|
کدخبر: 324109

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

بازار مسکن در آغوش بحران / اجاره خانه ها سر به آسمان کشید!

روز به روز وضعیت قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن بهبود نمی‌یابد و این شرایط در سال ۱۴۰۳ به صورت بحرانی‌تری تشدید شده است.

اقتصاد بازار مسکن در آغوش بحران / اجاره خانه ها سر به آسمان کشید!

بسیاری از افراد حتی توان اجاره واحدهایی با مساحت ۳۰ متر مربع را ندارند و در حال حاضر در فضای مجازی شاهد اجاره واحدهایی با مساحت زیر ۱۰ متر مربع هستیم.

به عنوان مثال یک واحد ۶ متری با مبلغ ۵ میلیون تومان ماهیانه و پول پیش هم ۵ میلیون تومان برای اجاره گذاشته شده است.

فرد دیگری یک اتاق ۹ متری را برای اجاره با قیمت ماهانه ۸ میلیون تومان و ودیعه ۳۰ میلیون تومان آگهی کرده است.

اجاره-اتاق

اجاره-اتاق-1

بازار مسکن را رکود فرا گرفته است

در همین خصوص ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ گفت: بازار مسکن در حال حاضر در حالت رکود است و خیلی خرید و فروش و معامله انجام نمی‌شود.

وی افزود: البته ممکن است که امسال خرید و فروش تا حدی از رکود خارج شود که در این حالت، این احتمال وجود دارد که یک مقداری افزایش قیمت داشته باشیم.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به خبر ورود چینی‌ها به بازار مسکن از اردیبهشت‌ماه امسال و اثر آن روی قیمت مسکن نیز تصریح کرد: درباره چینی‌ها در حدود ۲ سال هست که صحبت می‌کنند، ولی هنوز عملیاتی نشده است.

رهبر متذکر شد: به نظر من تغییری در بازار مسکن حاصل نمی‌شود، چون تولید آن‌چنانی نخواهند داشت و در حدی است که الان انبوه‌سازان ما می‌سازند.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من این اتفاق در کاهش قیمت مسکن اثری ندارد، چون ما کمبود مسکن خیلی زیاد داریم و فاصله عرضه و تقاضا زیاد است.

بنگاه-املاک

معاملات مسکن ۶۰ درصد ریخت

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: این یک نمای کلی از بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ است که همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که هم قدرت خرید افت شدید داشته و هم این‌که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هم کاهشی بوده است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: وقتی می‌گوییم تیراژ تعداد آپارتمان‌های ساخته شده کم است، به‌خاطر این است که میزان سرمایه‌گذاری در این بخش متاسفانه کاهشی بوده است.

وی ادامه داد: از طرفی هم تعداد معاملات خرید آپارتمان را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم ۶۰ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد قدرت خرید کمتر شده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳، گفت: واقعیت این است که یک بخشی از قیمت مسکن به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود، اما نهاده‌های ساختمانی و عوامل تولید مسکن، پارامترهایی است که قیمت آپارتمان را تعیین می‌کند.

بیگی‌نژاد افزود: در این میان، بالاخره چند رویداد مهم در سال ۱۴۰۳ پیش روی اقتصاد ایران و جهان است. در اقتصاد ایران، بالاخره کسانی که در مجلس رای آوردند، امسال در مجلس حضور پیدا می‌کنند و باید ببینیم چه مسیری را برای اهداف دولت در بخش مسکن ترسیم می‌کنند.

وی عنوان کرد: همچنین باید ببینیم بازارهای موازی با بخش مسکن چه مسیری را طی می‌کنند و چه کاهش یا جهشی را خواهند کرد که قطعا قیمت مسکن نیز از آن تاثیر می‌گیرد.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها