|
کدخبر: 327060

چگونه کاردانو استخراج کنیم؟

اقتصاد چگونه کاردانو استخراج کنیم؟

استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های کسب درآمد از این صنعت است. روشی که درک آن از نظر فنی برای بسیاری دشوار بوده و همچنین نیازمند در نظر گرفتن سرمایه اولیه است. در مقاله استیکینگ کاردانو در تراست ولت نیز اشاره شد که ارز دیجیتال درستی برای انجام این فعالیت در نظر گرفته شود. با توجه به شناخته‌شده بودن کاردانو (ADA) و حضور آن در جایگاه دهم بهترین رمزارزهای جهان در وب‌سایت کوین مارکت کپ، بسیاری آن را برای استخراج انتخاب می‌کنند.

 

پیش از شرح روش استخراج کاردانو، لازم به تذکر است که این محتوا به معنی تشویق شما به استخراج، سرمایه‌گذاری یا حتی خرید کاردانو نبوده و مسئولیت این فعالیت‌ها به عهده خود شما خواهد بود. توصیه می‌شود ورود به صنعت ارز دیجیتال را با تحقیقات کافی و به‌کارگیری تکنیک‌های مدیریت ریسک همراه کنید.

استخراج کاردانو چیست؟

اگر اندکی هم با زیرساخت‌های فنی ارز دیجیتال آشنا باشید احتمالا می‌دانید که برای تولید بلوک در بلاکچین‌ها و تایید تراکنش‌ها از دو مکانیسم اجماع اثبات کار و اجماع اثبات سهام استفاده می‌شود. بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال دیگر از مکانیسم اجماع کار یا به‌اختصار PoW استفاده می‌کنند. مکانیسمی که اساسا مفهوم استخراج یا Mining نیز از آن به دست آمده است.

در سازوکار PoW شبکه‌ای از کامپیوترها از سراسر جهان توان محاسباتی و پردازشی خود را برای حل یک مسئله ریاضی به اشتراک می‌گذارند. نتیجه نهایی نیز تولید یک بلوک جدید است که در ازای آن به استخراج‌کنندگان یا ماینرها پاداش تعلق می‌گیرد. رقابت ماینرها نیز در یافتن سریع‌تر جواب مسئله است. بنابراین هرچه توان محاسباتی آنها بالاتر باشد شانس برنده شدن در این رقابت نیز برای آنها بیشتر خواهد بود. این روش، نسبتا پرهزینه بوده و نیاز به توان سخت‌افزاری بالا دارد. همچنین انرژی الکتریکی بسیاری هم مصرف می‌کند و در مواقعی با توجه به قیمت ارز دیجیتال مورد نظر می‌تواند مقرون‌به‌صرفه نباشد.

کاردانو ازجمله بلاکچین‌هایی است که از مکانیسم اجماع اثبات سهام یا PoS برای تامین امنیت و تایید تراکنش‌ها و درنتیجه تولید بلوک‌های جدید استفاده می‌کند. در این مکانیسم که از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است، برخلاف PoW از فرآیند سنتی استخراج استفاده نمی‌شود. فرآیند آن نیز به این صورت است که کاربران پس از خرید کاردانو آن را در بلاکچین به اشتراک می‌گذارند یا قفل می‌کنند. فرآیندی که به آن استیکینگ (Staking) گفته می‌شود. آنها به‌این‌ترتیب در اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت کرده و در ازای آن، بخشی از کارمزد تراکنش‌های کاردانو را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

مراحل استخراج کاردانو

مراحل استخراج ada

اصلی‌ترین روش استخراج یا بهتر بگوییم استیکینگ کاردانو، پیوستن به یک استخر استیکینگ است. مکانیسم این استخرها به این صورت است که سرمایه تعداد زیادی از کاربران را جمع‌آوری کرده و آن را وارد بلاکچین می‌کنند. هرچه سرمایه موجود در استخر بیشتر باشد، احتمال اینکه از سوی بلاکچین برای اعتبارسنجی انتخاب شود نیز بیشتر است. به‌این‌ترتیب شانس تک‌تک مشارکت‌کنندگان یا استیکرها نیز برای دریافت پاداش افزایش می‌یابد. در ادامه، مراحل استخراج کاردانو به این روش را شرح می‌دهیم.

خرید کاردانو و واریز آن به کیف پول مناسب

خرید کاردانو از یک صرافی و واریز آن به یک کیف پول مناسب که از این رمزارز پشتیبانی می‌کند، اولین اقدامی است که برای استیکینگ ADA باید انجام دهید. پیش از آن لازم است که بررسی‌های لازم را در مورد قیمت کاردانو به عمل آورده و در زمان درستی خرید خود را انجام دهید. ازجمله کیف پول‌های مناسب برای کاردانو هم می‌توان به Daedalus Wallet، Exodus Wallet و Atomic Wallet‌ اشاره کرد.

پیدا کردن استخر مناسب

در مرحله بعد باید به دنبال یک استخر استیکینگ (Staking Pool) مناسب برای استیک کاردانو بگردید. کیف پول‌های نام برده، همگی امکان اتصال شما به این پلتفرم‌ها را نیز فراهم می‌کنند. بااین‌حال می‌توانید استخرهای دیگری نیز پیدا کرده و والت خود را به آنها متصل کنید. در انتخاب پلتفرم مناسب باید سوددهی، شرایط استیکینگ مانند زمان قفل شدن، تایم‌فریم‌های برداشت، شرایط برداشت، سهولت کاربری، امنیت و خوش‌نامی آن را در نظر بگیرید.

برداشت سود در زمان مناسب

پس از واریز موفقیت‌آمیز کاردانو به استخرهای استیکینگ، لازم است حداقل به‌صورت هفتگی نوسانات قیمت آن را در نظر داشته باشید. البته استخرها معمولا در روزهای ابتدایی، اجازه برداشت به شما نمی‌دهند. اما پس از این بازه زمانی باید با تحلیل کاردانو، زمان مناسب برای برداشت سود یا حتی اصل سرمایه را تشخیص دهید. در غیر این صورت، نوسانات بازار می‌تواند شما را وارد ضرر کند. برداشت از استخرهای استیکینگ معمولا فرآیند ساده‌ای دارد. برای این منظور باید به دنبال بخش‌هایی مانند Take Profit یا Withdraw بگردید. استخر نیز سرمایه شما را به کیف پول‌تان که قبلا متصل کرده‌اید واریز می‌کند.

استیکینگ مستقیم کاردانو

دیگر روش کسب درآمد از استخراج یا استیکینگ کاردانو، راه‌اندازی یک نود اعتبارسنجی است. به‌این‌ترتیب شما خود تبدیل به یک استخر استیکینگ می‌شوید. این روش مانند استخراج سنتی در شبکه‌های PoW به سخت‌افزارهای پردازش‌گر نیاز دارد. مهم‌ترین این سخت‌افزارها CPU، GPU یا دستگاه‌های ایسیک (ASIC) هستند. ایسیک‌ها معمولا توان محاسباتی بیشتری دارند و از این رو، شانس بیشتری هم برای اعتبارسنجی به شما می‌دهند.

از سوی دیگر، لازم است دستگاه‌های شما به‌صورت شبانه‌روزی روشن باشند و با یک اتصال پایدار به شبکه به‌طور مستمر در فرآیند اعتبارسنجی شرکت کنند. این فرآیند، هزینه‌های جاری خاص خود مانند برق و اینترنت را به همراه دارد. هرچند به‌طورکلی استخراج مستقیم کاردانو نسبت به بیت کوین، اتریوم و برخی ارزهای دیگر به دلیل استفاده این شبکه از مکانیسم PoS‌ کم‌هزینه‌تر است.

استخراج کاردانو به‌صورت مستقیم نیازمند تامین امنیت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و سایبری شبکه اعتبارسنجی است. در غیر این صورت، احتمال آلوده شدن سیستم شما به ویروس یا نفوذ هکرها وجود دارد. پیش از این اقدام نیز تحلیل کاردانو و محاسبه سود و زیان آن در یک بازه مشخص زمانی با استفاده از ماشین‌حساب موجود در وب‌سایت بلاکچین کاردانو ضروری است.

استخراج یا استیکینگ؟ مسئله این است!

همانطورکه در این مقاله گفتیم، استخراج کاردانو اساسا عبارت درستی نیست و به جای آن باید از کلمه استیکینگ استفاده کرد. این روش درآمدزایی درصورتی‌که از خدمات استخرهای استخراج استفاده کنید هزینه‌ای ندارد. بااین‌حال لازم است پیش از آن، درباره روندهای آتی قیمت کاردانو تحلیل‌های لازم را انجام دهید تا مبادا در طول مدت‌زمانی که سرمایه شما قفل شده، دچار ضرر شوید.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها