|
کدخبر: 323221

صنعت و معدن/ تولید فولاد

وضعیت تولید فولاد / ناترازی ها باید جبران شود

آمار نشان می دهد که تولید فولاد در کشور ظرفیت خوبی دارد.

اقتصاد وضعیت تولید فولاد / ناترازی ها باید جبران شود

صنعت فولاد کشور، با ناترازی هایی دست و پنجه نرم می کند اما با وجود این شرایط، وضعیت تولید آمار خوبی دارد. 

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: در حال حاضر در صنعت فولاد کشور بالغ بر ۴۵ میلیون تن ظرفیت تولید وجود دارد، اما ما ۳۲ میلیون تن تولید واقعی داریم.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: به طور کلی ما یک ناترازی در کشور داریم که باید جبران شود؛ برای جبران هم متولی امر وزارت نیرو است و باید کسری‌ها را مشخص کند و برنامه داشته باشد.

او گفت: به نظر من باید برای ناترازی از برق بخصوص که برای صنایع مشکل ساز است نیروگاه احداث شود، در این صورت چقدر نیروگاه‌های پراکنده با ظرفیت‌های مختلف راه اندازی می‌شود؟ ضمن اینکه آیا این اقدام اصلا اقتصادی هست یا نیست؟ سوخت رسانی به این نیروگاه‌ها و ... چگونه خواهد بود؟

سبحانی تصریح کرد: ما در سال ۱۴۰۲ باتوجه به کمبود و ناترازی برق با کاهش تولید روبرو بودیم به طوری که آمارهای کاهش تولید در جاهای مختلف نیز متفاوت بوده است.

او گفت: در حال حاضر ما در صنعت فولاد کشور بالغ بر ۴۵ میلیون تن ظرفیت تولید داریم اما ۳۲ میلیون تن تولید واقعی داریم. متاسفانه ما ورق وارد می‌کنیم اما با این وجود، هم مقدار کم است و هم از نوع ورق‌هایی است که در داخل یا تولید نمی‌شود یا به اندازه کافی تولید نمی‌شود.

فولاد مهم‌ترین ماده‌ اولیه‌ ساختمانی و مهندسی در جهان است. کاربردهای مختلف انواع فولاد در تمامی بخش‌های زندگی روزمره، از ماشین‌ها، تولیدات ساختمانی و کشتی‌های باری گرفته تا یخچال، ماشین لباسشویی و چاقوی جراحی گسترده است. این نوع مقاطع فولادی می‌تواند بارها و بارها، بدون از دست دادن خواص بازیافت شود و مورد استفاده قرار بگیرد. طبق آمارهای منتشرشده، میزان تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۱۳، ۱/۶ میلیارد تن بود، در حالی که این مقدار برای دیگر فلز مهندسی مهم در جهان یعنی آلومینیوم، ۴۷ میلیون تن ثبت شده است. تفاوت بسیار بزرگ میان این مقادیر، اهمیت نسبی انواع فولاد در صنعت جهانی را نشان می‌دهد. هزینه‌های نسبتا پایین تولید، فراوانی مواد اولیه ‌(سنگ آهن و آهن قراضه) و گستره بی‌نظیر خواص مکانیکی، دلایل عمده محبوبیت انواع فولاد در صنایع و کاربردهای مختلف هستند.

انواع فولاد، بر اساس معیارهای مختلف مانند ترکیب شیمیایی، کاربرد، پروسه‌ تولید، روش‌ ذوب، شکل ظاهری، میزان استحکام، ساختار بلوری، فرآیند جداسازی اکسیژن و عملیات حرارتی طبقه‌بندی می‌شود.

فولاد چیست و تفاوت آن با آهن

فولاد، آلیاژی از آهن و کربن است که کمتر از ۲ درصد کربن، ۱ درصد منگنز و مقدار کمی سیلیکون، فسفر، سولفور و اکسیژن دارد. اگر مقدار کربن بیشتر از ۲ درصد باشد، آلیاژ حاصل را چدن می‌نامند که دسته‌بندی، خواص و کاربردهای متفاوت دارد. قیمت این دو آلیاژ از قیمت تیرآهن کمتر است. تفاوت اصلی بین آهن و انواع فولاد، در میزان کربن موجود است که در فولاد معمولا بین ۰/۰۳ تا ۱/۰۷۵ درصد برآورد شده. فولاد ویژگی‌های آهن را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌کند. با این وجود افزودن کربن و عناصر فلزی و غیرفلزی دیگر به ساختار آهن، این خواص فیزیکی و شیمیایی، به‌خصوص مقاومت فشاری و کششی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر افزایش قابلیت شکل‌پذیری و مقاومت فشاری و کششی بیشتر، مقاطع فولادی فوق دارای خاصیت ضدخوردگی نیز هست، در حالی که آهن در معرض اکسیژن و آب، اکسید می‌شود. البته به همان میزان که استحکام این آلیاژ نسبت به آهن بالاتر است، قابلیت چکش‌خواری آن کمتر بوده و سختی بیشتری دارد. همچنین افزودن عناصر سیلیسیم، منگنز و کروم، مقاومت کششی فوق‌العاده‌ای به فولاد می‌بخشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها