|
کدخبر: 106977

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین؛

امیدوارم با همراهی شهروندان در نهادینه کردن فرهنگ مصرف کوشا باشیم

نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با محور تشریح عملکرد این شرکت‌ها در حوزه‌های آب و برق، برگزار شد.

انرژی امیدوارم با همراهی شهروندان در نهادینه کردن فرهنگ مصرف کوشا باشیم

 در این نشست، علی فرهور مدیرعامل شرکت، همراه با مدیران عامل شرکت‌های صنعت آب و برق استان، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده و به تشریح عملکرد نیروگاه در خصوص شرایط تولید در تابستان و مصرف سوخت در واحدهای سیزده گانه نیروگاه پرداخت.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت تولید برق گفت: یکی از مسائل عمده در حوزه صنعت تولید برق، اعمال تحریم‌ها از سوی برخی کشورها است که این موضوع با افزایش تورم و ایجاد مشکل برای واحدهای صنعتی در تامین اقلام موردنیاز آنها همراه است.

فرهور ادامه داد: استان قزوین از استان‌های صنعتی کشور است و با توجه به سالی که به نام جهش تولید نام گرفته است، برای تداوم تولید در واحدهای صنعتی آن، نیازمند برق پایدار با ولتاژ ثابت است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی افزود: خوشبختانه استان قزوین با توجه به فعالیت نیروگاه شهید رجایی در آن، از ظرفیت بالایی در تولید انرژی الکتریکی برخوردار است. این درحالی است که علی رغم گذشت بیش از ۲۷ سال از زمان بهره‌برداری واحدهای سیزده گانه آن، این نیروگاه با آمادگی تولید سالانه دوازده میلیارد کیلووات ساعت و در شرایط خاص تا سیزده و نیم میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، همچنان بر مدار تولید قرار دارد و خدمت رسان شهروندان است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی به ظرفیت دانش و تخصص نیروهای فعال در این شرکت اشاره کرد بیان کرد: خوشبختانه با حضور متخصصان با تجربه و نیروهای با انگیزه و جوان، توانایی بازسازی و تعمیر انواع قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای نیروگاه را برای تداوم تولید برق پایدار، به‌دست آورده‌ایم و با تکیه بر این ظرفیت، همچنان به تولید انرژی الکتریکی می‌پردازیم.

فرهور در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به موضوع تاثیر نیروگاه بر آلایندگی شهرستان آبیک اشاره داشت گفت: پس از انقلاب اسلامی، طراحی نیروگاه‌ها بنا به دستور دولت‌های وقت، براساس الگوی مصرف سوخت گاز طبیعی به عنوان سوخت اول و سپس سوخت مایع بوده است که هم اکنون نیز این سیاست، در حال اجرا بوده و در طراحی نیروگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: تغییر سوخت مصرفی از گاز طبیعی به سوخت مایع، بر مبنای شرایط موجود، متفاوت است. در واقع به هنگام تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، خرابی تجهیزات خط انتقال گاز و یا در فصول سرد سال، به ناچار الگوی مصرف سوخت، از گاز به مایع تغییر می‌کند به گونه‌ای که سوخت دوم در واحدهای بخاری، مازوت و در واحدهای سیکل ترکیبی، گازوییل است.

فرهور در تشریح الگوی مصرف سوخت واحدهای نیروگاه بیان کرد: در سال گذشته، ۸۷ درصد از سوخت مصرفی واحدهای سیزده گانه، از نوع سوخت گاز طبیعی بود و تنها ۱۳ درصد در این نیروگاه از سوخت مایع استفاده شده است. این درحالی است که با درنظر گرفتن ارزش تقریبا برابر حرارتی سوخت گاز با سوخت مازوت و از سوی دیگر با نگاه به تفاوت زیاد نرخ هر مترمکعب گاز با هر لیتر مازوت، می‌توان به نرخ تمام شده و زیان مالی استفاده از سوخت مازوت پی برد. بنابراین مصرف سوخت گاز طبیعی برای ما همواره در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل نیروگاه در پاسخ به پرسش دیگری که به استفاده از سوخت مازوت در واحدها و دلیل عدم استفاده از سیستم‌های فیلتراسیون در دودکش نیروگاه اشاره داشت، گفت: ما برای مصرف سوخت، به ۸ نهاد و ارگان دولتی پاسخ گو هستیم. به طوری که اطلاعات مربوط به میزان و نوع سوخت مصرفی خود را برای شفاف سازی، در اختیار این نهادها قرار می‌دهیم.

فرهور ادامه داد: در نیروگاه شهید رجایی، فیلتر دودکش نداریم. در واقع هزینه خرید و استفاده از سیستم فیلتراسیون دودکش برای یک واحد ۲۵۰ مگاواتی مانند واحدهای بخاری این نیروگاه، ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که با احتساب ۴ واحد در این نیروگاه، هزینه استفاده از این نوع سیستم‌ها حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

وی افزود: راه دیگر جداسازی سولفور از سوخت مازوت، نصب سیستم‌های فیلتراسیون در پالایشگاه‌ها است که حدود ۳ میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین راه‌حل نهایی برای این موضوع، استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاه‌ها و ذخیره‌سازی مازوت در مخازن برای مواقع اضطراری است.

افزایش آلودگی شهرستان آبیک و تاثیر نیروگاه بر آن، موضوع دیگری بود که فرهور در پاسخ به آن اظهارکرد: با انجام تحقیقات میدانی که سال گذشته انجام شد، مشخص گردید در زمان‌های استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاه، بازهم شاهد آلودگی این شهرستان بودیم. بنابراین منشا اصلی آلودگی شهرستان آبیک را باید در جای دیگری جست و جو کرد.

مدیرعامل نیروگاه در این نشست، از شهروندان درخواست نمود با رعایت الگوی صحیح مصرف و کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی الکتریکی، مانع از خاموشی‌ها در فصل گرم سال شویم تا مردم عزیز، به ویژه افراد ساکن در مناطق گرمسیر بتوانند از نعمت برق، برخوردار باشند.

این نشست خبری، با حضور بیرانوندی، مدیرعامل شرکت آبفای استان، ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین، چگینی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان، مرادی مدیرعامل شرکت تولید برق شهید رجایی و فرهور، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، روز چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ در سالن اجتماعات توزیع برق قزوین برگزار شد.

 

نویسنده: فهیمه زارع‌دار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها