|
کدخبر: 327295 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

اجاره چند ساعته طلا! / مراقب این قراردادها باشید

طلا به دلیل گرانی در دسترس همه نیست و شاید برخی مجبور شوند برای استفاده کوتاه مدت آن را اجاره کنند! در این گزارش به بررسی جزئیات طلا اجاره ای می پردازیم.

اقتصاد اجاره چند ساعته طلا! / مراقب این قراردادها باشید

طلا همواره جزء فلزهای محبوب و پر طرفدار بین اقشار مختلف است. فلزی که هم نگاه سرمایه ای می توان روی آن داشت و هم به عنوان زیور آلات از آن استفاده کرد. طلا به دلیل ویژگی های خاصی که دارد هیچ وقت از ارزش نیفتاده و در طولانی مدت حتی به ارزش آن افزوده هم می شود. اما این فلز محبوب چندان ارزان هم نیست و برای خرید چند گرم از آن باید هزینه میلیونی کرد! در کنار همه محبوبیت هایی که این فلز زرد دارد، ریسک هایی نیز چه از نظر امنیت و احتمال به سرقت رفتن و گم شدن و چه از نظر ریسک های اقتصادی و نوسان قیمت در ارزش آن، همیشه بر آن وارد بوده است. با همه این اوصاف از گذشته تا امروز تقاضا برای خرید طلا وجود داشته است و چیزی از محبوبیت آن کم نشده است.

زیورآلات

اما جالب است بدانید که برخی در کسب و کاری متفاوت، مصنوعات و زیور آلات طلا را به صورت قانونی و قراردادی به متقاضیان آن اجاره هم می دهند. این اقدام برای کسانی که می خواهند فقط برای چند مراسم از این زیور آلات استفاده کنند کاربرد دارد و برای کسانی که نگاه سرمایه ای به آن دارند، گزینه مناسبی نیست! در این گزارش خبرنگار گسترش نیوز به بررسی زیور آلات اجاره ای در سایت های اینترنتی می پردازد.

طلا-زیورالات

نحوه اجاره زیورآلات و مصنوعات طلا

ارزشمندی طلا باعث شده است که در بسیاری از معاملات و به عنوان ضمانت یا مبلغ قابل پرداخت قرارداد، مورد استفاده قرار گیرد. یکی از انواع معاملات رایج در میان مردم، اجاره طلا است. قیمت بالای طلا، نگرانی‌های زیادی را در زمینه اجاره دادن یا اجاره گرفتن آن ایجاد کرده است.

همچنین، بروز تخلف‌ها و مشکلاتی در انجام معاملات اجاره طلا، اهمیت تنظیم نمونه قرارداد اجاره طلا را بیش از پیش آشکار کرده است. قرارداد اجاره طلا، سندی مکتوب است که توافق و پیمان میان طرفین را در مورد اجاره طلا مشخص می‌کند. این متن قراردادی، سندی معتبر و قانونی است که نشان می‌دهد تعهدات روشنی میان طرفین به وجود آمده است.

جواهر-مردانه

متن قرارداد اجاره طلا باید شامل چه مواردی باشد؟

قرارداد اجاره طلا، در واقع یک قرارداد توافقی است که میان مالک طلا (موجر) و شخصی که طلا را اجاره می‌کند (مستاجر)، منعقد می‌شود. براساس این قرارداد، طرفین توافق می‌کنند که در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، مقداری طلا از طرف موجر در اختیار مستاجر قرار بگیرد. در حقیقت، با این قرارداد، مستاجر به صورت موقت مالک منافع طلا می‌شود و می‌تواند در محدوده اختیارات مندرج در متن قرارداد، از طلای اجاره‌ای استفاده کند.

متن قرارداد اجاره طلا حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات طرفین، مشخصات ظاهری طلای زینتی، وزن طلا، دلیل اجاره کردن طلا، مدت عقد اجاره، مبلغ اجاره قرارداد و شروط خاص طرفین است. این شروط، برای مالک طلا و شخصی که آن را اجاره می‌کند، بسیار اهمیت دارند. به همین دلیل، ممکن است در بخش شرایط فسخ قرارداد نیز به آنها اشاره شود.قرارداد اجاره طلا براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. این قرارداد، از انواع قرارداد معین و لازم است. قانون مدنی در یک فصل مجزا، به ذکر قواعد مربوط به اجاره‌نامه پرداخته است. معین بودن این قرارداد به این معنی است که قانون، قوانین و قواعد خاصی را درباره نحوه توافق و اجرای قرارداد تعیین کرده است. بنابراین، هر توافقی که مخالف با قوانین تصویب شده درباره اجاره باشد، صحیح نخواهد بود.

هر توافقی که خلاف قواعد قانون مدنی درباره این قرارداد باشد، از اعتبار قرارداد می‌کاهد و باعث می‌شود که قرارداد صحیح نباشد. نکته مهم دیگر که قانون مدنی به آن پرداخته است، ماهیت کالایی است که اجاره داده می‌شود. ماده ۴۶۷ قانون مدنی، عقد اجاره را به سه نوع قرارداد تقسیم می‌کند: قرارداد اجاره حیوان، قرارداد اجاره اشیاء و قرارداد اجاره اشخاص. در این تقسیم‌بندی، نمونه قرارداد اجاره طلا در گروه اجاره اشیاء قرار می‌گیرد.

 

قرارداد

سخن پایانی

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم گرانی طلا باعث شده است که با هر بودجه ای نتوان زیور آلات طلا را خرید و بنابراین عده ای مجبور می شوند با هزینه کمتر و برای یک دوره کوتاه مدت، زیورآلات مورد نظرشان را اجاره کنند. اما طبق مواردی که گفته شده است باید با رعایت نکات احتیاط به تمام موارد تاکید شده در قرارداد دقت کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید.

  • ناشناس ارسالی در

    مثل صیغه؟.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها