|
کدخبر: 323048

آژانس مسافرتی/سفرنوروزی/گردشگری

افزایش سامانه های شکایتی در سال جدید/چگونه از آژانس های مسافرتی دادخواهی کنیم؟

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۳، سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات گردشگری راه‌اندازی شده است. وی جزئیاتی از رسیدگی به ۳۸۸ پرونده شکایت در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی تشریح نمودند.

اقتصاد افزایش سامانه های شکایتی در سال جدید/چگونه از آژانس های مسافرتی دادخواهی کنیم؟

اسماعیل برات اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، کمیسیون عالی نظارت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر روی ۳۸۸ پرونده شکایت مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی رسیدگی و تصمیماتی صادر نمود. در اثر این رسیدگی، به جز مواردی که به دلیل توافق و مصالحه طرفین حل و فصل شدند، مبلغ ۲۲ میلیارد و ۹۸۶ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۰۰ ریال (۲۲.۹۸۶.۵۸۵.۵۰۰ ریال)، ۱۰ هزار و ۷۱۴ دلار، ۸۰۲ یورور و ۳۰۰۰ درهم به مسافران بازگشت داده شد.

برات با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند الکترونیکی رسیدگی به شکایات، گفت: رسیدگی به شکایت‌ها همواره به دلیل شیوه سنتی و دستی با مشکلاتی روبه‌رو بود، که با راه‌اندازی فرآیند رسیدگی به شکایات در بستر سامانه «سادرا»، بسیاری از این مسائل و مشکلات رفع می‌شود.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با تشریح جزئیات این سامانه و چگونگی ثبت شکایت در آن، افزود: در فرآیند این سامانه، شاکی اعم از اینکه مسافر باشد یا آژانس، شخص حقوقی باشد یا اتباع خارجی، درخواست خود را از طریق سامانه (سادرا) ثبت کرده و پس از انجام رجیستری، مدارک خود را بارگذاری کرده و یک کد رهگیری برای پیگیری شکایت خود دریافت می‌کند. پس از آن، فرآیند رسیدگی از طریق سامانه قابل رصد بوده و آراء بدوی و تجدیدنظر از طریق سامانه قابل مشاهده بوده و تمامی مراحل از جمله زمان و مکان رسیدگی، مهلت اعتراض، رأی صادره و اجرای آن از طریق این سامانه انجام می‌شود.

ماجرای عجیب تورهای ارزان پیامکی / کلاهبرداری در قالب سفرهای ۲ میلیونی

سرهنگ تورج کاظمی در این‌باره گفت: متاسفانه افرادی که در فضای مجازی به تبلیغات. می‌پردازند؛ توسط هیچ نهادی مجوز نگرفته و در واقع تائید نشده‌اند؛ بنابراین راهی برای اطمینان حاصل کردن از درست بودن این تبلیغات وجود ندارد.حتی گاهی شاهدیم که متاسفانه حتی اگر سایتی تائیدیه هم داشته باشد ممکن است تبلیغات داخل آن جعلی باشد؛ بنابراین نمی توان به راحتی در این باره به افراد و تبلیغات اعتماد کرد، اما می‌توان با اقداماتی از احتمال خطا کم کرد.

رئیس پیشین پلیس فتای پایتخت با اشاره به تبلیغات تورهای مسافرتی ادامه داد: هر آژانس یا شرکت مسافرتی که قصد تبلیغ در فضای مجازی را دارد؛ قطعا یک دفتر فیزیکی همراه با شماره تلفن و آدرس مشخص دارد. از این رو لازم است که افراد پس از دیدن هر نوع تبلیغی چه در سایت‌های اینترنتی و چه به صورت پیامکی، قبل از پرداخت هرگونه هزینه‌ای، به دنبال دفتر فیزیکی این آژانس‌ها باشند و در صورت تائید شماره تلفن و آدرس؛ با این دفاتر قرارداد ببندند. همچنین بهتر است افراد به صورت حضوری برای انجام این امور اقدام کنند.

وی افزود: در صورت داشتن و آدرس این مراکز می‌توان در صورت بروز هرگونه مشکل به صورت حضوری مسائل را پیگیری کرد. 

این کارشناس امنیت سایبری با اشاره به ازدحام سفرها در ایام نوروز ادامه داد: در ایام نوروز که تعداد سفرها زیاد می‌شود و عموما مردم عجله دارند؛ کلاهبرداران از این شرایط سوءاستفاده کرده و با زیاد کردن میزان تبلیغات، انگیزه سفر را برای افراد ایجاد می‌کنند، در مواردی دیده شده که کلاهبرداران نیز با سوءاستفاده از همین فضا و در پوشش تورهای ارزان قیمت و به بهانه رزرو کردن مکان و بلیط، مقداری بیعانه دریافت کرده و دیگر پاسخگوی مشتریان نیستند.

کاظمی در جواب به این سوال که صاحبان آژانس‌های مسافرتی باید چگونه در فضای مجازی تبلیغ کنند؛ گفت: اگر فردی دارای آژانس مسافرتی باشد پس قطعا مجوزهای لازم را دریافت کرده و دفتری به صورت فیزیکی به همراه شماره تلفن برای شرکت خود را در نظرگرفته است. به همین ترتیب افراد می‌توانند با ارائه آدرس و شماره تلفن صحیح خود، به جلب اعتماد بپردازند.  من به عنوان یک شهروند به مراکزی اعتماد می‌کنم که علاوه بر دریافت مجوز رسمی از مراکز مربوطه، دارای مرکز مشخصی است و کارمند نیز دارد نه اینکه یک نفر به صورت مجازی کلیه کارهای سفر را انجام دهند.

 

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت ادامه داد: قیمت‌های پائین و به نظر اقتصادی این تبلیغات می‌تواند افراد را به خرید و پرداخت بیعانه ترغیب کند اما این مسئله یکی از شگردهای این کلاهبرداران سایبری است بنابراین افراد نباید تنها به خاطر یک پیامک یا تبلیغ به افراد اعتماد کرده و به آنها پولی پرداخت کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها