس انرژی  در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره سؤالی مبنی بر آیا امکان خصوصی‌سازی گسترده صنعت گاز در ایران و خروج انحصار از دست دولت اظهار کرد:

این یک قانون است و ربطی به دولت ندارد زیرا حق تولید نفت و گاز در اختیار دولت است و اگر بخواهیم این انحصار از بین برود باید مجلس وارد شود و قانون جدید تصویب کند، وقتی این کار مهم می‌شود که درهای ایران بر روی دنیا باز باشد و ما بتوانیم شرکت‌های مطرح را به ایران بیاوریم تا با بخش خصوصی ما شریک شوند و فنّاوری های جدید را وارد کنند. این کار سبب می‌شود تا هردو طرف سود متقابل ببرند.

تولید امریکا چهار برابر ایران

وی درباره نسبت مقدار ذخایر گازی موجود در کشور با صادرات در بازارهای جهانی گاز گفت: ما در بخش تولید هم نسبتی با ذخایر نداریم، به‌عنوان مثال امریکا با یک‌سوم ذخایر ما بیش از چهار برابر ما تولید می‌کند و در بخش صادرات هم ما نسبت به ذخایر موجود عقب هستیم.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: ما برای بهتر شدن اوضاع باید سیاست‌های کلی انرژی کشور را بر مبنای تعامل با جهان قرار دهیم، اعتقاد شخصی من این است که دولت ایران نباید حتی یک دلار در صنعت نفت وگاز داخلی سرمایه‌گذاری کند، زیرا این بخشی است که سرمایه‌گذار خارجی حاضر است در آن مشارکت کند که برای هردو طرف کاملاً سودآور است و دولت باید در بخش‌هایی که سرمایه‌گذار خارجی حاضر به مشارکت نیست همانند(بهداشت و فرهنگ) وارد میدان شود.

قربان درباره دیپلماسی انرژی قطر و روسیه برابر تلاش ایران برای افزایش سهم خود در بازار گاز اظهار کرد: روسیه سالیان سال است که در بخش انرژی حرف نخست را میزند و مایل نیست که ایران به بازارهای اروپایی راه پیدا کند و ترجیح می‌دهد که ایران به بازارهای آسیای شرقی وارد شود.

قطر در صدر صادرکنندگان ال ان جی

قطر نیز که بزرگ‌ترین صادرکننده ال ان جی است دنیا است رقابتی با ایران سر منابع پارس جنوبی دارد، در این رقابت قطر می‌خواهد که بازار جهانی تولید مایعات گازی را به دست گیرد قطر در سال‌های گذشته طی یک فرایندی توانست گاز مایع استخراجی را تبدیل به گاز مایع کند و اکنون به برترین صادرکننده میعانت گازی در جهان تبدیل‌شده است.

قربان در ادامه درباره آینده مصرف گاز در جهان که آیا از طریق لوله‌کشی خواهد بود یا بازار ال ان جی سهم بازار گاز لوله‌کشی را تصاحب خواهد کرد بیان داشت: بازار ال ان جی سهم روبه رشدی در دنیا داشته است اما انتقال گاز همچنان تا حدی ادامه‌دار خواهد بود،‌ گاز در قیاس به نفت و زغال‌سنگ از وجه بهتری  برخوردار است چون از نظر زیست‌محیطی به عنوان یک انرژی پاک شناخته می‌شود و قطعاً تا سال‌های متمادی گاز به‌عنوان سوخت پاک شناخته می‌شود.

  • B ارسالی در

    متاسفانه مسیولین ما هنوز توسل و توکل به روسیه دارند. در حالی که به تاریخ نگاه می کنیم بی وفای ونارفیقی روسها فریاد میزند. امیدواریم مسیولین فرتوت ما سرشون به سنگ بخورد

  • ناشناس ارسالی در

    قطر در زمینه گاز اعجاب اور است مطمئنا اف راد باهوشی بر این کشور حاکم هستند

  • ناشناس ارسالی در

    ایران گی داره..توهم دارین

  • ناشناس ارسالی در

    ما ملت ایران از روسیه تنفری هزار ساله دا ریم مرگ بر روس کثیف

  • ناشناس ارسالی در

    همواره در طول تاریخ روسیه خواهان نابودی ایران زمین بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها