|
کدخبر: 324426

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه کله پاچه پخته برای ۴ نفر / ۳ میلیون تومان کارت بکشید!

در این گزارش به بررسی قیمت کله پاچه پرداخته ایم.

اقتصاد هزینه کله پاچه پخته برای ۴ نفر / ۳ میلیون تومان کارت بکشید!

کله پاچه را می توان یکی از صبحانه های محبوب بسیاری از ایرانیان دانست که بسیار خوشمزه و لذیذ است و البته باید اشاره کرد که چربی بسیار بالایی هم دارد. عده ای دیگر از افراد نیز هستند که حتی از جلوی مغازه طباخی هم رد نمی شوند و بوی کله پاچه حالشان را بهم می زند. این غذای لذیذ سیر تکاملی جالبی داشته و این روزها قیمتی فضایی پیدا کرده است که در ادامه مطلب به قیمت آن خواهیم پرداخت.

کله-پزی

کله پاچه در زمان های دور، غذای کارگران و نیازمندان بوده است و افرادی که گوسفند قربانی می کردند، این قسمت ها را دور می ریختند. با گذشت زمان، موقعی که پی به خوشمزگی کله پاچه برده شد، مغازه های طباخی شروع به کار کردند و کله پاچه می فروختند. کم کم مردم علاقه بیشتری به خوردن این غذا پیدا کردند و به علت سنگین بودن و چرب بودن بیش از حد، بیشتر مواقع صبح ها به کله پزی یا طباخی امروزی می رفتند. در ابتدا، این غذا قیمت چندانی نداشت و بیشتر مردم توان خرید داشتند اما با گذشت زمان، قیمت یک دست کله پاچه به نزدیک ۲ میلیون تومان رسیده است.

کله-پزی۱

در بسیاری از طباخی ها، قیمت ها متفاوت است و نرخ مشخصی تعیین نشده است. منوی یک طباخی نشان می دهد که اگر بخواهیم یک عدد زبان را در طباخی بخوریم باید مبلغ ۴۸۰ هزار تومان پرداخت کنیم. همچنین در منوی این طباخی بناگوش ۲۱۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر کسی بخواهد در این طباخی، یک زبان و یک بناگوش بخورد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده  همچنین حق سرویس باید چیزی معادل ۷۵۰ هزار تومان هزینه کنید. همچنین مغز و پاچه به ترتیب ۱۵۰ و ۴۵ هزار تومان فروخته می شوند.  پس اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهند ۴ عدد زبان و ۴ عدد بناگوش در طباخی بخورند باید مبلغ ۲ میلیون ۷۶۰ هزار تومان پول پرداخت کنند.

کله-پاچه جدید

تماشای منوی طباخی ها، اشتهای آدم را کور می کند و مجبور می شویم یا از خوردن صرف نظر کنیم و یا اینکه به مقدار دلخواه نخوریم. منوی یک طباخی دیگر قیمت یک دست کله پاچه را مبلغ یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان گذاشته بود که با احتساب مالیات و حق سرویس به یک و نیم میلیون می رسد. در این طباخی آب مغز ۱۴۵ هزار تومان قیمت دارد که مبلغ بسیار بالایی است. سینی ۲ نفره کله پاچه در این رستوران ارائه می شود که مبلغ آن ۸۶۵ هزار تومان است.

کله-پاچه جدید۲

قیمت هایی که در اکثر طباخی ها بدون تغییر و تقریبا یکسان است در جدول زیر آورده شده است.

 

کله پاچه

قیمت

زبان کامل

۲۱۰،۰۰۰

گوشت لخم

۲۲۰،۰۰۰

بناگوش

۱۶۵،۰۰۰

مغز

۱۵۵،۰۰۰

هر جفت چشم

۹۰،۰۰۰

سیراب شیردان هم یکی دیگر از غذاهایی است که در طباخی ها به فروش می رسد. سیرابی هم قبلا قیمت ارزانی داشت اما اکنون به پرسی ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سیر تکاملی قیمت کله پاچه نشان از تغییر بالای آن دارد. توجه شما را به قیمت های همین چند سال گذشته در منوی پایین جلب می کنم.

کله-پاچه قدیم

این سوال مطرح می شود که چرا طباخی ها قیمت یکسان ندارند و در مناطق مختلف شهر، تفاوت قیمت بسیاری دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها