|
کدخبر: 327414

بورس ریزش کرد / رکورد تاریخی شکسته شد

هفته کاری نیمه تعطیل که تا سه شنبه اول خرداد ماه ادامه داشت، با وقوع یک حادثه فرود بالگرد و درگذشت رئیس جمهور و همراهانش، به پایان رسید. این حادثه، مهمترین خبر در طول این دوره بود که در گزارش‌ها به آن اشاره شد.

اقتصاد بورس ریزش کرد / رکورد تاریخی شکسته شد

هفته کاری نیمه تعطیل که تا سه شنبه اول خرداد ماه ادامه داشت، به پایان رسید. در این هفته، خبر مهم و تلخ در گزارش‌ها، درگذشت رئیس جمهور و هیات همراه در یک حادثه فرود بالگردی بود. این حادثه در حال بازگشت از محل افتتاح سد مرزی با جمهوری آذربایجان به تبریز رخ داد.

شاخص کل در این هفته بیش از ۵۰ هزار واحد کاهش داشت و به محدوده ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار واحدی رسید. شاخص کل هموزن هم در این هفته ریزش ۳ درصدی را به خود دید که بیانگر وضعیت بدتر سهام کوچک به سهام بزرگ از حیث بازدهی هفتگی می‌باشد.

بازار بورس در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مناسبت شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه تعطیل بود و روز سه شنبه دامنه نوسان سهام و صندوق‌ها به ترتیب به ۲+- و ۴+- کاهش پیدا کرد. در این هفته ارزش معاملات خرد به صورت متوسط ۳۸۰۰ هزار میلیارد تومان در روز بود که نسبت به هفته قبل ۲۰۰ میلیارد کاهش داشت.

ارزش معاملات خرد در روز سه شنبه به ۲۴۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در این هفته بیشترین بازدهی مربوط به سهام نماد تازه وارد «شفام» با ۲۰ درصد بازدهی بیشترین سود را نصیب سهامداران کرد. نمادهای «پارسیان» و «چافست» هم با رشد به ترتیب ۱۳ درصد و ۹ درصد رتبه‌های بعدی را داشتند. از طرف دیگر بیشترین ریزش متعلق به نمادهای «کشرق»، «لابسا» و «پلاسک» بود که سقوط به ترتیب ۱۳، ۱۲ و ۱۱ درصدی را تجربه کردند. «دکوثر» و «دامین» بعد از رشد سنگین در شفاف سازی اعلام کردند که خبری از رای دادگاه عبیدی نیست.

وزیر اقتصاد اعلام کرد با موضوع انتقاد به انتشار اوراق گواهی خاص با سود ۳۰ درصد موافقیم و با بانک مرکزی در این خصوص مذاکره خواهیم کرد که کمک کننده خواهد بود تا گلایه‌های فعالان بازار سرمایه حل و فصل شود. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد بانک مرکزی با هدف تسریع در رفع تعهد ارزی و برگشت ارز صادرکنندگان خرد بخش خصوصی که سالانه حدودا ۸ تا ۹ میلیارد دلار است و در راستای عمق بخشی به ‌بازار رسمی ارز در راستای سیاست تثبیت ارزی، تصمیم گرفته است با همکاری وزارت صمت، تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) را در ‌مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی کند.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در نهایت پذیرش شد. مجددا پارسیان و «وپارس» اپال پارسیان را آگهی کردند.

«زاگرس» در ۱۲ ماهه با یک عقبگرد شدید ۵۰۴ تومان سود محقق کرد. نماد «فتوسا» هم در زمستان زیانده شد و سهمی ۴۵ تومان سود ساخت. «فولاژ» سهمی ۷۸ هست تومان سود را کدال کرد. شبندر، «شراز» و «شاوان» به ترتیب ۱۹۵، ۲۵۲ و ۳۷۹ تومان به ازای هر سهم سود ساختند. «شاروم» به ازای هر سهم ۱۵۱ تومان ساخت. کانی کربن که در نوبت عرضه اولیه است سود ۲۱۷ میلیارد تومانی را محقق کرد. «حسینا» با رشد ۱۹۴ درصدی سود به ازای هر سهم ۵۵۹ تومان محقق کرد. «تکمبا» هم رشد ۲۹۰ درصدی سود خالص داشت و به سود ۸۹ تومانی رسید. فولاد مبارکه بدون لحاظ سود سرمایه گذاری‌ها ۷۴ تومان به ازای هر سهم ساخت. «بفجر» ۴۹۳ تومان سود اعلام کرد. «فنورد» هم به ازای هر سهم ۲۱۱ تومان محقق کرد. «رازک» بعد از سال‌ها به مرز زیاندهی رسید.

«دشیمی» در مجمع ۲۹۵ تومان معادل ۷۰ درصد را تقسیم کرد. «ثبهساز» تقسیم ۵۵ درصدی داشت و ۳۰ تومان تقسیم کرد. «وامید» هم به ازای هر سهم ۲۱۳ تومان توزیع کرد. «شاملا» به ازای هر سهم ۲۰۰ تومان تقسیم کرد. «شفام» ۳۰۰ تومان تقسیم کرد که بخشی از آن از انباشته بود.

«تپمپی» نسبت به تاخیر حسابرس در تایید گزارش توجیهی افزایش سرمایه شفاف سازی کرد. «پتایر» برای پیشبرد طرح توسعه سمنان خود هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد. در نهایت پس از گمانه زنی‌های فراوان سیت مدیریتی نماد «شاراک» به «شتران» رسید.

«غگرجی» افزایش نرخ ۲۰ درصدی بیسکوییت را داشت. افزایش ۱۲ درصدی نرخ محصول‌هایما ایران خودرو اطلاع رسانی شد. «دابور» هم بعد از زیانده شدن در زمستان افزایش نرخ داد. سرانجام پس از اما و اگرها قیمت شکر به ۳۵ هزار تومان رسید. «دتماد» از رشد ۲۰۰ درصدی یکی از مواد اولیه خود خبر داد.

دو محصول بهمن خودرو در بورس کالا پذیرش شدند. نیان در یک قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی برنده شد. «وسدید» از برنده شدن شرکت زیرمجموعه «فراب» در پروژه‌های عمرانی پرده برداشت. «توسن» ملک می‌فروشد. پتروشیمی هرمز توسط «نوری» از هلدینگ خلیج فارس خریداری شد.

«لطیف» نرخ محصول خود را ۱۵ درصد افزایش داد. ذوب مزایده فروش بخشی از مواد زاید خود را آگهی کرد که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان ارزشگذاری شده است.

در بازارهای جهانی نفت برنت بدون تغییر خاصی در ۸۲ دلار در بشکه قرار داشت. قیمت جهانی طلا مجددا به بیش از ۲۴۰۰ دلار در اونس رسید. قیمت جهانی مس سرانجام با پشت سر گذاشتن سقف تاریخی به ۱۱ هزار دلار در تن رسید. قیمت روی هم رو به رشد است و به ۳۱۳۰ دلار در تن صعود کرد. سرب و آلومینیوم هم به ۲۳۵۰ و ۲۶۸۰ دلار در تن صعود کردند.

قیمت دلار بعد از صعود هیجانی ابتدای هفته مجددا به محدوده ۵۷ هزار تومانی رسید، قیمت سکه علی رغم رشد قیمت جهانی طلا مجددا به کمتر از ۴۰ میلیون تومان افت کرد و حباب آن به ۷.۵ میلیون تومان کاهش یافت.

منبع: صدای بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها