|
کدخبر: 323517

تراکنش بانکی/پولشویی/دلارزدایی

مقابله با پولشویی با اعمال محدودیت های جدید تراکنش بانکی / دلار زدایی، ریال را تقویت خواهد کرد؟

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، اعلام کرده است که با هماهنگی بین وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی، زمینه‌ای برای استفاده از فاکتور‌های فروش و صورت حساب‌های الکترونیک در گزینه "بابت" در تراکنش‌های بانکی فراهم خواهد شد.

اقتصاد مقابله با پولشویی با اعمال محدودیت های جدید تراکنش بانکی / دلار زدایی، ریال را تقویت خواهد کرد؟

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، اعلام کرده است که بانک مرکزی در تلاش است تا برای شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پولشویی، علاوه بر شناسایی و نظارت بر مبداء و مقصد تراکنش‌ها، به موضوع تراکنش‌های بانکی و گزینه "بابت" در نقل و انتقالات بانکی توجه کند.

این مقام مسئول بیان کرد:  نظارت بر مبدأ، مقصد و موضوع نقل و انتقالات بانکی از مصادیق حکمرانی ریال است و در همین راستا محدودیت‌هایی برای افرادی که به طرز مشکوکی از گزینه «بابت قرض و تأدیه دیون» در نقل و انتقالات بانکی خود استفاده می‌کند در نظر گرفته شده است و اکنون افراد تا سقف مشخصی امکان استفاده از این گزینه را دارند.

او افزود: با هماهنگی وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی زمینه برای استفاده از فاکتور‌های فروش و صورت حساب‌های الکترونیک در گزینه «بابت» فراهم خواهد شد.  به این ترتیب کسبه و فعالین اقتصادی مجبور به ارائه فاکتور‌های خود به صورت فیزیکی و دستی به بانک‌ها نخواهند بود و هم اکنون قابلیت استعلام فاکتور‌های فروش از داخل شعب بانک‌ها وجود دارد.

یک کارشناس اقتصادی گفت: اهمیت دلارزدایی اکنون دیگر در تمام نقاط جهان به شکل کامل احساس شده و دنیا نیز به این سمت در حال حرکت است.

سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصاد گفت: دلارزدایی دارای سه بخش است یکی قسمت قرارداد‌های برون مرزی شرکت‌های نفتی، بازرگانی، مورد دیگر مربوط به وصول مطالبات و ورود و خروج سرمایه و دیگری هم مربوط به تجارت بخش خصوصی است این سه بخش از جمله ذی‌نفعان در تقاضای دلار هستند که حال اگر به سمت دلارزدایی حرکت کنند شاهد نتایج مطلوبی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: به هر میزان که دلار زدایی را در اقتصاد و بخش‌های دیگر تقویت کنیم در مقابل ریال ملی تقویت خواهد شد و گام در جهت برابری خواهیم برداشت تقویت ریال هم مستقیم در اقتصاد و چرخه تولید اثر گذار است نکته دیگر این که دلارزدایی از تجارت سبب افزایش قدرت چانه زنی ما خواهد شد البته که باید اشاره کرد دلارزدایی یک فرآیند یک شبه نیست و نیازمند هدف‌گذاری و برنامه مدون است.

غیبی پور همچنین اظهار کرد: اهمیت دلارزدایی اکنون دیگر در تمام نقاط جهان به شکل کامل احساس شده و دنیا نیز به این سمت در حال حرکت است حالا در کشور ما که شرایط تحریمی هم وجود دارد اهمیت دلارزدایی به ویژه در روابط تجاری بسیار چشمگیرتر است در نهایت خارج از نگاه کلان و بحث تقویت پول ملی دلارزدایی از روابط تجاری برای خروج از فشار‌های خارجی برای کشور ما یک ضرورت است که البته نیازمند مولفه‌های مختلفی از جمله توسعه تجارت است که باید برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد البته در مسیر دلارزدایی اقداماتی از جمله بحث بریکس را داریم که باید هدفمند‌تر دنبال شود و از جمله این اقدامات تداوم پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها