|
کدخبر: 133857

سورپرایز اوپک در راه است

وزیر انرژی عربستان هرگونه تغییر در روند کاهش تولید اوپک را منوط به نتایج واکسن جدید کرونا اعلام و بیان کرد منتظر تغییر فراتر از انتظار در توافق کاهش تولید اوپک پلاس باشید.

انرژی سورپرایز اوپک در راه است

شب گذشته در پی انتشار اخبار مثبتی در خصوص تاثیر ۹۰ درصدی واکسن کرونا، قیمت نفت با رشد ۱۰ درصد روبه‌رو شد. همزمان نیز، شاهزاده عبدالعزیز وزیر انرژی عربستان صعودی در کنفرانس ادیپک ۲۰۲۰ که امسال با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود در خصوص نحوه تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس از سال آینده میلادی گفت: باتوجه به عدم خوشبینی وسیع نسبت به بازگشت تقاضای نفت و همچنین افزایش تولید نفت لیبی، ممکن است توافق کاهش تولید را دست‌خوش تغییر قرار دهیم و این تغییر ممکن فراتر از انتظارات تحلیل‌گران بازار نفت باشد. باید ببینیم تحولات چطور پیش می‌روند.

وی در ادامه افزود: قطعاً اوپک پلاس نقش بسیار قابل توجهی در برقراری تعادل در بازار نفت داشته و به منظور انعطاف‌پذیری بیشتر با شرایط نامطمئن بازار، وزیران اوپک پلاس گزینه‌های متعددی دارند که در حال بررسی آنها هستند.

اما تحلیل‌گران بر این باورند که احتمالا کاهش ۷.۷ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز توسط اوپک پلاس که در ابتدای سال آینده میلادی که قرار است به ۵.۷ میلیون بشکه برسد با یک تعویق شش ماهه روبه‌رو شود ولی این امر به توافق همه اعضا بستگی دارد که حصول آن از نظر سیاسی دشوار است.

در این خصوص نیز سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی تاکید کرد توافق اوپک پلاس منعطف است اما تغییر آن مستلزم توافق جمعی ۲۲ عضو این گروه است. البته گفتنی است سیگنال تغییر در توافق کاهش تولید اوپک پلاس را هفته پیش رئیس دوره‌ای اوپک روانه بازار کرد. وزیر انرژی الجزایر هفته پیش اعلام کرد از تمدید محدودیت عرضه فعلی حمایت می‌کند و دیدار آینده اوپک پلاس ممکن است به بررسی تمدید شش ماهه محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز بپردازند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها