|
کدخبر: 323208

قیمت شیر/قیمت شیرینی

شیرینی یک کالای لوکس/ قیمت ها نجومی شد!

گزارشات حکایت از قیمت های بالای شیرینی در مغازه ها دارد.

اقتصاد شیرینی یک کالای لوکس/ قیمت ها نجومی شد!

شیرینی را می توان پایه ثابت مهمانی ها دانست که شیرنی تر از طرفداران بسیاری برخوردار است. گزارشات اخیر بازار نشان می دهد که شیرینی تبدیل به کالایی لوکس شده و قیمت آن بالا رفته است.

رییس اتحادیه قنادان تهران می‌گوید؛ امسال به دلیل آزادسازی نرخ کالاهای اساسی، قیمت‌گذاری دستوری برای شیرینی نداریم و شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو بر اساس متریال مورداستفاده و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

نگاهی گذرا بر قیمت شیرینی در ۳ سال گذشته داریم تا شما هم ببینید شیرین کردن کام‌‌تان چقدر برای شما آب خورده؟!

سال ۱۴۰۱ قیمت هر کیلو شیرینی تر ۷۸ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان، دانمارکی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۴۹ هزار تومان.

سال ۱۴۰۲ برحسب کیفیت و درجه‌بندی قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تومان، شیرینی دانمارکی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، کیک یزدی بین ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان، نارگیلی و گردویی بین از ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، کشمشی و زبان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بوده است.

امسال ریش و قیچی قیمت‌گذاری شیرینی در دست قنادی‌ها‌ست و قرار است قیمت شیرینی بر اساس کیفیت و رتبه‌بندی توسط قنادی‌ها تعیین ‌شود. حال مرجعیت این کیفیت و رتبه بندی چیست و چگونه است خدا داند.

بررسی‌های میدانی از قنادی‌های سطح شهر نشان می‌دهد امسال قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای بر حسب کیفیت بین ۱۸۵ تا ۲۵۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، کیک یزدی بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو به فروش می‌رسد.

با اینهمه رییس اتحادیه قنادان تهران می‌گوید؛ در صورتی که شهروندان در خصوص کیفیت و  قیمت  محصولات عرضه شده در قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های تهران شکایتی داشته باشند، می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۹۴۴۴۱۱ و ۶۶۹۴۴۴۹۹ با اتحادیه قنادان یا شمار ۱۲۴ سازمان تعزیرات کشوری تماس بگیرند.

طبق آمارها در مجموع بیش از ۳۵ هزار واحد قنادی و شیرینی‌فروشی دارای پروانه در سراسر کشور فعال‌اند که از این تعداد حدود ۲ هزار واحد پروانه‌دار در تهران فعالیت دارند.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه صنف قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران، درباره قیمت شیرینی و زولبیا و بامیه گفت: قیمت زولبیا و بامیه برای ماه رمضان در واحد‌های درجه یک ۱۷۰ هزار تومان و در واحد‌های درجه دوم ۱۴۰ هزار تومان تعیین شده است. این نرخ دولتی است و برای ماه مبارک هر سال مصوب می‌شود. شیرینی قیمت دستوری ندارد ئو بر اساس عرضه تقاضا و ماده اولیه قیمت تعین میوشد.

وی در ادامه در رابطه با گران شدن مواد اولیه شیرینی بیان کرد: شیرینی در ایران خیلی گران نیست، اما وقتی مواد اولیه گران می‌شود گرانی ناگزیر است. تورم‌های مقطعی واحد‌های قنادی ضرر می‌کنند. ما دوست داریم شیرینی کیلویی ده هزار تومان باشد نه اینکه به ۲۰۰ هزار تومان برسد. شکر در ۱۵ روز اخیر ۱۲ هزار تومان گران شده است. اکثر اقلامی که ما استفاده می‌کنیم تا حد ۶۰ درصد وارداتی است؛ اگر دلار گران شود، شیرینی هم گران می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها