|
کدخبر: 115048

ماجرای افتتاح‌های چندباره یک پروژه نفتی

کاهش تعداد پروژه‌های بزرگ و مطرح در صنعت نفت و پتروشیمی شاید سبب شده، تا شاهد افتتاح چندباره یک پروژه و یا اطلاق صفات ناموزون به یک طرح باشیم.

انرژی ماجرای افتتاح‌های چندباره یک پروژه نفتی

پنج شنبه هفته گذشته ۱۶ مرداد ماه ۹۹ نوبت به وزارت نفت رسید تا، سه طرح ملی صنعت پتروشیمی ایران شامل طرح‌های پتروشیمی کاوه، کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان را با ارائه بیژن زنگنه وزیر نفت و در حضور رئیس‌جمهوری افتتاح کند.

‌ایران تاکنون در مجتمع‌های پتروشیمی خارک، زاگرس، فن‌آوران و مرجان ظرفیت تولید سالانه حدود ۶ و نیم میلیون تن متانول را داشت و با اضافه شدن ظرفیت این واحد متانول ساز بیش از دو میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود تا یک گام دیگر در جهت رسیدن به برنامه تولید ۲۵ میلیون تن متانول سالیانه کشور برداشته شود.

‌یکی از این طرح‌ها که با عنوان بزرگترین پتروشیمی متانول ساز جهان از آن رونمایی شد پتروشیمی کاوه با ظرفیت اسمی دو میلیون و سیصد هزار تن متانول در سال است. این مجتمع پتروشیمی در شهرستان دیر استان بوشهر احداث شده و در برنامه‌های اولیه قراربود سال ۱۳۹۷ مورد بهره‌برداری قرار گیرد که پس از دوسال تاخیر به بهره‌برداری رسید.

اما نکته‌ای که در این افتتاح قابل تامل بود آنست که تا چه زمانی باید در کشور با عبارت‌های بزرگترین، غول و غیره صرفا به موضوعات تبلیغی بپردازیم و آنچه واقعیت است را به جامعه و مخاطبین انتقال ندهیم. به عنوان نمونه چرا باید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توسط وزارت نفت چندین مرحله افتتاح شود و یا به پتروشیمی کاوه عنوان بزرگترین پتروشیمی متانول ساز جهان را لقب دهیم در حالی که با بررسی ساده و جست‌وجو در گوگل می‌توان به ظرفیت پتروشیمی‌های دیگر کشور و جهان دست پیدا کرد و دید که این القاب و کلمات در دنیای واقعیت صرفا برای این مراسم‌های افتتاح و نمایشی به کار میرود.

در بررسی ساده ظرفیت پتروشیمی‌های متانول ساز کشور می‌توان به این نتیجه رسید که پتروشیمی افتتاح شده در روز پنج شنبه هفته گذشته بزرگترین متانول ساز ایران نیست و حداکثر می‌تواند با بهره‌گیری از تمام ظرفیت اسمی خود، رتبه دوم کشور را بعد از پتروشمی زاگرس با ظرفیت اسمی ۳ میلیون و سیصد هزار تن در سال به خود اختصاص دهد. هر چند شاید برخی به ظرفیت عملیاتی و واحدهای تولیدی اشاره کنند که این مولفه‌ها هم قابل بررسی است.

کاوه

گفتنی است بررسی صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۹۸ در سامانه کدال تولید عملیاتی ۲.۷ میلیون تن سالیانه و فروش ۲.۸ میلیون تنی را نشان می‌دهد. این اعداد در مقایسه با ظرفیت اسمی ۲.۳ میلیون تنی پتروشیمی کاوه قابل تامل است.

زاگرس

برخی بر این باورند که مبنای مقایسه تعداد واحدهای تولیدی است و چون تعداد واحد‌های تولیدی پتروشیمی کاوه یک عدد و تعداد واحد‌های تولیدی زاگرس دو واحد است لذا این عنوان صحیح است اما باید توجه داشته باشیم که در مقام مقایسه و رتبه‌بندی اعداد کل و ظرفیت اسمی و تولیدی روزانه و یا سالیانه شرکت‌ها باید مورد نظر قرار گیرند.

در مجموع در شرایطی که کشور تحت فشارهای متعدد و همه‌جانبه قرار دارد قطعا تلاش‌های کوچک و بزرگ که باعث ایجاد توسعه و گسترش امید در جامعه می‌شود ستودنی است و به فرموده مقام معظم رهبری باید به اطلاع مردم رسانده شود. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن به جهت احترام به شعور و درک مخاطبین و مردم می‌بایست از افتتاح‌های چند مرحله‌ای و با القاب دهان پرکن و اغراق‌آمیز پرهیز کنند و آنچه واقعیت و دستاورد تلاش‌گران این عرصه است را به بدون کم و کاست و یا بزرگ‌نمایی به جامعه انتقال دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر