|
کدخبر: 93725

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس کانون صرافان:

اختلاف قیمت ارز در بازار و صرافی‌ها چقدر شد؟

رئیس کانون صرافان: اختلاف قیمت ارز در بازار و صرافی‌ها به ۵۰۰ تومان کاهش یافته و این حباب بدون شک کمتر خواهد شد.

گسترش‌نیوز: مدتی است که قیمت انواع ارز افزایش یافته است. سوال مهم بسیاری از مردم آن است که این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ آیا تعطیلی طولانی‌مدت صرافی‌های در این موضوع تاثیرگذار بوده و بازگشایی آنها می‌تواند از تب و تاب بازار ارز بکاهد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با رئیس کانون صرافان به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

kamransotanizadeh.jpg

پیگیری می‌کنیم

صرافی‌‌ها از جمله اصنافی هستند که دولت و ستاد مقابله با کرونا اجازه داده است به صورت محدود به فعالیت خود ادامه دهند اما چند روز قبل، اختلاف قیمت ارز در بازار و صرافی‌های رسمی باعث ازدحام جمعیت در جلوی واحدهای منتخبی شده بود که طبق تصمیم اتخاذشده، اجازه فعالیت داشتند. این موضوع به‌نوبه خود باعث تهدید به پلمپ شدن این واحدها توسط شهرداری تهران و بلاتکلیفی و ابهام فعالان این حوزه شد.

کامران سلطانی‌زاده رئیس کانون صرافان دراین‌باره اظهار داشت: «خوشبختانه هیچ‌یک از واحدها پلمپ نشدند اما این موضوع کماکان ادامه دارد و بعضاً به واحدها اخطار داده می‌شود و به پلمپ کردن تهدید می‌شوند. به نظر می‌رسد که شاهد یک ناهماهنگی و تفسیر نادرست بعضی بخشنامه هستیم. در این موضوع هم به نکته توجه نشد که صرافی‌ها زیرمجموعه بانک مرکزی هستند. به‌هرحال در این قبیل موارد پیگیری می‌کنیم و انشالا رفع خواهد شد».

امکانی که هنوز وجود ندارد

چند ماهی از رونمایی نرم‌افزاری که کانون صرافان جهت اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص وضعیت بازار ارز تدارک دیده است می‌گذرد. این نرم‌افزار در کنار اطلاع‌رسانی درباره قیمت‌ها چند قابلیت دیگر هم دارد اما هنوز امکان خریدوفروش آنلاین ارز در آن وجود ندارد؛ امکانی که به‌خصوص در این نوع شرایط می‌تواند بسیار موثر و کارآمد باشد و جا دارد که مسئولان دست‌اندرکار این قبیل اپ‌ها را جدی گرفته و در صورت نبود مانع جدی به فکر محقق کردن آن باشند. کامران سلطانی‌زاده در این باره اظهار داشت: به واسطه بعضی موانع و محدودیت‌های قانونی فعلاً این امکان در اپلیکیشن محقق نشده است. انشالا در صورت اصلاح قوانین می‌توان خریدوفروش ارز در اپلیکیشن را برای همکاران و مردم ممکن ساخت. پیگیر موضوع هستیم، طرح‌های خو را پیشنهاد می‌‌کنیم و امیدواریم به سرانجام برسد. به‌هرحال طرح‌های جدید زمانبر است».

تقاضا برای ارز زیاد نیست

آیا تعطیلی صرافی‌ها در گرانی اخیر ارز تاثیر داشته است؟ سلطانی زاده در پاسخ این سوال اظهار داشت: «این‌طور فکر نمی‌کنم. در حال حاضر تقاضا برای ارز زیاد نیست. خوشبختانه بعد از باز شدن صرافی‌ها هم اختلاف قیمت ارز در بازار و صرافی‌ها از هزار تومان به ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. بدون شک وقتی همه واحدها و با حداکثر پتانسیل فعالیت خود را آغاز کنند اختلاف به‌مراتب کمتر خواهد شد. ما در برآورد وضعیت بازار از کلمه متعادل شدن قیمت‌ها استفاده می‌‌کنیم، نه افزایش و کاهش قیمت. نکته مهم دیگر آن است که خیلی از صرافی‌ها در مجتمع‌های تجاری واقع شده‌اند و بالاجبار نمی‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. تعدادی از همکاران هم احتیاط کرده‌اند و هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند. خوشبختانه باز شدن تعدادی از صرافی‌ها توانسته تاثیری خوبی روی بازار ارز داشته باشد».

با اسکناس سروکار داریم

رئیس اکنون صرافان در ادامه افزود: «صنف صرافان هم به‌واسطه کرونا متحمل ضرر و زیان شده است. بازار خوب قبل عید از دست رفت. به‌هرحال شرایط کنونی اجباری و ناخواسته است و همکاران با این واقعیت کنار آمده‌اند. هر شغلی مخاطرات خاص خودش را دارد و باید برای رویارویی با شرایط غیرمنتظره آماده بود. دغدغه کنونی ما مثل بسیاری از مردم زمان به پایان رسیدن این وضعیت است. بعضی از همکاران احتمالا بعد از بازگشایی کار همچنان با نگرانی فعالیت خواهند کرد چون با اسکناس سروکار دارند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها