|
کدخبر: 327316

این خودرو محبوب سایپا را بشناسید / شاهین چند ؟

بر اساس آگهی‌های موجود در بازار خودرو، یک دستگاه سایپا شاهین مدل ۱۴۰۱ با مسافت طی شده ۱۵ هزار کیلومتر امروز دوم خرداد ۶۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در مقایسه، قیمت یک دستگاه سایپا شاهین مدل ۱۴۰۲ با مسافت طی شده ۷ هزار کیلومتر ۷۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

اقتصاد این خودرو محبوب سایپا را بشناسید / شاهین چند ؟

در سال ۱۳۹۷، گروه خودروسازی سایپا اولین خودروی ملی خود را با نام رهام معرفی کرد. این خودرو که از اواخر سال ۱۳۹۸ به شاهین تغییر نام داد، یک سدان جمع و جور است که بر روی پلتفرم ملی SP سایپا ساخته شده است.

طراحی ظاهری جدید تری نسبت به سایر محصولات سایپا دارد. موتور این خودرو همان موتور ۸ سوپاپی است که در خودروهای کوییک و ساینا نیز استفاده شده است. با افزودن توربوشارژر، قدرت این موتور به ۱۱۰ اسب بخار رسیده است.

این اولین خودروی ساخت داخل سایپا است که بر روی پلتفرم ملی این شرکت طراحی و تولید شده است. تغییر نام از رهام به شاهین نشان از تلاش سایپا برای ارتقای کیفیت و طراحی این محصول در مقایسه با دیگر خودروهای این گروه خودروسازی است.

تکنیک های فنی سایپا شاهین

سایپا شاهین از همان موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی بهره می‌برد که در سایر خودروهای سایپا مانند تیبا، ساینا و کوییک نیز استفاده شده است. این موتور پیشرانه ای کم بازده و پرمصرف محسوب می‌شود که از جمله نقاط ضعف سایپا شاهین به حساب می‌آید.

تنها تفاوت پیشرانه شاهین با خودروهای هم سبد خود، استفاده از توربوشارژر است. این امر باعث افزایش قدرت موتور از ۸۷ اسب بخار در حالت طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار در حالت توربوشارژ شده است.

با این وجود، هنگام مقایسه با موتور EF7 ایران خودرو، موتور توربوشارژ شاهین 5 اسب بخار کمتر قدرت تولید می‌کند.

سایپا شاهین با گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود و نسخه اتوماتیک آن قرار است در سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود.

سایپا رسما شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سایپا شاهین را اعلام نکرده، اما در برخی تست ها رقم ۱۳ تا ۱۳.۲ ثانیه برای این سدان شهری ثبت شده است.

طراحی داخلی سایپا شاهین در مقایسه با بسیاری از محصولات دیگر این شرکت، جذاب و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. طراحی تقریبا زیبای کنسول میانی داشبورد همراه با فرم مناسب غربیلک فرمان و ظاهر اسپرت پنل کیلومترشمار پشت آن، فضای داخلی شاهین را جذاب و چشم‌نواز جلوه می‌دهد.

اگرچه سطح کیفی متریال کابین چندان مرغوب نیست، اما در مقایسه با سایر محصولات سایپا مانند کوییک، تیبا و ساینا، کیفیت بهتری دارد.

چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط می‌توانند در این خودرو بدون محدودیت خاصی قرار بگیرند. همچنین صندوق عقب شاهین حدود ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار وسایل و اسباب کاربران قرار می‌دهد که برای مسافرت‌های خانوادگی قابل قبول و مناسب است.

 

قیمت روز انواع خودرو شاهین
برند مدل کارکرد قیمت (تومان)
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۱ ۱۵,۰۰۰ ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۱ ۲۴,۰۰۰ ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۱ ۲۰,۰۰۰ ۶۷۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۲ ۲,۳۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۰ ۳۱,۰۰۰ ۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۰ ۲۷,۰۰۰ ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۲ ۷,۰۰۰ ۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G دنده‌ای ۱۴۰۲ ۷,۰۰۰ ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین، G اتومات ۱۴۰۲ ۱,۲۰۰ ۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها