|
کدخبر: 324009

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

بحران قیمت نفت / خاورمیانه آب را گل آلود کرد!

آرام شدن تنش های خاورمیانه سبب شد تا قیمت نفت در معاملات امروز کاهش پیدا کند.

اقتصاد بحران قیمت نفت / خاورمیانه آب را گل آلود کرد!

تنش های خاورمیانه به صورت مستقیم تاثیر خود را بر روی قیمت نفت گذاشته است و طلای سیاه را بازیچه دست تصمیمات بعضی کشورها کرده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز به ۸۹ دلار و ۸۱ سنت رسید.

قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه در روز دوشنبه کاهش یافته و به زیر ۹۰ دلار رسیده است. این اتفاق به دنبال آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب غزه و تعهد این کشور به مذاکرات بیشتر برای آتش‌بس احتمالی افتاده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۳۶ سنت معادل ۱.۴۹ درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۸۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۴۳ درصد کاهش ۸۵ دلار و ۶۷ سنت معامله می‌شود.

تحلیلگران عقیده دارند عامل اصلی کاهش قیمت نفت عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب غزه در پاسخ به افزایش فشارهای بین المللی جهت کاهش تنش‌ها پس از حمله به سفارت ایران در سوریه در هفته گذشته بوده است.

در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲.۵ میلیارد بشکه نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران با اکتشافات جدید اضافه شده است. 

چندی پیش مهدی فکور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: ۱۰ نقطه کشور شناسایی و قطعی شده که منابع نفتی شیل در آنجا داریم و با مدلی که طراحی کرده‌ایم، امکان برداشت از این منابع نفتی میسر خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درخصوص منابع نفتی نامتعارف شیل در ایران گفت: اکتشاف نفت شیل در منطقه قالی‌کوه لرستان قطعی شده و حتی کارخانه نیمه‌صنعتی آن را هم در این منطقه احداث کرده‌ایم.

وی ادامه داد: وجود ذخایر قابل توجه نفتی در منابع نامتعارف شیل در این منطقه به‌اثبات رسیده و در مرحله بعد باید برای برداشت این منابع برنامه‌ریزی کرد.

فکور با بیان اینکه امکان برداشت منابع شیل‌های نفتی در لرستان با استفاده از توان شرکت‌های ایرانی وجود دارد، گفت: روشی که برای برداشت این منابع در برنامه داریم، یک مدل بومی است و این مدل پیش از این در نقاط دیگر جهان از جمله امریکا اجرایی نشده؛ از اینرو در حال انجام کارهای ثبت جهانی این مدل هستیم.

معاون مدیر در امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود:بر اساس نتایج مطالعات انجام‌شده، برآورد می‌شود که در معدن شیل نفتی در قالی‌کوه لرستان، ۲ میلیارد بشکه نفت درجا داریم که این نفت از نوع سبک است و مطالعات و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در این منطقه می‌توان از شیل‌های نفتی برداشت نفت داشت.

وی در ادامه افزود: وجود منابع شیلی در منطقه زاگرس و لرستان و در نزدیکی الگودرز، در پنج سال گذشته تایید شده بود.

هزینه تولید هر بشکه نفت شیل چقدر است؟

هزینه‌های ثابت سرمایه گذاری حفاری چاه‌ها در خشکی از سه جز شامل هزینه‌های حفاری و هزینه‌های تجهیزات جانبی و هزینه‌های اصلی چاه تشکیل می‌شود.

مجموع هزینه‌ها از ۶.۹ میلیون دلار تا ۱۰.۳ میلیون دلار برای هر چاه گزارش شده است. نوع چاه (نفت و گاز) عملکرد و میزان تولید وطول عمر چاه تعیین کننده هزینه عملیاتی هستند. هزینه‌های حفاری شامل اجاره دکل، لوله و پوشش آن سیالات حفاری سوخت و سیمان هستند.

منبع: انرژی پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها