|
کدخبر: 327533

اختصاصی گسترش نیوز:

هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری برای دراکولا / خون آشام ایرانی چقدر به جیب زد؟

دراکولا یک شخصیت افسانه‌ای است که توسط نویسنده بریتانیایی برام استوکر در رمانی به نام "دراکولا" به تصویر کشیده شده است. این شخصیت یک خون‌آشام افسانه‌ای است که به شکل یک انسان زنده مردگان، شب‌ها از قبرستان خود بیرون می‌آید و خون انسان‌ها را می‌خورد. داستان دراکولا بسیار معروف شده و به عنوان یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های افسانه‌ای جهان شناخته می‌شود. برای مطالعه بیشتر در این باره با ما در این گزارش همراه باشید.

اقتصاد هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری برای دراکولا / خون آشام ایرانی چقدر به جیب زد؟

روز ۲۶ می یا همان ۶ خرداد روز جهانی دراکولا است. بسیاری بر این عقیده هستند که تا بحال ترسناک‌ترین و جذاب‌ترین هیولایی که انسان خلق کرده، خون آشام یا همان دراکولا است. این هیولا که به صورت مدرن اولین بار در رمان دراکولای برام استوکر در اواخر قرن ۱۹ ظاهر شد، آن چنان جذاب بود که هنوز بعد از یک قرن و نیم بخشی از دنیای ادبیات و سینما را به خود مشغول کرده است.

دراکولا در تاریخ

خیلی قبل‌تر از آنکه برام استوکر رمان خودش را منتشر کند در ادبیات مردم اروپا و آسیا خون‌آشام‌ها وجود داشتند. خون‌آشام‌ها هیولاهای بودند که شب‌ها از قبر می‌خواستند و از خون مردم تغذیه می‌کردند. حتی در گزارشات رسمی نیز بعضاً به آنها اشاره می‌شد. در قرن هفدهم حجم گزارشاتی که مردم اروپای مرکزی در مورد این موجودات می‌دادند، آنقدر شدید شد که دولت مجارستان هیئتی را مامور رسیدگی به آن کرد. حتی برخی از مردگان در آن دوره با تیری چوبی در قلبشان به خاک سپرده می‌شدند تا مبادا دوباره به صورت یک خون‌آشام از قبر برخیزند.

بسیاری از نویسندگان و شعرای قرن ۱۹ اروپا مانند گوته ، بودلر و لرد بایرون به این موجودات پرداختند. اما در نهایت این برام استوکر بود که با وام گرفتن از تاریخ رومانی و کنت ولاد سوم هیولای خلق کرد که با وجود ترسناک بودن، جذاب هم بود و همین باعث محبوبیت فراوان این شخصیت شد و باعث شده که یک زیر شاخه قدرتمند در ژانر وحشت با عنوان خون‌آشام‌ها یا دراکولا به وجود بیاید.

دراکولا

دراکولای برام استوکر نجیب‌زاده‌ای مرموز و تنها بود. که در واقع از یک کنت خشن و خون‌ریز به نام ولاد سوم که در قرن پانزدهم میلادی در رومانی می‌زیسته، اقتباس شده بود. ولاد نجیب‌زاده‌ای بود که از یک طرف با ترک‌ها و از طرفی دیگر با امپراتوری اطریش-مجارستان برای حفظ قلمرو خود در جنگ و جدال بود. او با بیرحمی تمام، اسیران جنگی، رعایای خودش و حتی سفیران دیگر پادشاهان را می‌کشت و یا آنها را به میخ می‌کشید. مردم به او لقب پسر اژدها را داده بودند که در زبان رومانیایی دراکولا گفته می‌شود و از همینجا این لغت به رمان برام استوکر راه پیدا کرد و جهانی شد.

ولاد سوم در نهایت توسط لشکر عثمانی کشته و سرش از بدنش جدا می‌گردد و به استانبول فرستاده می‌شود. اما بری قرنها خانواده او با عنوان دراکولا به زندگی خود ادامه دادند.

خون‌آشام‌های آسیایی

همانطور که گفته شد، افسانه‌های خون‌آشام‌ها مختص اروپا نیست. یکی از قدیم‌ترین داستانها در مورد خون‌آشام‌ها به اقوام غیر آریایی ایران بر می‌گردد. تصاویری از این موجودات که در حال نوشیدن خون انسان هستند بر ظروف آن دوره نقش بسته است. همچنین در بابل و سومر باستان نیز موجوداتی به نام «لیلیتو» وجود داشتند که خون کودکان را می‌نوشیدند. افسانه‌ی لیلو یا دختران لیلیث در عهد عتیق نیز بسیار مشابه باورهای بابلی‌ها است. بر اساس سفر هسیدیم، «استری‌ها» موجوداتی هستند که در گرگ‌ و ‌میش پیش از روز هفتم آفرینش به وجود آمده‌اند. این موجودات به شکل زنانی هستند که خون می‌مکند و قادرند شکل خود را عوض کنند.

قدرت‌های افسانه‌ای دراکولا

دراکولاها قدرتهای افسانه‌ای دارند. آنها می‌توانند از گور خود حتی از زیر چند متر خاک برخیزند. آنها دندانهای نیش بلندی دارند که در گردن قربانیان خود فرو می‌کنند تا از خون آنها بیاشامند. دراکولاها قدرت کنترل حیوانات بخصوص حیوانات شب زی مانند گرگ‌ها، خفاش‌ها، جغدها و موش‌ها دارند. آنها قدرت هیپنوتیزم دارند و می‌توانند کاری بکنند که قربانیان با پای خودشان به دام آنها بیایند. همچنین می‌توانند خاطرات وحشتناک برخوردشان را از ذهن قربانیان پاک بکنند. در برخی موارد خون‌ آشام‌ می‌تواند آدم‌های زنده را به نوع خودشان تبدیل بکنند. اما از همه اینها مهمتر نامیرا بودن دراکولاها است.

خون‌آشام‌های جدید ادبیات اروپا

در سالهای اخیر، ادبیات خون‌آشامی با استقبال خوبی برخوردار بوده است. سری داستانهای سرزمین اشباح اثر دارن شان و همچنین مجموعه گرگ و میش اثر استفانی مایر و خاطرات خون‌آشام اثر ال.جی. اسمیت مشهورترین‌ داستانهای چاپ شده در این موارد هستند. همچنین کتاب خوب مورخ اثر الیزابت کاستووا را نیز نباید فراموش کرد. که به کتاب راز دراکولا مشهور شده است.

از روی اکثر کتابهای فوق فیلم و سریالهای ساخته شده است، علاوه بر آنها ژانر خون‌آشام‌ها یکی از ژانرهای پر کار سینما بوده است که امروزه حتی پا را از سینمای وحشت فراتر گذاشته و به کارتون‌های هتل ترانسیلوانیا به ژانر کودک و کمدی نیز وارد شده‌اند. مجموعه فیلم‌های تیغه (بلید)، ون هلسینگ، پسران گمشده، مصاحبه با خون‌آشام و سریالهای خاطرات خون آشام و خون حقیقی از مشهورترین‌های این ژانر هستند.

فیلم گرگ‌ومیش

جموعه گرگ‌ومیش نه‌تنها در جهان از مجموعه‌های خون‌آشامی محبوب به‌شمار می‌رود که در کشور خودمان نیز طرفداران زیادی دارد. مجموعه‌ای که نه‌تنها در سراسر جهان که در کشور ما هم محبوبیت بسیاری زیادی دارد و طرفداران آن برای اکران فیلم‌های بعدی این مجموعه لحظه‌شماری می‌کردند. نخستین قسمت مجموعه گرگ و میش در سال ۲۰۰۸ اکران شد و پس از پخش ۵ قسمت در سال ۲۰۱۲ به پایان خود رسید. این مجموعه با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار تولید و درمجموع توانست فروش بسیار خوب ۱.۸ میلیارد دلاری را تجربه کند. سری فیلم‌های Twilight با اقتباس از رمانی با نام Breaking Dawn اثر استفانی میر ساخته شده و با داستان بسیار جذاب خود طرفداران بسیار زیادی را در سراسر جهان پیدا کرده است.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام ایزابلا یا همان بلا با بازی کریستین استوارت جریان دارد که تصمیم می‌گیرد از خانه مادرش در آریزونا به شهر کوچکی به نام فروکس نقل مکان کند. او در این شهر درکنار پدر خود زندگی می‌کند و در مدرسه خود با شخصیتی به نام ادوارد آشنا می‌شود. ادوارد در حقیقت خون‌آشامی ۱۰۹ ساله است که با ظاهر یک پسر ۱۷ ساله در این جامعه حضور دارد. خانواده ادوارد تنها از خون حیوانات تغذیه می‌کنند و کاری با انسان‌ها ندارند. ادوارد درابتدا تلاش می‌کند از این عشق پرهیز کند ولی بااین‌حال او و بلا عاشق یکدیگر می‌شوند و بلا نیز با فهیدن هویت ادوارد به او می‌گوید که مشکلی با این موضوع ندارد. داستان این مجموعه از مشکلاتی که سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد، شروع می‌شود.

خون آشام ها در فیلمسازی ایران

همچنین این ژانر در فیلم های ایرانی نیز به چشم میخورد به طوری که این اسم (دراکولا) به فیلم های  ساخت کشورمان هم سرایت کرده است. به عنوان مثال: فیلم سینمایی دراکولا فیلمی به نویسندگی و کارگردانی رضا عطاران و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

فیلم «دراکولا» ابتدای اکران در سال ۱۳۹۵؛ هفده سانس در سینماهای مختلف از جمله کورش، آزادی، اریکه ایرانیان، ملت و... در سانس فوق العاده به نمایش گذاشته شد و ۱۶۰ میلیون تومان در تهران به فروش رسید. این فیلم در تهران به فروش ۱ میلیاردی و در شهرستان ۲۸۰ میلیون تومان فروش داشت.

فیلم-ایرانی-دراکولا

این فیلم در مجموع ۳٬۷۶۴٬۰۶۸٬۰۰۰ تومان، فروش گیشه داشت.

خون‌آشام‌های طبیعی

اما خون‌آشام ها فقط مختص ادبیات و دنیای فانتزی و فیلم ها نیستند. در طبیعت خون‌آشام‌های حقیقی وجود دارند که اکثراً زندگی انگلی دارند. فراموش نکنیم که خون مایعی است مغزی و پر از پروتئین و همین موضوع باعث شده در روند تکامل موجودی که به اصطلاح علمی خون‌خوراک گفته می‌شوند، بوجود بیایند. و شاید همین موجودات بوده‌اند که سر منشأ بسیاری از افسانه‌های خون‌آشامی شده‌اند. زالوها، خفاش خون آشام، کنه ها و پشه ها نمونه هایی از این خون آشام های طبیعی هستند.

پشه مشهورترین و آدم‌کش‌ترین خون آشام طبیعی است. پشه‌ها به دلیل انتقال انواع بیماری بخصوص مالاریا در طول تاریخ باعث مرگ بسیاری از افراد شده‌ و هنوز نیز می‌شوند و لقب کشنده‌ترین جاندار را به خود اختصاص داده‌اند.

پس مراقب این خون آشام های طبیعی باشید.

چطور شب دراکولا را بگذرانیم؟

یکی از بهترین پیشنهادات برای گذراندن شب دراکولا، دیدن فیلم‌های دراکولایی است. فیلم دراکولای برام استوکر ساخته ۱۹۹۲ اثر کارگردان مشهور فرانسیس فورد کاپولا یک پیشنهاد خوب برای امشب است. اگر به فیلم‌های کلاسیک‌تر علاقه دارید می‌توانم فیلم دراکولا با بازی درخشان کریستوفر لی را پیشنهاد می‌دهم و یا حتی فیلم های سینمایی ایرانی را تماشا کنید.

اگر هم  یک کتابخوان قهار هستید، رمان تک جلدی مورخ اثر الیزابت کاستووا را به شما پیشنهاد میکنم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها