|
کدخبر: 93393

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تشریح شد:

وضعیت قیمت مرغ در ماه رمضان

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی: تولید به حدی زیاد است که افزایش قیمت نخواهیم داشت. حتی در صورت افزایش نسبی قیمت، دولت مرغی که ذخیره کرده است را وارد بازار می‌کند.

گسترش‌نیوز: قیمت مرغ مدتی است که کاهش یافته و به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است. قیمت‌ این ماده غذایی مهم در چند ماه مبارک رمضان تغییر خواهد کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال و نیز اطلاع از شرایط و مشکلات پیش‌روی پرورش‌دهندگان مرغ با رئیس انجمن مرغ گوشتی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

mohamadyosefi.jpg

بازار کشش ندارد

در حال حاضر کمبود خاصی در رابطه با ذخیره مرغ گوشتی وجود ندارد. محمد یوسفی، رئیس انجمن مرغ گوشتی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: «افزایش تقاضای اسفندماه به گوشت قرمز مربوط می‌شد نه مرغ. کاهش قیمت مرغ به حداکثر رسیده است. مشکل اینجاست که بازار حتی کشش قیمتی که توسط ستاد تنظیم بازار مشخص شده است را ندارد. سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ را حدود ۱۳ هزار تومان تعیین کرد. ما از این قیمت به شدت ناراضی بودیم. قیمت مرغ در دهه اول فرودین به ۸ هزار تومان هم رسید. گوشت قرمز قیمت به بالاترین مقدار خود رسیده است اما پایین بودن مرغ باعث شده که تقاضا برای آن بیشتر باشد و دهک‌های پایین و اقشار متوسط و ضعیف جامعه به آن رو آورده‌اند».

خریدهای تضمینی هم جوابگو نیست

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ در ادامه افزود: «از طرف دیگر، به دنبال شیوع کرونا، خیلی از مصرف‌کنندگان از دور خارج شدند. رستوران‌ها و تالارها و مصرف‌کنندگان بزرگ از لیست مشتریان خارج شدند. شرکت پشتیبانی مازاد تولیدی پرورش‌دهندگان را خریداری می‌کند که تا حدی به بازار رونق دهد اما متاسفانه این اقدام هم تاثیر چندانی ندارد. مازاد مرغ به قدری زیاد است که خریدهای پشتیبانی امور دام هم پاسخگو نیست و قیمت مرغ به حدی که باید، نمی‌رسد».

بخشی از نهاده را از بازار آزاد می‌خریم

یوسفی در ارتباط با قیمت مقرون‌به‌صرفه برای مرغداران گفت: «قیمت ۱۳ هزار تومان زمانی مناسب است که دولت همه نهاده‌های موردنیاز را تامین کند اما مرغداران بخش زیادی از نهاده‌ها را از بازار آزاد تامین می‌کنند. کمبود نهاده به ذرت محدود نمی‌شود و در ارتباط با کنجاله سویا و اقلام دیگر هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم. به این ترتیب قیمت تمام‌شده مرغ به حدی بالا می‌رود که دیگر چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. تولید به حدی زیاد است که افزایش قیمت نخواهیم داشت. حتی در صورت افزایش نسبی قیمت، دولت مرغی که ذخیره کرده است را وارد بازار می‌کند».

به وزیر جدید امیدوار هستیم

وزارت جهاد کشاورزی بعد از مدت‌ها سکاندار جدید خود را شناخت. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این رابطه گفت: «آقای خاوازی جوان و فعال هستند و به بدنه وزارتخانه و بخش‌ّ‌ّ‌های پژوهشی آن تعلق دارد و حتما از عهده کار بر خواهد آمد. آقای کشاورز و وزرای قبلی هم توانمند بودند. وزیر جدید روز قبل با بعضی از تشکل‌های صنف ما جلسه داشتند و مشکلات را شنیدند. به قول‌هایی که دادند امیدوار هستیم و انشالا که مشکلات رفع خواهد شد. البته باید توجه داشت که وزیر متناسب با سهم و اختیارات خود می‌تواند مساعدت کند. موضوع اینجاست که همه امور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست. وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هم نقش‌آفرین هستند».

سرنخ واردات در دست بانک مرکزی است

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در ادامه گفت: «بخش عمده نهاده، وارد می‌شود چون مشکل کمبود آب کشور باعث می‌شود که نتوانیم به‌اندازه نیاز کشور تولید داشته باشیم. معضل واردات صرفا به نهاده‌هایی که مستقیما از وارد می‌شود محدود نمی‌شود چون اقلام تولید داخل هم به نوعی به واردات و فراز و فرودهای آن بستگی دارد. سرنخ واردات در دست بانک مرکزی است و به شدت به تصمیماتی که در ارتباط با تامین ارز موردنیاز اتخاذ می‌کند بستگی دارد. از طرف دیگر ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و شورای عالی اقتصاد تصمیم‌گیرنده اصلی هستند. به‌هرحال در تصمیم‌گیری‌های خود باید وضعیت دشوار تولیدکنندگان را لحاظ کنند. در دو ماه گذشته بیشتر مرغداران در وضعیت نیمه‌ ورشکستگی به سر می‌برند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها