|
کدخبر: 326091

ایران در تلاش برای پیشرفت فضایی / قطب فضایی خاورمیانه را تصاحب خواهیم کرد

وزیر ارتباطات بیان کرد که ایران قادر به تولید ماهواره‌های کوچک با وزن زیر ۱۰۰ کیلوگرم است و در حال حاضر بازار مشتریان برای این نوع ماهواره‌ها در سطح جهان وجود دارد.

اقتصاد

صنعت فضایی یکی از صنایع پیشرفته و استراتژیک در کشورهای مختلف است که توسعه و پیشرفت آن تأثیر گذار بر توسعه اقتصادی، فناوری، امنیت ملی و توانایی نظامی کشورها است. در این راستا، کشورهای مختلف به توسعه فضاپیماها، ماهواره‌ها، ایستگاه فضایی، فناوری‌های فضایی و سایر تجهیزات مرتبط می‌پردازند.

در ایران نیز صنعت فضایی به عنوان یکی از حوزه‌های توسعه فناوری و علمی مورد توجه قرار گرفته است. سازمان فضایی ایران (ISA) به عنوان سازمان مسئول برنامه‌ریزی، توسعه و اجرای برنامه‌های فضایی در کشور فعالیت می‌کند. ISA با هدف توسعه فناوری‌های فضایی، طراحی و ساخت ماهواره‌ها، اطلاعات جغرافیایی، فضای سبز و دیگر فعالیت‌های مرتبط در حال فعالیت است.

ایران در زمینه‌های مختلف صنعت فضایی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. از جمله دستاوردهای ایران در حوزه فضاپیما، پرتاب ماهواره‌های مختلف، ارسال انسان به فضا و توسعه فناوری‌های فضایی است. همچنین، ایران در زمینه همکاری با کشورهای دیگر نیز در حوزه فضایی فعال است.

با توجه به اینکه صنعت فضایی به عنوان یک صنعت پویا و رشدآورد شناخته می‌شود، توسعه و پیشرفت بیشتر در این حوزه می‌تواند به توسعه کشور و افزایش توانایی‌های علمی و فناورانه آن کمک کند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفتگو با مطبوعات و خبرنگاران گفت: با تلاش‌های جهادگرانه متخصصان ایرانی، در افق برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور، شاهد خودکفایی و تبدیل شدن ایران به قطب فضایی منطقه خواهیم بود.

وزیر-ارتباطات

وی افزود: با وجود تثبیت فناوری‌ها در برخی حوزه‌ها، تمرکز اصلی بر بازاریابی خدمات فضایی ایران در سطح جهانی، به خصوص در زمینه پرتابگر‌های سبک و ماهواره‌های کوچک است.

زارع پور اظهار داشت: ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در حال حاضر مشتریانی در سطح دنیا برای این نوع ماهواره‌ها وجود دارد. برای رسیدن به خودکفایی کامل و چرخش خودجوش صنعت فضایی، نیازمند سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد :  جمهوری اسلامی ایران با برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های فضایی، به دنبال جذب شرکای بین‌المللی و توسعه همکاری‌ها در این زمینه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها