|
کدخبر: 323740

درآمد مالیاتی / پرداخت مالیات / دریافت مالیات

کاسبان هوشیار باشند / مالیات جدید در راه است

سامانه مودیان مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی برای برقراری عدالت مالیاتی مطرح است. از طریق این سامانه، ۳ میلیون مودی مالیاتی به نظام مالیاتی متصل شده‌اند.

اقتصاد کاسبان هوشیار باشند / مالیات جدید در راه است

یکی از چالش‌های اساسی که دولت‌ها در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده‌اند، تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی و برقراری عدالت در وصول مالیات از سوی مودیان بوده است. برای رفع این چالش، سازمان امور مالیاتی همواره به دنبال یافتن راه‌حل‌های مناسب بوده است. نتیجه‌گیری نهایی این تلاش‌ها، با بهره‌گیری از ابزارها و راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، به دست آمده و به عملیات موفقیت‌آمیز سامانه مودیان مالیاتی منجر شده است.

در واقع، دولت اقدامات متعددی برای رفع این چالش بزرگ انجام داد، که شاخص‌ترین آنها راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی بود که بر اساس تکلیف قانونی محول‌شده به این سازمان انجام شد. با راه‌اندازی این سامانه، مودیان مالیاتی ملزم به ثبت‌نام در سامانه و ارسال صورتحساب‌های خود به صورت الکترونیکی شدند.

سامانه مودیان مالیاتی، که به اختصار سامانه مودیان گفته می‌شود، یک سیستم نرم افزاری آنلاین تحت وب است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه‌اندازی شده است. هدف از راه‌اندازی این سامانه، که با آدرس tp.tax.gov.ir در دسترس است، تسهیل و تسریع ثبت اطلاعات مودیان مالیاتی و تبادل مستندات مورد نیاز بین مؤدیان و سازمان نظیر صورتحساب‌ها یا اظهارنامه است.

سامانه مودیان مالیاتی و قانون پایانه های فروشگاهی در تاریخ ۲۱مهر ماه ۱۳۹۸،  به تصویب مجلس رسید. سامانه مودیان ، سامانه ای است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و در دسترس فعالان اقتصادی و سایر مردم است تا تمامی امور مالیاتی بین مودیان و سازمان مالیاتی از طریق این سایت انجام شود.

ایجاد شفافیت در مالیات  و عدالت ستانی در پرداخت مالیات از جمله درخواست های تمامی  بخش ها از جمله کارمندان و حتی بازاریان است.

در همین رابطه، غفار زاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اکثر مودیانی که در نظام مالیاتی ما ناراضی هستند در واقع از ناعادلانه بودن مالیات‌ها  گله داشته اند در صورتی که بسیاری از افراد تصور می کنند این نارضایتی به دلیل  بالا بودن میزان درآمد های مالیاتی بوده است.

وی افزود:سال ۹۸ با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی کوچ نظام مالیاتی سنتی به نظام مالیاتی هوشمند شروع شد اما در حال حاضر با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی  این شفافیت و عدالت مالیاتی برقرار شده است.

گام اتصال به کارتخوان ها برای پرونده های مالیاتی برداشته شد

 همچنین پیش از این خاندوزی،سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده بود :دولت  سیزدهم  زمانی آغاز به کار کرد که موعد قانونی تکمیل پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به پایان رسیده بود.

وی افزود:  در پایان سال ۱۴۰۰ اولویت گام اتصال کارتخوان ها به پرونده‌های مالیاتی برداشته شد.

عضو اقتصادی دولت همچنین در خصوص تحول در نظام مالیاتی نیز بیان کرد:  مساله نظام مالیاتی یکی از مهم ترین اقدامات دولت به شمار می رود که گزارش‌های زیادی در این خصوص ارائه شده، اما مشخصا در خصوص عملکرد سازمان مالیاتی به صورت ویژه سامانه مودیان که نوآوری این دوره و از تکالیف بودجه نیز هست قابل ذکر است.

 خاندوزی تاکید کرد: مالیات بر مجموع درآمد  یکی دیگر از گام های اصلی در اقتصاد به شمار می رود  که با تصویب این لایحه در دولت و ارائه به مجلس بود که زیرساخت‌های این لایحه را از حالا آماده کردیم که مجلس هر زمان مصوب کرد، آمادگی اجرا داشته باشیم.به طور کلی PIT به عنوان یکی از کلید واژه‌های مالیاتی در دنیا در این دوره باید اجرایی شود.

خاندوزی اضافه کرد: تمرکز بیشتر بر مودیان جدید و نیز مبارزه با فرارهای مالیاتی شده است. تا شهریور ۱۴۰۰ دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مودی در کشور وجود داشت که این عدد اکنون به بیش از  ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته و قرار است تا ماه‌های آینده این رقم بیشترمی شود که یک رکورد بی سابقه در شناسایی مودیان و کاهش فرارهای مالیاتی بوده است.

 همچنین در خصوص این سامانه  محرمیان،معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی  با بیان اینکه  برنامه ریزی ها برای بهبود و اجرای  عدالت  مالیاتی برقرار شده است گفت:  هر دستگاه پوز جدیدی  که به مردم  ارائه شده هر درگاه اینترنتی که به مردم داده شد  حتما سامانه مودیان به آن وصل بود.

محرمیان بیان کرد:  با آماده شدن زیرساخت‌ها سامانه مودیان در تیرماه ۱۴۰۱ بصورت رسمی راه اندازی شد و فعالان اقتصادی تدریجا به آن فراخوان شدند.

سامانه مودیان مالیاتی شناسایی مودیان مالیاتی را سهل تر کرده است

 موحدی بک نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براساس قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی باید تمامی پایانه های فروشگاهی به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند ‌.

وی  با بیان اینکه  از طریق سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، علاوه بر جلوگیری از فرار های مالیاتی باید بتوانیم مودیان جدید را هم شناسایی کنیم گفت:  این قانون تمام مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی را ملزم می‌کند تا در سامانه مودیان عضو شده و با تشکیل یک پرونده مالیاتی، نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی در این سامانه اقدام کنند در غیر این صورت، شامل جریمه خواهند شد.

وی  با بیان اینکه  برخی  از این افراد و صاحبان مشاغل افرادی هستند که تا پایان شهریور ۱۴۰۲ میزان فروش خالص کالا و خدمات آنها بیش از ۱۸میلیارد تومان باشد  گفت: سامانه مودیان قرار است که جای برخوردهای سلیقه ای و کشمکش های سازمانی با مودیان را بگیرد نیمه‌های امسال تقریبا تکمیل گردید .

در کمتر از یک دقیقه  مودیان مالیاتی  صورت‌حساب الکترونیکی صادر می کنند

براساس این گزارش  هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه  با اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی  مالیات ستانی هوشمند می شود افزود: با اجرای این طرح   ارتباط ممیزان مالیاتی بطور کامل قطع خواهد شد.

وی افزود: در حوزه ارزش افزوده تاکنون بیش از ۱میلیارد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان صادر شده است اما صاحبان بعضی مشاغل به این سامانه متصل نشده اند امیدواریم مهلت زمستان که  پایان اسفندماه است کمک کند سال ۱۴۰۳ با تکمیل سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی همراه باشد. در تلاش هستیم تکالیف مالیاتی مودیان در ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود.

 رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارت‌خوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می‌توانند صورت‌حساب الکترونیکی ارسال کنند.

به گفته سبحانیان، تنها دغدغه فعالان اقتصادی باید کسب‌وکار خودشان باشد و ما در نظام مالیاتی تلاش حداکثری داریم تکالیف آنان به بهترین شکل ممکن و از طریق توسعه خدمات الکترونیکی تسهیل شود.

 او تاکید کرد: رویکردهای مالیاتی باید برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد. اکنون قبل از اینکه بخشنامه و آیین‌نامه‌ای تدوین شود از طریق سامانه در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.

 با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی بیش از ۳میلیون مودی مالیاتی که پیشتر از مالیات  دادن فراری بودند به نظام مالیاتی ستانی اضافه شدند.

گفتنی است مودیانی که فروش آنها تا پایان پاییز سال ۱۴۰۲ به ۱۸۰ میلیارد ریال (۱۸ میلیارد تومان) رسیده، باید از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در سامانه مودیان مالیاتی، صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ و یا ۲ صادر کنند.

پیش از این از ابتدای دی ماه سال گذشته همه اشخاص حقوقی به این سامانه فراخوان شده بودند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    برا اونا که مشکلی پیش نمی یاد، می کشن رو اجناسشون، بیچاره ما مردم....

  • ناشناس ارسالی در

    اگر اصلاح هست دولت بیاد تمام زندگی مردم را به نام خودش بزنه چون عرضه درامدی وپول دراوردن را نداره نفت را میدن به خارجی ه ا نمیتواند پولس بگیرند مالیات از مردم می کیرن

  • ناشناس ارسالی در

    اختلاص مال یک عده مالیاتشم باید ملت بدهن د یا کمبود بودجه باعثش خودشون هستند باز مالیات به عهد ملت کشور به فساد تباهی کشی دن

  • خسته قادر ارسالی در

    مالیات با این وضعیت بد اقتصادی وتورم حرا م است حرام به خدا ۰

  • ناشناس ارسالی در

    حداقل شصت درصد اقتصاد کشور که پردرآمدتری ن هستند از مالیات معافند وکسی حق نزدیک ش دن به آن ها را ندارد مانند بنیاد ها ومال های نور چشمیان که هزاران شرکت پر در آمد در آن ها وجود دارد آنقدر از عدالت مالیا تی دم نزنید عدالتی در کار نیست

  • ناشناس ارسالی در

    برای رفاه دولتیان و مالیاتی دست توی جیب مردم کرده اند با افتخار بیشتر و بی شرمی جیب مردم را خالی می کنند و اصلا هم به فک ر مردم نیستند برای هر نفر یک مدیر و رئیس سر کار می گذارند

  • محمد ارسالی در

    دولت از مالیات پنهان یا همان تورم ، جیب ملت را در اول سال با افزایش ۷۰ درصدی قیم ت سکه وطلا زد. دیگه مالیات برای چی ؟

  • احمد ارسالی در

    مشکل اساسی شما اینه که نمیدونید میزان سود چقدرهست وفکرمیکنیدهرمبلغی به حساب واریز میشه سود خالصه
    بااین اوضاع نمیشه به کسی قرض الحسنه داد

  • ناشناس ارسالی در

    یک کارشناس اقتصاد کلان در گفت‌وگو با صمت :

    درباره این درآمدها دو موض وع مهم وجود دارد. میزان افزایش آن به بی ش از ۶۰ درصد هم می‌رسد. این رقم بدون ترد ید بسیار زیاد است و می‌تواند به‌طور مستق یم بخش تولید کشور را دچار مشکلاتی کند.
    بدون‌تعارف این اقدام منجر به کاهش رشد اقتصادی می‌شود، این در حالی اس ت که دولت حاضر نشد حقوق کارمندان را بیشت ر از ۱۸ درصد افزایش دهد و در نهایت مجلس هم افزایش حقوق کارمندان و مستمری بازنشست گان را ۲۰ درصد تصویب کرد
    من فکر می ‌کنم دولت تمام هم و غم خود را بر صرفه‌ج ویی بگذارد و با نگاهی درست و توسعه‌محور، اولویت‌های هزینه‌ای خود را مشخص کند و ب خشی از هزینه‌های زائد و اضافی را نپردازد

  • ناشنس ارسالی در

    با سلام اره سخته
    توی هر ارگان میری کسی کار مردم رو انجام نمی ده هر یک کارمند یا کارگر یک رییس دار که دست به سیاه سفید نمی زنه دولت جلوی این کار را رو بگیری درامد دولت بیشتر میشه

  • ناشناس ارسالی در

    کاسبان بیدارباشید دولت دزد باتوجه به عدم کاسبی درسال1402 مالیات زیادتر پرداخت کنید

  • ناشناس ارسالی در

    افزایش مالیات دریافتی از ملت و جریمه بدحجابان راهکارهای جدید کسب درآمد حکومت و تامین کسری بودجه است. واقعا که سیاست‌های اقتصادی برای مدیریت بهتر مملکت و تامین رفاه معیشت مردم تحسین برانگیز است!

  • حیدری ارسالی در

    هیچ عدالتی در کار نیست . امور مالیاتی او ل مالیات خود را از حقوق بر می‌دارد و بعد مردم بایند هزینه کنند . حال معلوم نیست حقوق کی دریافت شود . باید مثل سامانه مود یان حساب حقوق افراد به مالیاتی وصل باشد تا بعد از انجام هزینه از مقدار مازاد ما لیات کسر شود . بعد مشخص می‌شود امور مالی اتی علاوه بر اینکه جیب مردم را به بهانه بودجه و رفاه می‌زند ، هیچ رفاه و آسایشی هم نداریم .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها