|
کدخبر: 87973

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد؛

گرانی مسکن به دنبال وضعیت تورمی

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز می‌گوید: عرضه مسکن در ۱۰ سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. به طوری که در ۱۰ سال گذشته عرضه مسکن به یک میلیون واحد هم می‌رسید، اما در سال‌های اخیر به ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد مسکونی تقلیل پیدا کرده است.

گسترش‌نیوز : در شرایطی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد افزایش قیمت آن در پایتخت موضوع تعجب برانگیزی شده است. چرا که بر اساس جدیدترین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی قیمت خانه در تهران در بهمن ماه با افزایش حدود ۲ درصدی به میانگین قیمتی هر متر مربع ۱۴ میلیون ۴۰۵هزار تومان رسید. به طوری که قیمت مسکن بعد از فصل تابستان در حال کاهش بود، اما دوباره از آذرماه با افزایش حدود ۷ درصدی نسبت به ماه قبل (آبان) به میانگین قیمتی هر متر مربع ۱۳ میلیون ۴۷۴ هزار تومان رسید. در دی ماه نیز مسکن رشد ۳ درصدی را تجربه کرد و اکنون (بهمن ماه) میانگین قیمتی ۱۴میلیون و ۴۰۵هزار تومانی را تجربه می‌کند. مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در رابطه با افزایشی شدن قیمت مسکن در شرایطی که بازار آن در رکود به سر می‌برد می‌گوید: نباید از بازار انتظار داشت که رونق و افزایش قیمت با هم صورت گیرد. همچنین این موضوع تنها مشمول بازار مسکن نیست زیرا بورس و کالاهای ساختمانی هم افزایش قیمت ناگهانی پیدا کرده‌اند.

soltanmohammadi.jpg

این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده است که برخی از کارشناسان بر این باورند؛ همواره بازار مسکن در ایامی و با نزدیک شدن به سال رونق پیدا می‌کند و مشتریانش رو به فزونی پیدا می‌کنند. اما این کارشناس مسکن نظر متفاوتی دارد و در ادامه با اشاره به اینکه رشد نرخ تورم در سال آینده چنین اتفاقی را رقم زده است توضیح می‌دهد: رشد قیمت بازارهای مالی مختلف به دلیل آن است که ما در یک وضعیت تورمی به سر می‌بریم. ضمن آنکه مردم از اینکه دولت در سال آینده کسری بودجه دارد آگاهند، به همین دلیل با پایین آمدن نرخ بهره در بانک ها موجب بالا رفتن نقدینگی موجود در جامعه شد.

عده‌ای از فعالان بازار مسکن می‌گویند این روزها مردم عادی توانایی خرید مسکن را ندارند و سرمایه‌گذاران هستند که بازار مسکن را به‌دست گرفته‌اند. این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه بسیاری به مسکن نگاه سرمایه‌گذاری دارند، در این زمینه توضیح داد: بسیاری از مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند یکی بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند و دیگری مسکن را وسیله‌ای برای حفظ ارزش پول خود می‌داند. ضمن آنکه مسکن یکی از کالاهایی برای تبدیل نقدینگی به سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

سلطان محمدی در ادامه اضافه کرد: واقعیتی که وجود دارد آنکه مسکن حتی برای مصرف‌کنندگان هم به نوعی سرمایه‌گذاری است و موضوعی دور از ذهن نیست، چرا که افراد حاصل یک عمر پس اندازشان را برای خرید مسکن صرف می‌کنند و تجربه نشان داده مصرف‌کنندگان با خرید مسکن کسی متضرر نمی‌شود.

عرضه و تقاضا موضوعی که همواره برای رشد قیمت‌ها مطرح بوده، شامل حال مسکن هم می‌شود. این کارشناس مسکن صحه بر این موضوع می‌گذارد و می‌گوید: درست است که درآمد جامعه همپای مسکن نیست و بخش اعظمی از نیازمندان نمی‌توانند برای خود ملکی را تهیه کنند. اما باید به این موضوع هم توجه داشت که عرضه مسکن هم در ۱۰ سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. به طوری که در ۱۰ سال گذشته عرضه مسکن به یک میلیون واحد هم می‌رسید، اما در سال‌های اخیر به ۲۰۰تا ۳۰۰ واحد مسکونی تقلیل پیدا کرده است. به همین جهت افرادی که نمیتوانند در مرکز شهر برای خود مسکن خریداری کنند به شهر‌های حاشیه‌ای برای خرید مسکن پناه می‌برند و همین موضوع منجر به رونق مسکن در شهر‌های حاشیه‌ای شده است که درحال‌حاضر از بیشترین رونق نیز برخوردارند.

ارسال نظر