|
کدخبر: 145614

اختصاصی گسترش‌نیوز:

رقابت هسته‌ای عربی

رقابت کشورهای عربی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای به بالاترین حد خود از دهه گذشته رسیده است. سرمایه‌گذاری سنگین کشورهای منطقه برای تولید برق هسته‌ای، خاورمیانه را به یکی از مراکز هسته‌ای بدل خواهد کرد.

انرژی رقابت هسته‌ای عربی

نیروگاه هسته‌ای براکه در غرب امارات، دومین نیروگاه هسته‌ای خلیج فارس پس از نیروگاه بوشهر و اولین نیروگاه هسته‌ای امارات است. این نیروگاه شامل ۴ نیروگاه هسته‌ای است که سهم بزرگی در تامین برق امارات دارد و تقریبا ۲۵% از برق این کشور را تامین می‌کند. امارات می‌گوید این پروژه  موجب کاهش ۲۱ میلیون تنی سالانه انتشار گاز کربن است.

اتمی۱

برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه نیز در حال رقابت برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با کمک قدرتهای اروپایی و آسیایی هستند. درحال حاضر مصر مشغول ساخت ۴ نیروگاه هسته‌ای است و برنامه‌ریزی شده تا سال ۲۰۲۴ به اتمام می‌رسد. عربستان نیز از برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۶ نیروگاه هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است. همچنین سودان نیز قرار است ۴ نیروگاه هسته‌ای تا پایان سال ۲۰۳۰ بسازد و اردن نیز ۲ نیروگاه تا سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی نماید.

ترکیه نیز از سال ۲۰۱۵ ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای خود (آق‌قویو) را با تجربه فنی روسها آغاز کرد و پیش‌بینی شده اولین واحد هسته‌ای در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود و ۳ واحد دیگر تا ۲۰۲۵ تکمیل شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها