|
کدخبر: 324409

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

افزایش قیمت نفت / بازار جهانی انرژی بهم ریخت

قیمت نفت به علت حملات دیشب ایران به رژیم صهیونیستی افزایش یافت.

اقتصاد افزایش قیمت نفت / بازار جهانی انرژی بهم ریخت

بازار جهانی انرژی، تحت تاثیر عوانل بسیاری قرار گرفت که یکی از آن ها حملات شب گذشته ایران به اسرائیل بود.

در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برنت ۷۱ سنت در هر بشکه بالا رفت و به ۹۰.۴۵ دلار رسید.

در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برنت دریای شمال با ۷۱ سنت افزایش به ۹۰.۴۵ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت آمریکا هم ۶۴ سنت معادل ۰.۷۵ درصد بالا رفت و ۸۵.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

دلیل افزایش قیمت نفت در بازار جهانی از سوی کارشناسان، حمله تلافی جویانه کشورمان به سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی با صدها فروند پهپاد و موشک در پی حمله این رژیم به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران کشورمان، عنوان شده است.

به گزارش اکونومیست، در صورتی که شاهد بالا گرفتن بیشتر تنش‌ها در سطح خاورمیانه باشیم و در پی تنش آفرینی بیشتر صهیونیست‌ها کشورمان دست به حملات بیشتری به رژیم صهیونیستی بزند، ممکن است در آینده نزدیک شاهد عبور قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز باشیم.

با وجود افزایش امروز قیمت نفت اما هنوز قیمت کنونی نسبت به ابتدای هفته پایین‌تر است.

تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، نه فقط در سیاست بلکه در اقتصاد هم به صحنه مقابله بین ارزها، طلا و نفت تبدیل شده است. مسابقه افزایش قیمت طلا و نفت ارزهای کشورهای صنعتی را در تنگنا قرار داده است تا جایی که برنامه‌های فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره با توجه به دورنمای افزایشی نرخ تورم به تعویق افتاده است.

از دو هفته گذشته نفت در کانال افزایشی افتاده و دیروز هم بازار در آخرین روز معاملات هفته گذشته با حدود یک‌درصد افزایش به کار خود پایان داد تا دوشنبه که دوباره بازارها شروع به کار می‌کنند، چشم‌انداز مثبت بازار نفت را همچنان پررنگ نگه دارد.

قیمت نفت در طول هفته گذشته، تحت تاثیر شدت گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، به بالاترین حد خود در ۶ماه اخیر صعود کرد.

اندرو لیپو، رییس شرکت «لیپو اویل آسوشیتدپرس» اظهار کرد: مساله اصلی مورد توجه بازار، احتمال گسترش جنگ غزه و مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه است.

در این بین، آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال‌۲۰۲۴ را به ۲/۱‌درصد کاهش داد. اوپک پنجشنبه گذشته پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت، به میزان ۲۵/۲میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

اوله‌هانسن از ساکسو بانک در این باره گفت: فعلا بازار تحت تاثیر پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا به میزان ۲/۲میلیون بشکه قرار دارد و به کاهش برآورد آژانس بین‌المللی انرژی توجهی ندارد.رشد قیمت نفت در روز جمعه، کاهش قیمتی که روز پنجشنبه تحت تاثیر آمار تورم آمریکا و کمرنگ شدن امیدها به کاهش نرخ بهره این کشور تا ژوئن پیدا کرده بود، را جبران کرد.نرخ‌های بهره بالاتر، رشد اقتصادی را ضعیف کرده و تقاضا برای نفت را سرکوب می‌کند.

شرکت‌های انرژی آمریکا هفته گذشته، تعداد دکل‌های حفاری نفت را برای چهارمین هفته متوالی کاهش دادند. آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز که معیاری برای ارزیابی تولید در ماه‌های آینده است، در هفته منتهی به ۱۲آوریل، سه‌حلقه کاهش پیدا کرد و به ۶۱۷حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از نوامبر بود.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها