|
کدخبر: 324153

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

جزئیات حقابه ارس / ایران و ترکیه به مشکل خوردند؟

یک نماینده مجلس گفت که ایرا و ترکیه بر سر حقابه ارس مشکلاتی را دارند.

اقتصاد جزئیات حقابه ارس / ایران و ترکیه به مشکل خوردند؟

موضوع حقابه ایران با سایر کشورها، مشکل جدیدی نیست و می توان گفت که جنگ آب برای ایران با افغانستان هم وجود دارد.

یک نماینده مجلس گفت: اقدامات ترکیه بیش از ۸۳ درصد روی دبی رودخانه ارس و تاثیرات قابل توجهی را در شمال غرب کشور ما بر جای خواهد گذاشت. 

احمد علیرضابیگی ، درباره سدسازی‌های ترکیه روی ارس و تبعات آن بر ایران و اقداماتی که کشور ما در در راستای جلوگیری از این پروژه‌ها می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: ابتدا اینکه ما در خصوص ارس عضو کنوانسیون بین‌المللی مربوطه نیستیم که از این طریق ترکیه را مجاب کنیم از کاری که انجام می‌دهد منصرف شود و یا شرایطی برای این کشور در نظر بگیریم.

وی افزود: اقدام ترکیه بیش از ۸۳ درصد روی دبی رودخانه ارس و تاثیرات قابل توجهی را در شمال غرب کشور ما بر جای خواهد گذاشت.

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفت: واکنش ما به این اقدامات ترکیه باید در چارچوب روابط دوجانبه باشد یعنی ابزار و امکانی را داشته باشیم که بواسطه آن بر رفتار طرف مقابل اثر بگذاریم، بعبارت دیگر این واکنش‌ها در چارچوب روابط دو یا چند جانبه بین کشورهای ذی‌سهم قابل طرح و پیگیری است.

وی بیان داشت: در هر حال در چارچوب یک نقشه بلندمدت ترکیه بنا دارد بر جغرافیای پیرامون خود اثر بگذارد و بواسطه اینکه هر دو کشور عضو کنوانسیون بین‌المللی نیستیم نمی‌توان کاری صورت داد و فقط در چارچوب روابط دوجانبه قابل پیگیری است. ضمن اینکه هر اقدامی که ما در مجامع بین‌المللی انجام دهیم ضمانت اجرایی ندارد.

علیرضابیگی با بیان اینکه ما با دولت جمهوری آذربایجان در خصوص حقابه دارای قرارداد هستیم، یادآور شد: علاوه بر ایران کشورهای حوزه خزر از جمله آذربایجان هم در حوزه ارس ذی‌سهم هستند زیرا انتهای ارس به دریای خزر می‌رسد و سدسازی ترکیه ورودی آب به خزر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی؛ این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در مورد هیرمند که ما قرارداد محکمی با افغانستان داریم نتوانسته‌ایم کاری پیش ببریم و حقابه خود را محقق کنیم بنابراین برنامه‌ها باید در چارچوب روابط دو یا چند جانبه بین کشورها حل و فصل شود و دارای ضمانت اجرایی باشد و به قدرت نرم و اثرگذاری هر کشوری برای تحقق قراردادهای بین‌المللی برمی‌گردد.

در دومین کمیته مشترک همکاری‌های آبی ایران و ترکیه مقرر شد به منظور بررسی مسائل مشترک آبی دو کشور «کارگروه فنی آب» تشکیل شود.

در دومین کمیته نشست مشترک همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که امروز به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران و با حضور محمد جوان‌بخت معاون وزیر در امور آب و آبفا و ابوبکر گیزلی گیدر معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه برگزار شد، دو طرف در خصوص تشکیل کارگروه فنی آب به منظور بررسی مشکلات و مسائل آبی مشترک دو کشور توافق کردند.

بر این اساس مقرر شد، نخستین جلسه این کارگروه به دعوت معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه و با حضور نمایندگان دو کشور در آنکارا برگزار شود.

در ادامه محمد جوانبخت در حاشیه این دیدار و نشست مشترک در جمع خبرنگاران؛ برگزاری نشست با مقامات ترکیه‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نشست باتوجه به سوابق تاریخی و مشترکات عمیق دو کشور؛ در فضای کاملا دوستانه و برادری برگزار شد.

وی افزود: بنده دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم ساکن در حاشیه رودخانه ارس و مشکلات کم‌آبی که در سال‌های گذشته داشته‌اند را به طور کامل مطرح کردم وطرف ترکیه‌ای اطمینان داد که کشور متبوعش به همه تعهدات خود پایبند است، از ما نیز خواستند که از مردم رفع نگرانی شود.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    ترکیه یک کشور منافق صفت است همین الان هم که دنیا و شورای امنیت و حتی اروپای حامی صهیونیسم که تقریبا اسرائیل را تحریم کرده اند ترکیه تمام اقلام مورد نیاز اقتصاد و نفت اسرائیل را تامین می کند . وای به حال کشورهای همسایه آتا ترک

  • علام ارسالی در

    بله درست مثل کاری که با طالبان کردیم
    مگه ما در مورد حق آب هیرمند با طالبا ن کاری هم کردیم؟

  • ناشناس ارسالی در

    وای بر سر مسولین ایران که همه چیز رو به باد دادن و حالا به چکنم چکنم افتادن وقتی سد رو زدن کدوم قبرستون بودید فقط بفکر جیب خودتون بودید

  • اسکندر خان ارسالی در

    اگر سران ما در مورد حق ابه دور اندیشی را داشتند ،کسی جرات بستن اب بر روی ایران ر انداشتند ،.

  • واقع بین ارسالی در

    شما فعلا به باج دادنتون ادامه بدین الکی هم جار نزنید برخی مسائلو

  • مهدی ارسالی در

    متأسفانه دولت ترکیه یک دولت غیر قابل اعت ماد و دمدمی مزاج است که حتی به نزدیکترین دوستانش از جمله آمریکا و روسیه به استثن اء رژیم کثیف صهیونیستی هم خیانت می‌کند.م سئولان وزارت خارجه ما هم نشان داده توانا یی خاصی ندارد. تازه هنوز به گرما و مشکلا ت کم آبی نرسیدیم.

  • یول آشان ارسالی در

    ترکیه دن حقه باز یوخدی
    سوزلرین اینانمایون هاموسی یالاندی

  • ناشناس ارسالی در

    ترکیه دشمن همسایه های خودش است
    بنابراین به حق هیچ کشوری اعتنایی ندارد
    ترکیه از طالبان بدترند

  • رحمان افغان ارسالی در

    چهل سال است آب مفت خوردی کم بود امروز اگه آبی برسد با تو از نادانی نیست بحث تبادل اطلاعات است نه قلدر بازیت افغانستان رو ایران و همسايه هاس مثل ایران خراب کردن چون نیاز به منابع طبیعی اش در فی شیطنت و از مهاجرین سود جوی کم گذشته است ایران

  • A ارسالی در

    اینکه از اول مشخص بوده وهست وخواهد بود ز مانیکه آرارات وقسمت شمال غربی از ایران ب خشیده شد به ترکیه درزمان پهلوی اول توسط انگلیس کثیف نمیدانم چرا بفکر این مسائل نیستند وزمانی که درزمان قاجار هرات وقسمت های مهمی از ایران توسط انگلیس معلون باز بخشیده شدبه افغانستان از قدیم گفته اند ک ه قربون فکر آخر ایرانیهاوقتی کارازکار می گذرد یادمان میافتد .وحالا بامشگلات باید مثل خودشان باید گروکشی کنیم .متاسفانه دراین مملکت سیاستمدار نداریم نداریم همه فقط به روز فکر میکنند راس مملکت رانمی گو یم این از خواص همه ایرانیهاست .خدا رحمت کند مردبزرک ایران را مرد مردان شهید حاج قاسم سلیمانی هم مردمیدان بود وهم مردسیا ست واهل تفکر وهم اهل زهدپارسایی واو یک ا یرانی کامل بود درود به روح پاکش ما ایران یها بایدبه خودمان بیائیم خوب خودمان را م حک بزنیم درسیاست ومیدانهای بزرک ..والبته داریم تعداد محدودی خدا حفظشان کند ..

  • محمدحسین ارسالی در

    تا حالا هر کشوری که از راه رسیده حق آب و غیره را بالا کشیده ..فقط ایران تهدید کرد ه ..معلوم است که نمیتونی حقتوبگیری ..تقس یم کردن دریای خزر این همه بطور مساوی پاچ ه خاری بود که که کل دنیا در رسانه ها وا ماندن...همه اینا برمیگردد به مدیریت وجود سواد داشتن وتجربه کاری نه مسول شدن فامی لی ....کشور به باد رفته ..‌طرف بقال است فامیل فلانی .میارن میزارن وزیر فلان جا . ..

  • ایرانی ارسالی در

    نتونستید حق‌ابه‌ی ایران رو از افغانیا بگ یرین‌ الان میتونید از ترکیه که ارتش هشتم قدرتمند‌ دنیاست بگیرین🤣🤣🤣🤦‍♂️

  • رضا ارسالی در

    ترکیه مبارکت نترس ایران بهت تقدیمش میکنه

  • محمد ارسالی در

    با شکایت کاری درست نمی شود بلکه صد درصد بدتر می شود و باعث دخالت کشورهای فرصت ط لب وشیطان. صفت. غربی در روابط برادرانه م لتها شده. واز افراد خائن و. نفوذی. و تیره کردن روابط کشورها برای منافع. نا مشروع خود. استفاده. خواهند کرد

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی مسئولین‌ما میلیون ها دلار در ترکیه سرمایه گذاری میکنند.....عاقبتش میشه این. ...قدرت گرفتن همسایه ها که چشم دیدن پیشر فت ایران رو ندارند

  • سعید عبادی ارسالی در

    ساکنان حوزه رود اراز تورک هستند.مردم تور کیه هم تورک هستند پس بین ملت تورک اذربا بحان جنوبی و تورکیه بر سر اب اراز مشکلی وجود ندارد .ایرانشهری ها بیجهت کاسه داغت ر از اش نشوند .

  • ابرام ارسالی در

    مشکلات و حق آبه های داخلی را چه کنیم گرف تاری‌های ما در داخل بیشتر از خارجی هاست

  • جانباز جنگ ارسالی در

    آقا شما که زورتون به افغانستان ، آذربایج ان و ترکیه نمیرسه زودتر قانون حجاب رو تص ویب کنید چون تذکر حجاب برای اکثر خودروها ارسال شده ۳ میلیون رو نقد کنید ، این شد مملکت داری اسرائیل زد و رفت ، کجاید ؟؟

  • حسبن ارسالی در

    مسؤلین ما با رأفت اسلامی با همسایگان رفت ار میکنند آنهاهم سو،استفاده میکنند ااول افغانستان حالاهم ترکیه. خدایا توبه

  • حامد ارسالی در

    اردوغان طرح فاشیستی تورانی را با خودش به گور خواهد برد کسی که به آب و خاک ما چشم داشته باشه چشاشو در میاریم

  • یاسر ارسالی در

    ترکیه به ایران حق آبه نده چون ایران از حقش میگذره.... مبارکت باشه ترکیه رود ارس..

  • ناشناس ارسالی در

    ترکیه دروغ می گوید و زمان را به نفع خود می خرد....
    دولت خواب است ، لابد ن رمشی در کار است ......

  • ناشناس ارسالی در

    این است معنی اقتدار،هر کس و نا کسی هر کاری بخواهد باهامون میکنه،،وجالبتر اینکه حاکمان فقط به چپاول سرمایه های ملت مشغولند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها