|
کدخبر: 98221

قیمت کدام مواد غذایی ارزان شد؟

قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه گذشته میلادی ۳.۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. شکر در این ماه ۱۴.۶ درصد و برنج ۷.۲ درصد ارزان شده است.

گسترش‌نیوز: آژانس غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد نرخ جهانی غذا در ماه آوریل برای سومین ماه پیاپی کاهش یافت که نتیجه تاثیر اقتصادی و لجستیکی همه گیری ویروس کرونا است.

شاخص نرخ غذای سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که تغییرات ماهانه برای یک سبد از غلات، دانه‌های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر را اندازه گیری می‌کند، ماه گذشته برابر با ۱۶۵.۵ بود و ۳.۴ درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشت.

شاخص نرخ شکر فائو ۱۴.۶ درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشت و به پایین‌ترین حد طی ۱۳ سال گذشته رسید. همه گیری ویروس کرونا به تقاضا آسیب رسانده و نرخ نفت را پایین آورده است بنابراین نیاز به نیشکر برای تولید اتانول هم کاهش یافته است.

شاخص نرخ روغن گیاهی ۵.۲ درصد کاهش یافته و شاخص لبنیات ۳.۶ درصد پایین آمده است. نرخ کره و پودر شیر خشک یک کاهش دو رقمی را نشان داده است.

شاخص گوشت ۲.۷ درصد کاهش یافته است. بهبود نسبی تقاضای چین برای واردات گوشت نتوانسته سقوط واردات از مناطق دیگر را جبران کند.

اوپالی گالکتی، اقتصاددان ارشد فائو می‌گوید: « همه گیری ویروس کرونا هم به عرضه گوشت آسیب رسانده و هم به تقاضا. بسته شدن رستوران‌ها و کاهش درآمد خانواده‌ها باعث مصرف کمتر آنها و کمبود نیروی کار در بخش فرآوری گوشت شده و به این ترتیب به سیستم تولید هم آسیب رسیده است».

شاخص نرخ غلات فائو برخلاف سایر شاخص‌ها کاهش کمی را نشان داده است چون قیمت‌های بین‌المللی برای گندم و برنج افزایش قابل توجهی داشته در حالیکه ذرت کاهش شدیدی را نشان داده است.

نرخ برنج ۷.۲ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته که دلیل اصلی آن محدودیت‌های موقتی صادرات توسط ویتنام است. گندم ۲.۵ درصد در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر تعهد روسیه به سهمیه صادرات گندم خود افزایش داشته است.

ولی نرخ غلات درشت دانه مثل ذرت ۱۰ درصد پایین آمده که نتیجه کاهش تقاضا برای غذای حیوانات و تولید سوخت زیستی است.

فائو نخستین پیش‌بینی خود از عرضه و تقاضای گندم در ۲۰۲۰/۲۱ را اعلام کرد که برابر با ۷۶۲.۶ میلیون تن است یعنی نسبت به ۲۰۱۹ تغییری نکرده است.

فائو انتظار دارد برداشت محصولات در اتحادیه اروپا، افریقای شمالی، اوکراین و امریکا کاهش یابد. این کاهش با افزایش برداشت در استرالیا، قزاقستان، روسیه و هند جبران می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها