|
کدخبر: 322647

قیمت شیرنی/ قیمت زولبیا/ قیمت شکر

علت گرانی شیرنی، زولبیا و بامیه فاش شد

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی اعلام کرد که با وجود افزایش قیمت شکر، واحد‌های صنفی اتحادیه زولبیا و بامیه را با نرخ مصوب ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در واحد‌های درجه ۱ و با نرخ مصوب ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در واحد‌های درجه ۲ به فروش می‌رسانند.

اقتصاد علت گرانی شیرنی، زولبیا و بامیه فاش شد

امسال نیز، مانند سال‌های گذشته، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، قیمت اقلام ضروری و پر تقاضا افزایش یافته و هر روز گران‌تر می‌شود.

شکر، خرما، لبنیات، گوشت و مرغ و ده‌ها اقلام ضروری و مصرفی در این ماه گوی سبقت افزایش قیمت را از یکدیگر ربوده و در این بین قیمت زولبیا و بامیه نیز تحت تاثیر افزایش قیمت شکر و سایر هزینه‌های تولید، گران‌تر از سال گذشته شده است.

در همین رابطه رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی گفت: امسال گرانی قیمت شکر تاثیر مستقیم بر نرخ زولبیا و بامیه مخصوص ماه رمضان گذاشته است.

وی گفت:‌ سال گذشته قیمت هر کیلو شکر به ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان رسید که در سال جاری این رقم به حدود ۴۰ هزار تومان قیمت مصوب رسیده است.

بهره‌مند تصریح کرد: البته در برخی مواقع قیمت شکر در بازار به بالاتر از این رقم می‌رسد که این موضوع، قیمت محصولاتی که جهت تولید به شکر وابستگی دارد را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران تاکید کرد: با وجود افزایش قیمت شکر، اما واحد‌های صنفی این اتحادیه زولبیا و بامیه را با نرخ مصوب ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلو برای واحد‌های درجه ۱ و ۱۴۰ هزار تومان در واحد‌های درجه ۲ ارائه می‌کنند. همچنین شیرینی نیز قیمت دستوری ندارد. این در حالی است که نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه سال ۱۴۰۱ در واحد‌های درجه یک کیلویی ۷۰ هزار تومان و در واحد‌های درجه دو کیلویی ۶۰ هزار تومان بود.

به گفته رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی؛ افزایش قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در سال جاری تنها به دلیل گرانی مواد اولیه تولید است و تولیدکنندگان نقش مهمی در گرانی این محصول پرتقاضا در بازار ندارند.

عوامل موثر بر قیمت شکر چیست؟

قیمت شکر تحت تأثیر چندین عامل قرار می‌گیرد. برخی از عوامل مهم که بر قیمت شکر تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

۱. تقاضا و عرضه: متناسب با تقاضا و عرضه شکر در بازار، قیمت آن تعیین می‌شود. اگر تقاضا برای شکر افزایش یابد و عرضه کمتر از آن باشد، قیمت شکر افزایش می‌یابد و بالعکس.

۲. شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی در مناطق تولید کننده شکر، میزان محصول و کیفیت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر آب و هوا مناسب نباشد و برداشت شکر کاهش یابد، قیمت آن افزایش می‌یابد.

۳. نرخ ارز: شکر از جمله کالاهایی است که در تجارت بین المللی نقش مهمی دارد. بنابراین، نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر قیمت شکر دارد. افزایش نرخ ارز محلی می‌تواند باعث افزایش قیمت شکر و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شود.

۴. سیاست‌های دولتی: سیاست‌های دولتی نیز می‌تواند بر قیمت شکر تأثیرگذار باشد. برخی از اقدامات دولت، مانند تعیین نرخ ترخیص و واردات، تعیین سطح تولید داخلی و محدودیت‌های صادرات، می‌تواند قیمت شکر را تغییر دهد.

۵. شرایط جهانی: عواملی مانند تغییرات قیمت قند، تقاضای جهانی، سیاست‌های تجاری بین‌المللی و تغییرات در بازارهای جهانی نیز می‌تواند بر قیمت شکر تأثیرگذار باشند.

۶. سطح موجودی‌ها: سطح موجودی‌های شکر در بازار نیز می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. اگر موجودی‌ها کم باشد و تقاضا برای شکر افزایش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد. به عبارت دیگر، عرضه شکر در بازار می‌تواند تأثیر بسزایی در قیمت آن داشته باشد.

۷. قوانین و مقررات: قوانین و مقررات مربوط به تولید، تجارت و صادرات شکر نیز می‌تواند قیمت را تغییر دهد. ممکن است دولت تعرفه‌ها و مالیات‌های واردات یا صادرات را تغییر دهد یا محدودیت‌هایی در مورد تولید یا عرضه شکر اعمال کند که تأثیر قابل توجهی در قیمت داشته باشد.

۸. محدودیت‌های تولید: عواملی مانند شرایط آب و هوایی، بیماری‌های گیاهی و مشکلات مربوط به تولید شکر می‌تواند به محدودیت‌های تولید منجر شود. این محدودیت‌ها می‌توانند عرضه را کاهش داده و قیمت را افزایش دهند.

۹. تغییرات قوانین تجاری بین‌المللی: تغییرات در قوانین تجاری بین‌المللی می‌تواند نیز تأثیرگذار باشد. مثلاً، تعرفه‌های صادرات یا واردات، توافق‌های تجاری بین کشورها و تغییرات در سیاست‌های تجاری دولت‌ها می‌تواند قیمت شکر را تغییر دهد.

۱۰. نرخ بهره‌وری و هزینه‌های تولید: نرخ بهره‌وری در صنعت تولید شکر و هزینه‌های مرتبط با تولید می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش هزینه‌های تولید، می‌تواند به افزایش قیمت شکر منجر شود.

همه این عوامل در ترکیب و تعامل با یکدیگر و با دیگر عوامل اقتصادی و سیاسی می‌توانند قیمت شکر را تعیین کنند. بازار شکر پیچیده است و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که ممکن است باعث تغییرات قیمت قابل توجهی شود.

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها