|
کدخبر: 323423

یارانه نقدی / یارانه معیشتی / واریز یارانه / دهک بندی یارانه

تخلف دولت در واریز یارانه تشویقی / مجلس طرح کالا برگ را تغییر می دهد؟

احد آزادی‌ خواه گفت: اگر «اشتغال تولیدمحور» در سطح کشور راه‌اندازی و نهادینه شود، عمده مشکلات جامعه رفع می‌شود.

اقتصاد تخلف دولت در واریز یارانه تشویقی / مجلس طرح کالا برگ را تغییر می دهد؟

احد آزادی‌ خواه نماینده مجلس، در جمع خبرنگاران درباره شعار سال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" صحبت کرد و اظهار داشت: این شعار دارای معانی بسیاری است و اگر در حوزه اشتغال، اقتصاد و تولید به سمت مردم‌ محوری پیش برویم، بدون شک می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه خصوصی‌سازی ضعیف عمل کرده‌ایم و بانک‌های عامل به جای اینکه تسهیلگر امور باشند و تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی و تولیدکندگان قرار دهند، متأسفانه مانع‌تراشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اساسی‌ترین مطالبه مردم در سطح جامعه تأمین معیشت، اقتصاد، اشتغال و ازدواج جوانان است، تصریح کرد: هنگامی که در سطح ملی صحبت از معیشت اقتصاد و اشتغال می‌کنیم باید راهبردمان در سطح سیاست خارجه تأمین و تدوین شود و باید در حوزه صادرات و واردات نظم‌دهی صورت گیرد و به تولید داخل اهمیت دهیم، مراکز رشد و ایده‌های جوانان باید در کانون توجه قرار گیرند و باید بدانیم که تأمین این امور، نیازمند پیوندهای مهم ملی هستند.

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها و بحث تخصیص ارز ترجیحی مشکل داریم، اظهار کرد: مدل کالابرگ الکترونیکی که به صورت فعلی در حال عرضه است، به هیچ عنوان مد نظر ما نبوده و به تصویب نرسیده و یک تخلف قانونی محسوب می‌شود، شرط اجبار خرید ۵۰۰ هزار تومانی در بحث کالابرگ الکترونیک برای خرید، درست و قانونی نیست و در تلاش هستیم که آن را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه ازدواج جوانان، اشتغال و کاهش تورم در اولویت اصلی ما قرار دارد، تصریح کرد: اگر «اشتغال تولیدمحور» در سطح کشور راه‌اندازی و نهادینه شود، عمده مشکلات جامعه رفع می‌شود.

در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، اشخاصی که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار می‌گیرند، با خرید یک سبد کالای استاندارد که شامل ۱۱ قلم کالا است، می‌توانند مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به صورت یارانه مضاعف در قالب اعتبار در حساب شخصی خود دریافت کنند.

برای این کار کافیست در گام نخست، فرد درحالی‌که در خانه نشسته باید برنامه «شما» را نصب کند. در مراجعه حضوری فرد به‌راحتی می‌تواند از روی نقشه‌ای که در دسترس او قرار گرفته است، نزدیک‌ترین سوپرمارکت و فروشگاه نزدیک به خود را از میان بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه بزرگ و کوچک پیدا کرده و پس از مراجعه به آن خرید خود را انجام دهد.

در روش دوم نیاز به مراجعه حضوری نیست. می‌تواند با استفاده از بستر اپلیکیشن‌های اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا به بخش سوپرمارکت مراجعه کرده و خرید خود را انجام بدهند.

در هر مورد فرد می‌تواند ۱۱ قلمی که در سبد وجود دارد را خریداری کرده و یارانه تشویقی آن را به عنوان اعتبار در حساب خود دریافت کند. البته دست فرد در این خرید بسته نیست. مثلا اگر گوشت منجمد گوساله در سبد یارانه وجود دارد اما فرد قصد دارد گوشت ماهیچه بخرد، مابه‌التفاوت قیمت گوشت منجمد تا گوشت گرم ماهیچه باید توسط فرد پرداخت شود.

در مثال دیگر فرد قصد خرید روغن را دارد. در سبد تعریف شده برای طرح کالابرگ یک بطری روغن‌مایع ۸۱۰ گرمی وجود دارد. اگر فرد قصد داشته باشد روغن کنجد خریداری کند باید مابه‌التفاوت روغن معمولی تا روغن کنجد را خودش پرداخت کند.

محاسبه این مابه‌التفاوت کاملاً سیستمی است و به‌صورت دستی انجام نمی‌شود. زمانی که فروشنده بارکد اقلام را در سیستم وارد می‌کند، مشخص می‌شود که چه مبلغی از کالابرگ استفاده می‌شود و چه مبلغی از یارانه نقدی. در این مرحله خرید فرد کامل و اعتبار تعلق‌گرفته به او در حسابش شارژ می‌شود.

سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهند کرد.

قیمت-کالاهای-اساسی

کدام فروشگاه‌ها تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند؟

فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. با مراجعه به این فروشگاه ها میتوانید اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها