|
کدخبر: 322357

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی / دهک بندی یارانه

شکست طرح یارانه نقدی / کالا برگ جایگزین آن می شود؟

حمید حاج اسماعیلی گفت: توسعه کالاهای طرح فجرانه و افزایش رقم نقدی دریافت کالا می تواند اثرات بسیار مثبتی در کاهش فقر در جامعه بر جای بگذارد.

اقتصاد شکست طرح یارانه نقدی / کالا برگ جایگزین آن می شود؟

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار، درباره اعطای کالابرگ الکترونیکی در قالب فجرانه به عنوان حمایت از معیشت خانوار و موفقیت آمیز بودن این طرح، در سه مرحله و با تأکید بر «راهبرد معاصر» اظهار کرد: کالابرگ به طور قاطع اثرگذارتر از یارانه‌های نقدی در بهبود معیشت افراد با درآمد پایین است. او بیان کرد که تورم در سال‌های گذشته کارکرد یارانه‌های نقدی را تحت شکست قرار داده و با افزایش نرخ تورم، اثرات یارانه‌های نقدی خنثی شده است.

وی افزود: اگر سال های گذشته که شاهد رشد قیمت کالاها بودیم، به جای یارانه نقدی یا بخشی از یارانه نقدی کالای اساسی به مردم می دادند، علاوه بر جلوگیری از خنثی سازی اثر یارانه ها بخشی از معاش اولیه نیازمندان جامعه به بهترین شکل ممکن تأمین می شد.

کارشناس بازار کار عننوان کرد: کالابرگ اعطا شده به وسیله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکرار کالابرگی است که در دهه ۶۰ در راستای حمایت معیشتی از اقشار مختلف جامعه به مردم داده می شد و همان زمان نیز مردم از دریافت کالابرگ و کالاهای اساسی رضایت داشتند. طبعاً تکرار روش های درست اثرات مثبتی در بهبود معیشت مردم بر جای می گذارد.

حاج اسماعیلی درباره اهمیت افزایش کالاها در این طرح گفت: به تازگی فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که باعث شده است مردم بتوانند در قبال یارانه نقدی کالا دریافت کنند، مورد توجه قرار گرفته است. البته تخفیفاتی برای دریافت کنندگان کالا گذاشته شده، به نحوی که میزان یارانه کالایی از یارانه نقدی بیشتر است. بی تردید تقویت بخش کالایی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام درستی است، زیرا اثر بیشتری نسبت به یارانه نقدی در تأمین نیازهای جامعه دارد.

وی تصریح کرد: اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند اقلام کالاهایی که فروشگاه ها دراختیار دارندگان کالابرگ می گذارند افزایش دهد، موجب افزایش رضایتمندی مردم می شود و اقلام بیشتر کالا به اقبال مردم به این طرح و فراگیر شدن تقاضای دریافت کالا به جای یارانه نقدی منجر می شود. علاوه بر این، طرح یادشده با کاهش رشد نقدینگی آثار مطلوب خود را در کاهش نرخ تورم نشان می دهد.

کارشناس بازار کار یادآور شد: توسعه کالاهای طرح فجرانه و افزایش رقم نقدی دریافت کالا می تواند اثرات بسیار مثبتی در کاهش فقر در جامعه بر جای بگذارد. یکی از موضوعاتی که باید جدی روی آن کار شود، پایش نیازمندان واقعی جامعه و عادلانه کردن توزیع یارانه هاست. با اینکه عنوان می شود حدود ۷۳ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند، اما همچنان در زمینه یارانه بگیران در کشور ابهامات زیادی وجود دارد و دهک های متوسط و بالای درآمدی نباید یارانه دریافت کنند.

وی تصریح کرد: مدیران و دارندگان درآمدهای ثابت وغیر ثابت که جزو پنج دهک نیستند، نباید یارانه دریافت کنند، زیرا یارانه و کالابرگ باید به افراد مستمند تخصیص داده شود. با توجه به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به گذشته پراکندگی مناسب‌تری به لحاظ جغرافیایی دارند، در خرید اقلام مورد نیاز مردم در طرح فجرانه کالابرگ رسید ارائه می‌شود و فروشگاه های بزرگ امکان عرضه راحت تری نسبت به سایر فروشگاه ها دارند، خوب است عرضه کالاهای یارانه ای به وسیله این فروشگاه‌ها انجام شود.

حاج اسماعیلی یادآور شد: در صورتی که این موضوع به صورت رویه در راستای حمایت از بهبود معیشت دهک های پایین انجام شود، مؤثرتر خواهد بود و در عین حال کاهش یارانه نقدی به دلیل اینکه بر کاهش رشد نقدینگی اثرگذار است، تداوم این روند عامل مؤثری در کنترل تدریجی تورم خواهد بود.

منبع: راهبرد معاصر
  • Hsgs ارسالی در

    چی میگی واسه خودت کالا برگ به چه درد مردم میخوره همین پول رو نقدی بدین مردم خودشون می‌دونن کجا خرج کنن تا مرهمی باشه واسه زخم زندگیشون

  • علی. ارسالی در

    تعریف نیازمند با شامل حال فرق می کند از نظر این آقا نیازمند کسی است که زیر ۵ میلیون درآمد دارد واین نگاه درست نیست دوم سقف خرید نادرست است وطرف باید بتواند آزادانه خرید کند وهیچ فروشگاهی حق تعیین تکلیف ندارد به این روش فقط جیب مغاره ها پر پول می شود چکی خرید می کنند وجنس اشغال را با ضریب ۳.۵ برابر به مردم می دهند وشبانه پول را از دولت می گیرند به داد مردم برسید فروشگاه ه ها گران فروشی می کنند این را فقط اعتبار خرید کنید برای چند گروه کالا مثل لبنیات حبوبات پروتین غله (ماکارانی ) واز دهک تا هفت درصدی اضافه شود

  • رضا هاشمزهی ارسالی در

    تورم راکنترل کنید تا نیازی به یارانه و ک الابرگ نباشد.

  • مجید ارسالی در

    کالا برگ یعنی جنسهای اشغال و گرونی که به هیچ دردی نمی خوره فقط فقط یارانه نقدی خ وبه

  • صاحب زمانی ارسالی در

    یارانه حق هر ایرانیه پس سعی نکنین بین مر دم تفرقه بندازین چون اون سرمایه دار ده ب رابرشو از حلقوم فقیر بیرون میکشه، فقط نم یدونم دقیقا کی باعث اینهمه فقر و فلاکت م لت شده مطمينم خودمون نیستیم چون صبح تا ش ب جون میکنیم و انگار نه انگار

  • ایرانی بدبخت افسرده ارسالی در

    کشوری که به گفته اخباررسمی وداخلی کشور17 درصد سرمایه کل دنیامال ایران صحبت راجب ک ا لا برگ خجالت داره مگه باگداطرفید

  • مهدی اسلامی ارسالی در

    ایشان غلط فرمودند؟
    اگر یارانه نقدی قطع شود؟
    فاتحه دولت خوانده میشود؟

  • بک مراد لعنتی ارسالی در

    آره‌دیگه‌همین‌کارشناسها‌هستن که‌کشورمارو دچارقحطی‌کردن‌والله‌کشورهای‌جنگ‌زده‌شرای طشون‌ازمابهتره‌مشکل‌فساد‌سیستمی‌هست‌همه‌ جا‌گندیده‌رقم‌یارانه‌تمام‌ملت‌اندازه‌یه‌ اختلاس‌کوچک‌آقایون‌نیست

  • بازنشسته ارسالی در

    واقعا باید آفرین گفت به این طرح کالا برگ زجرانه که نه حساب کتابی داشت ونه قانونی یکی میره تو یه فروشگاه بدون پرداخت هیچ وجهی فقط باکالا برگ هر کالایی که می خواد میخره ویکی مثل من دومیلیون از جیبش پرد اخت می‌کنه تا بتونه کالا برگ دونفر از پن ج نفر رو نقد کنه وسه نفر دیگه به فنا میر ه کیا برای ملت تصمیم می گیرند وطرح میدن خدا میدونه.بعد هم میگن طرح موفق بوده.جمع کنین این طرح های گند رو.

  • ناشناس ارسالی در

    طرح كالا برگ الكترونيكي دولت هيچگونه تغييري در سفره مردم ايجاد نمي كند جالب است در اجراي دوم اين طرح سرپرست خانوار براي تهيه اقلام تحت پوشش بايد بخشي از مبلغ را نقدي پرداخت كند آنهم با اين وضعيت تورم معلوم نيست فايده و تاثير مثبت اين طرح در كجاي سفره مردم اثر گذار است در حقيقت دولت سعي در پوشش گذارندن قيمت اقلام با تعيين كالا برگ شده كه به طور قطع مورد استقبال قاطبه مردم شريف ايران نخواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    بابا اگه میخواین کاری کنید مردم اعصاب ند ارن که بخوان تواین صف هابمونن هردفعه تاز ه نصف کالابرگ را پروتین بدن بعد چند ساعت دوباره نصف دیگه کالابرگ راجای دیگه خری د کنن تازه هر مغازه داری کیلویی ۵تومن مر غ را گرونتر بده واینکه دوبرابرش هم باید خرید کنی یعنی اگه نصف کالابرگت مثلاشد۴۰۰ باید ۵۰۰هم ازجیب خودت حتمابگذاری بابا مث ل آدم پولش رابدین مردم خودشون راحتر خرید میکنند وارزانتر

  • جاسم ارسالی در

    کالابرگ بدرد نمی خوره مغازه دار جنس رو دوبرابر می فروشه به مردم و جنس تاریخ مصرف گذشته میده به مردم و باید دو ساعت بایستی تو صف تا بتونی خرید کنی همون نقدی بدن خیلی خیلی بهتره جمع کنید این مسخره بازی رو و سر مردم رو. کلاه نزارید

  • ناشناس ارسالی در

    این چه طرح کلاهبرداری میخواید یارنه نقدی با کالابرگ برای خرید صفر بشه چه قانونی ما پول یانه برای چیزهای مهمتر احتیاج داریم ازکجا اضافه کنیم این شب عیدی چه بلایی سردردم اوردین صدای ملت

  • ناشناس ارسالی در

    سر تون بخوره با کالا برگتون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها