|
کدخبر: 324146

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

طرح انتقال آب خلیج فارس / نیاز صنایع چگونه برطرف می شود؟

وزیر نیرو راهکارهای جدیدی را برای تامین آب مورد نیاز صنایع ارائه داده است.

اقتصاد طرح انتقال آب خلیج فارس / نیاز صنایع چگونه برطرف می شود؟

تامین آب مورد نیاز صنایع، همواره یکی از دغدغه های اصلی بوده است و اکنون با انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، می توان به تامین آب مورد نییاز برای فعالیت های صنایع امیدوار بود.

وزیر نیرو گفت: صنایعی که شبکه فاضلاب آنها در حال تکمیل است، پس از اجرای کامل این طرح‌ها نمی‌توانند از منبعی غیر از این منابع جدید برای تأمین آب استفاده کنند.

منابع جدید تأمین آب به صنایع آب‌بر اعلام شده که این منابع جدید از آب‌های نامتعارف هستند. در کنار طرح استفاده از پساب، طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های فلات مرکزی و شمال شرقی کشور برای تأمین آب صنایع و رفع تنش آبی با هدف تأمین ۸/۳ میلیارد مترمکعب برای مصرف صنایع و معادن و تولید ۲/۷۳ میلیارد متر مکعب آب شیرین برای شرب، به عنوان یکی دیگر از راهکارهای وزارت نیرو است.

طبق آخرین آماری که شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر کرده، صنایع استان کرمان ۷۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب، صنایع استان یزد ۴۷ میلیون و ۸۶۰ هزار مترمکعب و صنایع استان اصفهان سالانه ۴۳ میلیون و ۶۶۷ هزار مترمکعب به آب نیاز دارند.

استان یزد، دومین استان معدنی کشور است

جوکار اظهار کرد: استان یزد، دومین استان معدنی کشور است، به همین جهت پیشنهاد تهاتر داشتیم که با بهره برداری از معادن، آب به استان انتقال یابد که اگرچه در دولت قبل موفق نبودیم اما در دولت سیزدهم، رئیس جمهور و وزرای صمت و نیرو موافقت کردند در ازای بهره برداری از دو یا سه معدن، انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد انجام شود.

اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد از سال گذشته آغاز شد

نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم گفت: این طرح از سال گذشته آغاز شده و کلنگ خط انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد زده شده و قرار است در سال، ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به استان انتقال پیدا کند. بخشی از این خط در حال اجرا است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در ادامه اذعان کرد: ان شاء الله بخشی از خط یک انتقال آب را که مربوط به صنایع بوده، در تابستان سال جاری برای انتقال آب شرب استفاده شود تا با تنش آبی مواجه نشویم.

وی افزود: پیگیر هستیم به مسافت ۶۰۰ کیلومتر با احداث خطوط انتقال و نصب آب شیرین کن‌ها منابع تأمین آب پایدار برای مردم استان یزد محقق شود.

رییس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: در دولت سیزدهم، رییس جمهور و وزرای صمت و نیرو موافقت کردند در ازای بهره‌برداری از دو یا سه معدن، انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد انجام شود.

به گفته رئیس کمیسیون شورا‌ها در‌مجلس، در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور و وزرای صمت و نیرو موافقت کردند در ازای بهره‌برداری از دو یا سه معدن، انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد انجام شود.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه استان یزد یکی از استان‌هایی است که دارای تنش آبی بوده و برخی مواقع دچار بحران می‌شود، گفت: استان یزد آب و هوایی خشک دارد و به دلیل خشکسالی‌های دو دهه گذشته، آب‌های زیرزمینی جایگزین نشده است، بنابراین آب شرب مردم استان یزد نامتعارف و مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده است. 

وی با بیان اینکه در دولت‌های دوازدهم و یازدهم آب پایدار را برای استان پیگیری کردیم، ادامه داد: یزد، دومین استان معدنی کشور است، به همین جهت پیشنهاد تهاتر داشتیم که با بهره‌برداری از معادن، آب به استان انتقال یابد که اگرچه در دولت قبل موفق نبودیم، اما در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور و وزرای صمت و نیرو موافقت کردند، در ازای بهره‌برداری از دو یا سه معدن، انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد انجام شود.

منبع: مهر
  • دکتر مسیح الله پایکاری فشندی ارسالی در

    طرح 18سالخورده مسیح الله پایکاری است انت قال آب چلیک فارس به کویر جنوبی ایران و ش هرهای جنوبی ایران و زاینده رود اقای نما ینده محترم مردم یزد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها