|
کدخبر: 323886

نرخ تسعیر ارز / ارز/ مرکز مبادله

فوری/ نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی کشور اعلام شد

بانک مرکزی برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ تعیین کرد.

اقتصاد فوری/ نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی کشور اعلام شد

بانک مرکزی اعلام کرد که بر اساس تصمیمات مصوبه جلسه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ هیئت عامل بانک مرکزی، برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲، اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی باید بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸‌‌/۱۲‌‌/۱۴۰۲ و با رعایت استانداردهای حسابداری، تسعیر شوند.

بر اساس مصوبة جلسه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ هیئت عامل بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲، بر اساس بند «الف» مصوبه مقرر شد تا اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۲ بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸‌‌/۱۲‌‌/۱۴۰۲ و با رعایت استانداردهای حسابداری، تسعیر شود.

در بند «ب» این مصوبه آمده است که سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنانچه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته ها نشان دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شود. ضمناً چنانچه مانده سرفصل مزبور نشان دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

براساس بند «ج» این مصوبه قراردادهای منعقده بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین است.

همچنین بر اساس بند «د» مصوبه در خصوص اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی غیرپولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/ تحصیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/ تجدید ارزیابی) لازم الاجرا است.

گفتنی است، بر اساس اعلام بانک مرکزی تا مقطع بعدی اعلام نرخ تسعیر توسط این نهاد، مراتب فوق با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/96 مورخ 16‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/5‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/1396 ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی در بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است.

نرخ تسعیر ارز چیست؟

بانک مرکزی به عنوان مرجع سیاست گذاری‌های مالی و پولی، هر 6 ماه یک بار نرخ تسعیر ارز را اعلام می‌کند. همه شرکت‌هایی که تمام یا بخشی از مبادلات مالی خود را با ارز خارجی انجام می‌دهند، مخاطب بانک مرکزی هستند. شرکت‌ها به کمک تسعیر ارز می‌توانند میزان فروش و سود واقعی خود را شناسایی کنند. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس عمدتاً به دنبال نرخ بالاتر تسعیر ارز هستند تا بدهی‌های ریالی خود را با کمترین هزینه دلاری پرداخت کنند. هر دوی این اتفاقات می‌تواند صورت‌ها و عملکرد مالی شرکت‌ها را دچار تغییر کند.در صورتی که بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز را به نرخ آزاد نزدیک کند، سود بیشتری نصیب شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

به عنوان یک حسابدار مالی باید بدانید که روش محاسبه تسعیر نرخ ارز چیست و چگونه است. به طور کلی برای محاسبه نرخ تسعیر ارز 4 روش اصلی وجود دارد. حسابداران باید با استفاده از این 4 روش، رسیدگی به امور مالی شرکت‌های صادرات و واردات بورسی و غیر بورسی را انجام دهند:

تسعیر روزانه ارز: در مواقعی که به دقت بالا نیاز است است از تسعیر روزانه ارز استفاده می‌شود. به این ترتیب که نوسانات روزانه قیمت در عملیات‌های حسابداری لحاظ می‌شود.

تسعیر ماهانه ارز: به دست آوردن نرخ تسعیر ارز ماهانه با استفاده از میانگین قیمت ارز انجام می‌شود. اگرچه این کار حسابداران را مجبور به محاسبه بیشتر می‌کند اما دقت خوبی دارد.

تسعیر ارز دوره مالی: شرکت‌های بازرگانی و تجاری می‌توانند تاریخ پایان دوره مالی را به عنوان زمان بررسی و محاسبه نرخ تسعیر ارز مشخص کنند.

تسعیر سالانه ارز: در روش تسعیر ارز دارایی ثابت سالانه، یک نرخ مشخص برای تبادلات مالی شرکت در نظر گرفته می‌شود. در پایان سال هم سود و زیان حاصل از تسعیر ارز طرز با همین عدد مشخص می‌شود. این روش عمدتاً باید در کشورهای اجرایی شود که ثبات اقتصادی بالایی دارد. نوسانات زیاد قیمت ارز در ایران باعث می‌شود که تسعیر سالانه ارز دقت کمی داشته باشد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها