|
کدخبر: 327523

پیش بینی جدید از وضعیت بورس فردا / دامنه نوسان تغییر می کند؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز جاری با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی به پایان رسید. معاملات فردا چطور پیش بینی می شود؟

اقتصاد پیش بینی جدید از وضعیت بورس فردا / دامنه نوسان تغییر می کند؟

طبق گزارش‌های منتشر شده، در جریان معاملات روز جاری در بورس اوراق بهادار تهران: ارزش معاملات در محدوده ۴.۷ هزار میلیارد تومان قرار گرفت و ارزش بازار نیز به حدود ۷,۲۰۹ هزار میلیارد تومان رسید.همچنین، شاخص کل بورس با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی مواجه شد و به رقم ۲,۰۹۷ هزار واحد کاهش یافت.

این روند نزولی شاخص کل بورس، نشان‌دهنده تداوم چالش‌های موجود در بازار سرمایه است. نوسانات شدید شاخص و کاهش ارزش بازار، می‌تواند نگرانی‌هایی را برای فعالان این بازار ایجاد کند. مدیران و کارشناسان بازار سرمایه باید با ارائه تحلیل‌ها و راهکارهای مناسب، در جهت مهار این نوسانات منفی و بهبود وضعیت بازار تلاش کنند. ثبات و رشد پایدار بازار، نیازمند تدابیر و سیاست‌های هدفمند است.

فولاد ، فملی و شستا بیشترین تلاش را برای منفی کردن بازار روز جاری برای بازار سرمایه به خرج دادند و خودرو چندین بار در بازار تلاش کرد تا از صف فروش جدا شود اما باز هم با عرضه مواجه می‌شد تا امید برای مثبت شدن در بازار از بین برود.

در بازار امروز نمادهای پر چالش هفته گذشته (هفته دو روز کاری قبل) یعنی نمادهای شپنا ، شبندر ، شتران و شبریز اطلاعیه بازگشایی خود را روی تابلوی اعلانات بازار سرمایه دیدند و باز گشایی این نمادها نیز به افت بازار فشار بیشتری را آورد.

فلزات اساسی ، گروه خودرویی و گروه بانکی رتبه اول تا سوم ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص دادند.این گروه ها به ترتیب ۲۱۱ میلیارد تومان ، ۱۸۴ میلیارد تومان و ۹۷ میلیارد تومان ثبت شد.

سازمان بورس نیز در جدید ترین اطلاعیه خود اعلام کرده است که در هفته گذشته در بازار بورس اوراق بهادار تهران خالص خریداران بیش از ۹۲ هزار نفر بوده است هر چند که از هفته های پیشین این اعداد خیلی کم تر است اما حداقل می‌توان گفت از تعداد خالص فروشندگان که رقم ۸۰ هزار نفری است بیشتر شده است.

در هفته پایانی اریبهشت ماه ۱۲۱ هزار نفر خریدار در بازار وجود داشته است که این عدد به ۹۲ هزار کد رسیده است همچنین تعداد فروشندگان از ۱۹۱ هزار کد معاملاتی به ۸۰ هزار کد تنزل پیدا کرده است.

اما بازار امروز نشان داد که برای روز های آینده  وضعیت سرمایه گذاری غیرمستقیم هم چندان امیدوار کننده نیست و نمادهای اهرم ، شتاب ، داریکم ، پالایش ، توان و ... در بازار روز جاری رخ منفی را به خود گرفته بودند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در خصوص  پرداخت سود سهام عدالت این طور عنوان کرده است که مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلف کرده و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها را جمع‌آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما بیست و نهمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، فردا یکشنبه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. گفته می‌شود تا کنون ۲۸ جلسه حراج برگزار شده است و ۴.۴ تن طلا با عیار ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفته است.

سامانه عرضه خودروهای برقی برای ثبت نام متقاضیان حقیقی و حقوقی فعالیتش را آغاز کرده است در این سامانه قیمت پایه و علی الحساب هفت خودروی تمام برقی اعلام شد.

شرکت پتروشیمی زاگرس از رای دیوان عدالت اداری درباره نرخ‌های خدمات جانبی سال ۱۴۰۱ مبنی بر دستور موقت توقف اجرای مصوبه شورای رقابت خبر داد . طبق این اطلاعیه نرخ‌های اعلام شده برای سال ۱۴۰۱ قابل پذیرش نبوده و این شرکت کماکان با رعایت صرفه و صلاح پیگیری های حقوقی و قانونی لازم را به عمل خواهد آورد.

همچنین مصطفی رجبی مشهدی در نشست مشترک وزارت صنعت و نیرو برای همکاری در تامین نیاز مصرف برق صنایع بورسی و شبکه سراسری با وجود ناترازی، گفته مقرر شد دو وزارتخانه با تشکیل کارگروهی و تشکیل جلسات منظم تا نیمه خرداد، اولویت‌های تحقق اهداف را مطرح کرده و هر زمان حداکثر انرژی قابل تحویل صنایع را تامین کنند. وی ادامه داد: محدودیت‌های برق صنایع نسبت به سال گذشته با تفاهم طرفین کاهش یافته و برنامه مدیریت مصرف برق تمام صنایع در قالب تفاهم نامه مشترک به مشترکین و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ و بر روند اجرای برنامه ها نظارت خواهد شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از ۱۳ روز افت مداوم در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه سطح حمایتی ۲.۲ میلیون واحدی را از دست داد تا در ادامه این افت‌ها محدوده میانگین ۵۵ روزه را نیز از دست داده باشد.

اهالی تکنیکالیست بازار این احتمال را در گوشه ذهن خود داشتند که ممکن است شاخص تا حمایت میانگین ۲۰۰ روزه نیز افت را تجربه کند.

که این امر در روز یکشنبه هفته گذشته و با افت بیش از ۶۲ هزار واحدی شاخص کل همراه شد و شاخص در یک روز خود را به میانگین ۲۰۰ روزه رساند.

از سویی با توجه به حادثه‌ای که برای بالگرد رییس جمهور رخ داد دامنه نوسان به مثبت و منفی ۲ درصدی محدودتر شد اما این موضوع جریان افت بازار را مختل نکرد و شاخص به عدد اعداد کمتر از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برسد.

بدین ترتیب در یک ماه بیش از ۲۰۰ هزار واحد از ارتفاع شاخص کل کم شد. وضعیتی که حداقل ممکن است تا روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه دار باشد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها