|
کدخبر: 324189

قیمت طلا/ قیمت سکه/ بازار طلا

پیش بینی جالب درباره سرنوشت طلا / نقره از طلا جلو می زند؟

در روز دوشنبه، قیمت طلا رکوردشکنی خود را به بالاترین سطح افزایش داد و در بحبوحه داده‌های قوی اقتصادی ایالات متحده و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، رکورد دیگری را ثبت کرد.

اقتصاد پیش بینی جالب درباره سرنوشت طلا / نقره از طلا جلو می زند؟

قیمت طلا در روز دوشنبه به رکورد جدیدی افزایش یافت، و این افزایش به دلیل داده‌های قوی اقتصادی ایالات متحده و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی رخ داد.

قیمت لحظه‌ای طلا پس از ثبت رکورد جدید ۲۳۷۲.۵ دلاری در اوایل جلسه معاملاتی، در حدود ساعت ۱۳:۴۵ بعد از ظهر به وقت لندن، به ۲۳۲۷ دلار در هر اونس رسید. این فلز زرد در هفته‌های اخیر بار‌ها به بالاترین سطح خود رسیده است.

برای برخی در وال استریت، انتظار می‌رود افزایش قیمت طلا حداقل تا نیمه دوم سال ادامه داشته باشد. موسسه سیتی قبلاً این دارایی را به عنوان یک بازار توسعه یافته برای "حفاظ رکود" توصیف کرده است، در حالی که دیگران پیشنهاد کرده اند که نوسانات ناشی از جنگ‌های جاری در اوکراین و نوار غزه می‌تواند حمایت بیشتری را فراهم کند.

اما همه متقاعد نشده اند که قیمت طلا به افزایش خود ادامه خواهد داد.

باب پارکر، مشاور ارشد انجمن بین‌المللی بازار سرمایه در سازمان تجارت، روز دوشنبه به CNBC گفت: "من فکر می‌کنم دو عامل در این باره وجود دارد. "

«فاکتور شماره یک چیزی است که من آن را اثر عقب ماندگی می‌نامم که به موجب آن، اگر به طلا نسبت به بازار‌های جهانی سهام در سال گذشته و ابتدای سال جاری نگاه کنید، طلا به شدت ضعیف عمل کرده است.»

"بنابراین، آن اثر جبران عقب ماندگی وجود دارد. سرمایه گذاران به عملکرد ضعیف طلا و در نتیجه افزایش قرار گرفتن در معرض طلا نگاه می‌کنند. " پارکر می‌گوید که در واقع همبستگی طلا و بیت‌کوین به آن مربوط است – و می‌توان در مورد معنادار بودن یا نبودن آن بحث کرد –، اما واقعیت این است که بین بیت‌کوین و طلا همبستگی وجود دارد.

«عامل دیگر، که در آن به دست آوردن اطلاعات بسیار دشوار است، این است که من فکر می‌کنم برخی خرید‌های بانک مرکزی، به ویژه از جانب بانک‌های مرکزی آسیا، افزایش تخصیص دارایی‌ها و ذخایر به طلا صورت گرفته است.»

طلا که معمولاً در مواقع نااطمینانی مالی به عنوان دارایی «پناهگاه امن» در نظر گرفته می‌شود، علی‌رغم نرخ‌های بهره بالا و دلار آمریکا، نسبتاً قوی افزایش یافته است.

با نگاهی به آینده، پارکر گفت که به نظر می‌رسد عوامل بنیادی طلا تصویری نزولی را نشان می‌دهد و به تقویت دلار آمریکا، افزایش بازده اوراق قرضه، تردید‌ها در مورد برنامه‌های کاهش نرخ فدرال رزرو و تورم «معقولاً پایین» اشاره می‌کند.

پارکر می‌گوید: «همه این عوامل در واقع نشان می‌دهند که افزایش قیمت طلا، صراحتاً، حداقل است و من فکر می‌کنم که طلا اکنون در برابر شکست قیمت بسیار آسیب‌پذیر است.»

فعالان بازار به دقت نظرات مقامات فدرال رزرو در مورد تعداد مورد انتظار کاهش نرخ بهره را که احتمالا در سال جاری انجام می‌شود، زیر نظر دارند.

مطابق با انتظارات، بانک مرکزی ایالات متحده در ماه گذشته نرخ بهره را برای پنجمین جلسه متوالی ثابت نگه داشت و نرخ استقراض یک شبه خود را در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد حفظ کرد. بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نشان داده است که همچنان انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۴، نرخ بهره را سه بار به میزان ۰.۷۵ درصد کاهش دهد.

از آن زمان مقامات فدرال رزرو چشم انداز عدم کاهش نرخ بهره را در صورت ثابت ماندن تورم افزایش دادند و ایجاد شغل در ماه مارس، که بسار از انتظارات بالاتر بود، به طور بالقوه پیش بینی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری را به تاخیر انداخت.

 

نقره از طلا پیشی می‌گیرد؟

ادموند شینگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری در BNP Paribas Wealth Management، روز دوشنبه به CNBC گفت: ما مدتی است که نسبت به فلزات گرانبها بسیار خوش‌بین هستیم، بنابراین واضح است که شرایط فعلی عالی است، اما حتی ما در مورد استحکام طلا در قیمت‌های فعلی کمی گنگ هستیم.

«آنچه در مورد طلا جالب است و به نظر من برای میان مدت بسیار دلگرم کننده است، این است که حرکت طلا به طور کامل از همبستگی سنتی آن با نرخ‌های بهره واقعی و دلار آمریکا جدا شده است.»

شینگ همچنین بر نقش تقاضای بانک‌های مرکزی در افزایش قیمت طلا تاکید کرد.

شینگ افزود: «فراموش نکنیم، بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان، به‌ویژه [بانک‌های]چین، هند، [و]بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور، به‌طور پیوسته در حال انباشت طلا هستند.»

«آنچه در حال حاضر ممکن است هیجان‌انگیزتر باشد، واکنشی است که در سایر فلزات گرانبها، به‌ویژه نقره می‌بینیم، که در نهایت شروع به جبران کرده است. اما هنوز فاصله زیادی با بالاترین قیمت ۵۰ دلاری خود در هر اونس دارد که در سال ۲۰۱۱ به خود دیده است.»

قیمت طلا و نقره به طور سنتی یک همبستگی مثبت قوی را نشان می‌دهند، اگرچه گاهی اوقات نقره به عنوان «عموزاده فقیرتر» طلا توصیف می‌شود.

تحلیلگران پیش از این به CNBC گفته بودند که به نظر می‌رسد عملکرد نقره در نیمه دوم سال جاری از طلا پیشی می‌گیرد.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها