|
کدخبر: 152685

بازگشت قیمت طلای سیاه بر مدار صعود

قیمت نفت که در بهار سال جاری به زیر ۲۰ دلار رفته بود حالا خود را برای جهش به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه آماده می‌کند.

انرژی بازگشت قیمت طلای سیاه بر مدار صعود

سال ۲۰۲۰ میلادی برای نفت خام سیاه ترین سال به شمار می رفت. قیمت ها در این سال به دلیل شیوع کرونا، تعطیلی فعالیت های اقتصادی و کاهش تقاضای نفت و افزایش عرضه تولیدکنندگان بزرگ بعد از توقف توافق فریز نفتی با افت همراه شد و نفت از بالای ۷۰ دلار در هر بشکه تا زیر ۲۰دلار سقوط کرد.

کاهش تقاضا و افزایش عرضه همچنین باعث شد تا نفت بدون مشتری راهی مخازن ذخیره‌سازی شود و همین موضوع در ساعت‌هایی قیمت نفت شاخص آمریکا به زیر صفر برود و تولیدکنندگان حاضر باشند برای رهایی از نفت تولیدی، ‌حتی مبلغی نیز به خریدار بپردازند.

با این حال این شرایط بیشتر از چند ماه دوام نداشت و اوپک پلاس با تصمیم تاریخی خود برای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه توانست قیمت نفت را به مدار صعود بازگرداند.

رشد قیمت نفت که از تابستان آغاز شد با اخباری مبنی بر رعایت سهمیه‌ها از سوی تولیدکنندگان شتاب گرفت و حالا نفت خود را برای بازگشت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه آماده می‌کند.

نفت برنت که معاملات هفته گذشته خود را با قیمت ۵۵ دلار و ۴ سنت آغاز کرده بود، رشدی ۸ درصدی را تجربه و کرد و در روز جمعه به ۵۹ دلار و ۳۴ سنت رسید.

قیمت نفت شاخص آمریکا نیز از ۵۲ دلار و ۲۰ سنت ابتدای هفته به ۵۶ دلار و ۸۵ سنت افزایش پیدا کرد.

گفتنی است اگرچه کاهش تولید اوپک پلاس توانسته قیمت‌های نفت را در بازارهای جهانی متعادل کند اما رشد قیمت‌ها و رسیدن به کانال ۶۰ دلاری این خطر را تقویت کرده که نفت‌های ذخیره شده در انبارها راهی بازار شود و قیمت‌ها را بشکند. بنابراین احتمال تداوم قیمت نفت در کانال ۶۰ دلاری در شرایط فعلی دور از انتظار خواهد بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر