|
کدخبر: 325254

دست رد چینی ها به خرید آیفون / آمریکایی ها شوکه شدند!

بر اساس آمارهای منتشر شده، فروش گوشی‌های آیفون در چین در سه ماهه نخست امسال با کاهش ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

اقتصاد دست رد چینی ها به خرید آیفون / آمریکایی ها شوکه شدند!

با توجه به آمارهای منتشر شده، توسعه حضور گوشی‌های هوآوی در بازار چین باعث کاهش ۱۹ درصدی فروش آیفون در این کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

چین بزرگترین بازار گوشی جهان به شمار می‌رود و در حالی که سال گذشته حدود ۲۰ درصد بازار این کشور دست شرکت اپل بود اما طی سال جاری این رقم به حدود ۱۵ رسیده است.

در حالی فروش گوشی‌های آیفون در چین سقوط کرده که فروش گوشی‌های هواوی ۷۰ درصد جهش کرده و این شرکت چینی حالا سهمی برابر اپل آمریکایی از بازار گوشی چین دارد.

طی ماه‌های گذشته شرکت ویووی چین توانست با پشت سر گذاشتن اپل به بزرگترین فروشنده گوشی در بازار چین تبدیل شود. هم اکنون برند آنر دومین برند پرفروش گوشی در چین به شمار می‌رود و پس از آن شرکت اپل و هواوی قرار دارند.

سقوط ۱۹ درصدی فروش گوشی‌های اپل در بازار چین موجب شده تا این شرکت بدترین عملکرد خود در بازار چین در ۴ سال گذشته را به ثبت برساند.

اپل از مایکروسافت عقب افتاد

در معاملات اخیر بورس آمریکا، ارزش سهام شرکت مایکروسافت افزایش یافت و این شرکت پس از سال‌ها دوباره به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد.

با افزایش ارزش سهام شرکت مایکروسافت در بورس آمریکا، ارزش بازار این شرکت از شرکت اپل بالاتر رفت و توانست به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شود.

سهام مایکروسافت سال گذشته هم رشد خوبی کرده بود و از ابتدای سال ۲۰۲۴ هم تقریباً به طور مداوم مثبت بوده و این در حالی است که رشد سهام اپل در همین مدت با موانعی روبرو بوده است.

دلیل رشد سهام مایکروسافت، توسعه برخی ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی در این شرکت بوده و سهامداران آن امیدوارند که این غول نرم افزاری بتواند جایگاه خوبی در حوزه هوش مصنوعی در بازار جهانی برای خود دست و پا کند.

طی هفته گذشته ارزش سهام اپل ۳ درصد ریخت و ارزش بازار این شرکت به ۲.۸۷ تریلیون دلار رسید اما سهام مایکروسافت ۳ درصد رشد کرد و ارزش بازار آن به ۲.۸۹ تریلیون دلار افزایش یافت.

ارزش سهام اپل طی سال ۲۰۲۳ حدود ۴۸ درصد رشد کرد اما سهام مایکروسافت در همین بازه زمانی ۵۷ درصد بالا رفته است.

دلیل کاهش ارزش سهام اپل نگرانی‌ها نسبت به کاهش فروش گوشی‌های آیفون به خصوص در بازار چین است که موجب شده تا کارشناسان ارزیابی خود از ارزش واقعی سهام این شرکت را کاهش دهند.

شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌

موج گسترش و پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، اهمیت ریزتراشه‌های پیشرفته را افزایش داده است. ریزتراشه‌های ۳ نانومتر اکنون پیشرفته‌ترین نسل ریزتراشه‌ها می‌باشند در حالی‌که شرکت‌های بزرگ صنعت میکروالکترونیک مانندTSMC، یک شرکت بزرگ فناوری کره‌ای، اینتل و رپیدوس ساخت کارخانه‌های تولید ریزتراشه ۲ نانومتر را آغاز کرده‌اند.

براساس گزارش تهیه شده در تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، TSMC و یک شرکت فناوری کره‌ای قصد دارند تولید انبوه ریزتراشه‌های ۲ نانومتر را تا سال ۲۰۲۵ شروع کرده و رپیدوس شرکتی که با حمایت غول‌های فناوری ژاپنی تأسیس شده است تا ۲۰۲۵ عرضه آزمایشی ریزتراشه‌های ۲ نانومتر خود را آغاز می‌کند.

انتظار می‌رود TSMC و اینتل تا پایان امسال پروژه ساخت کارخانه‌های ریزتراشه با فناوری ۲ نانومتر را به اتمام برسانند. همچنین پیش‌بینی می‌شود اینتل اولین شرکتی باشد که تجاری‌سازی ریزتراشه‌های ۲ نانومتر را انجام می‌دهد. CPU‌های Arrow Lake این شرکت از فناوری ۲ نانومتر استفاده خواهد کرد و ریزتراشه‌های ۲ نانومتر TSMC نیز در تلفن‌های هوشمند نسل بعد شرکت اپل به کار گرفته خواهند شد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها