|
کدخبر: 99867

قیمت دلار وارد مسیر کاهشی شد؟

روز گذشته دلار بعد از ۳ افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت، هر چند که توانست سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کند.

اقتصاد قیمت دلار وارد مسیر کاهشی شد؟

روز سه شنبه، شاخص ارزی ۲۰۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و بر روی عدد ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومانی قرار گرفت. این کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که دلار طی ۳ روز ابتدای هفته حدود ۹۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود؛ نوسانات بازار ارز روز گذشته حالت رفت و برگشتی داشت و به نظر می‌رسید، توافق زیادی در مورد روند آینده قیمت میان معامله گران وجود نداشت.

زمانی برای استراحت سکه و دلار؟

به گفته فعالان، بازار در ابتدای روز سه شنبه تحت تاثیر ریزشی قرار داشت که در ساعات انتهایی روز دوشنبه در معاملات رخ داد؛ به واسطه این موضوع، معاملات دلار دیروز در محدوده ۱۷هزار و ۴۵۰ تومانی آغاز شد که ۳۵۰تومان کمتر از قیمت ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه بود. شروع کاهشی دلار با مقاومت جدی عده‌ای از معامله گران مواجه شد و آنها توانستند قیمت را در مقطعی تا آستانه ۱۷ هزار و ۷۴۰ تومان هم بالا بیاورند؛ با این حال، بازار دیروز هم مانند روز دوشنبه توان شکست محدوده ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را از خود نشان نداد و با افزایش فروش‌ها در شرایطی که چندان انتظار نمی‌رفت تا محدوده ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومانی عقب رفت. این رفت و برگشت قیمتی کمی بیشتر از قبل معامله گران بازار را سردرگم کرد. از یک سو دیروز سطح مهم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی حفظ شد که می‌تواند نشانه‌ای برای بازیگران افزایشی بازار باشد؛ از آن سو بازار توان شکست سطح ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را از خود نشان نداد که می‌توان آن را به عنوان یک سیگنال کاهشی تعبیر کرد. اگر بازار هم در دامنه ۱۷هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان نوسانات خود را انجام دهد، می‌توان گفت که در دوره استراحت به سر می‌برد. با این حال، هم کاهشی‌ها و هم افزایشی‌ها بر دیدگاه خود تاکید داشتند. باید دید در روزهای بعد زور یک گروه بر گروه دیگر خواهد چربید یا شاهد نوسانات رفت و برگشتی در دامنه‌ای محدود خواهیم بود. مسلما نقش حواله درهم نیز در آینده قیمتی دلار بسیار اهمیت دارد. دیروز حواله درهم رویه افزایشی نداشت و حتی به زیر مرز ۴هزار و ۹۰۰ تومانی رفت. به طور قطع افت نرخ حواله درهم و کاهش نوسانات آن نیز نقش مهمی در افت قیمت دلار بازار داخلی پس از ۳ افزایش متوالی داشت. در این میان، عده‌ای نیز باور داشتند، عرضه مناسب ارز توسط بازارساز منجر به افت قیمت دلار در بازار داخلی شد. دیروز صرافی ملی و سایر صرافی‌های منتخب بازارساز جهت عرضه ارز، قیمت فروش دلار خود را ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان تعیین کردند که ۵۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود. در واقع بازارساز از یک سو نشان داد که به دنبال ایجاد هیجان در قیمت‌ها نیست، ولی از سوی دیگر چنین فکری را در ذهن معامله گران ایجاد کرد که به دنبال کاهش آرام قیمت هاست. رئیس کل بانک مرکزی نیز دو روز پیش وعده بازگشت ثبات به بازارها را داده و عنوان کرده بود که وضعیت فعلی بدتر از سال ۹۷ نیست. در واقع رئیس‌کل به‌صورت غیر مستقیم این نکته را مطرح می‌کرد که زمانی که شرایط به آن دشواری بود، بازارساز توانست با اقدامات و تدابیر خود قیمت را مدیریت کند؛ پس در شرایط فعلی که اوضاع به دشواری سال ۹۷ نیست‌، باز هم می‌تواند ثبات را به بازار بازگرداند.

در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، انتظار افت قیمت سکه و طلا هم می‌رفت، مخصوصا اینکه بهای طلا در بازارهای جهانی هم تا ساعت ۴ بعدازظهر نوسان خاصی نداشت. روز سه شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۱۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به بهای ۷ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید. البته صرافی‌ها سکه را در حجم خرد به سختی زیر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروختند و در بازار عنوان می‌شد که عده‌ای سکه معاملات فردایی را درکانال ۷ میلیون و۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند. سکه برای اینکه افت بیشتری را تجربه کند، نیاز دارد که دلار نشانه‌های افزایشی جدیدی را از خود بروز ندهد و هم اینکه اونس بار دیگر به بالای مرز هزارو ۷۵۰ دلاری نرود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر