|
کدخبر: 253505

مزایا و معایب تورهای قسطی چیست ؟

تورهای اقساطی خدمت جدید برخی از آژانس های مسافرتی است. سفر کردن یکی از جذاب ‌ترین تجاربی است که کمتر کسی پیدا می‌شود علاقه‌ای به آن نداشته باشد، از آشنایی با فرهنگ ‌های مختلف گرفته تا حس خوبی که محیط جدید و دوری از چرخه تکراری زنگی به آدم دست می‌دهد، صدها دلیل مثبت برای سفر کردن وجود دارد. البته بر هیچ کس پوشیده نیست که بهره‌ مندی از لذت مسافرت، رایگان نخواهد بود و مستلزم پرداخت هزینه‌های متفاوتی است. خرید بلیط یا تور، رزرو اقامتگاه و مخارج خورد و خوراک برخی از متداول‌ ترین هزینه‌های سفر است که بسته به مقصد و سبک سفر هر شخص تا حد بسیار زیادی می‌تواند متفاوت باشد.
مقایسه و بررسی کامل مزایا و معایب تورهای اقساطی

اما از طرفی با افزایش هزینه های سفر به ویژه مقاصد خارجی، مسافرت برای خیلی‌ها دشوار شده است و شاید مثل سابق نتوانیم آن را تجربه کنیم. این موضوع بر آژانس‌ های مسافرتی نیز پوشیده نیست و از این افزایش قیمت تور و کم شدن استقبال مردم به سفرهای خارجی آگاه‌ هستند. از این رو آژانس ‌های مسافرتی با اقدامات مختلفی سعی در آسان کردن شرایط سفر دارند و یکی از این اقدامات ایجاد تورهای اقساطی است. در ادامه مطلب، ضمن ارائه توضیحات لازم درباره تورهای قسطی و ویژگی‌های آن، درباره مزایا و معایب تورهای قسطی هم صحبت می‌کنیم.

تور قسطی چیست؟

تور قسطی همانطور که از نامش مشخص است به تورهای مسافرتی گفته می‌شود که به صورت قسطی به فروش می‌روند و مسافران بخشی از مبلغ قرارداد تور را پیش از سفر پرداخت می‌کنند و بخش دیگری را به صورت اقساط‌ چند ماهه پس از سفر پرداخت می‌کنند. شرایط تورهای قسطی با توجه به آژانس‌های مسافرتی طرف قرارداد بسیار متفاوت است. اما در ادامه به وجه اشتراک و شرایط حدودی تورهای اقساطی هم می‌پردازیم.

انواع تورهای قسطی

 در گذشته تورهای قسطی صرفا ویژه تورهای خارجی گران قیمت بودند، اما با افزایش محبوبیت این اقدام، امروزه تورهای قسطی مختص به تورهای خارجی نیست و می‌توانید تورهای داخلی و حتی تورهای ارزان قیمت را به صورت قسطی خریداری کنید، هرچند تاکید می‌کنیم این موضوع بسته به هر آژانس مسافرتی، متفاوت است.

شرایط تورهای اقساطی

به طور کلی شرایط عمومی تورهای اقساطی در آژانس‌های مسافرتی مشترک است و جزئیات آن ‌ها مانند حداقل مبلغ پیش پرداخت، مدت زمان اقساط، میزان بهره اقساط و نوع ضمانت نامه متفاوت است. همچنین هر چقدر تعداد قسط بندی‌ها کمتر باشد، قیمت کلی تور زیاد باشد و مبلغ پیش پرداخت بیشتر باشد، درصد بهره کمتری از مسافران گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه معمولا بهره اقساط بین ۱.۵ تا ۵ درصد است.

 از مهم‌ترین شرایط تورهای قسطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به ضامن
  • امکان قسط بندی تا ۱۰ ماه (به طور معمول)
  • ارائه سفته (غالبا در زمانی که متقاضی صاحب چک نباشد)
  • ارائه چک صیادی به ارزش کل مبلغ تور
  • ارائه گردش سه ماه اخیر حساب بانکی دسته چک (معمولا در تورهای گران قیمت)
  • ارائه مدارک شناسایی برای خود و سایر همراهان

مسافرت

 

مزایا و معایب تورهای اقساطی

پس از تعریف تور قسطی و ویژگی‌های آن به سراغ مزایا و معایب تورهای قسطی می‌رویم. تورهای قسطی هم مانند سایر انواع تور، مزایا و معایب خاص خود را دارند که مهم‌ترین آن‌های شامل موراد زیر می‌شوند:

مزایای تورهای قسطی:

  • کاهش فشار مالی سفر: مهم‌ترین ویژگی‌ تورهای اقساطی و علت اصلی به وجود آمدن آن‌ها، کاهش فشار آنی هزینه‌های سفر است. همواره سفر رفتن مخارج مختلفی را در برمی‌گیرد، اما با استفاده از تورهای قسطی می‌توانید سنگینی هزینه‌ها را کم کنید و یک شبه حساب بانکی خود را خالی نکنید!
  • تنوع بالای تورهای قسطی: با افزایش درخواست‌ تورهای اقساطی، در حال حاضر انواع مختلفی از تورهای اقساط وجود دارند که حق انتخاب را برای مسافران بیشتر می‌کنند. برای مثال: در حالت معمول متقاضیان باید ۵۰ درصد از هزینه تورشان را پرداخت کنند، اما آژانس‌هایی وجود دارند که حتی کمتر از ۲۰ درصد پیش پرداخت می‌گیرند.
  • بهره کم: در بیشتر موارد هزینه بهره اقساط بسیار پایین است.
  • عدم نیاز به ضامن: برای تهیه تورهای قسطی نیازی به ارائه اشتغال به کار، پیدا کردن ضامن، گواهی کسر از حقوق ندارید.
  • شرایط مناسب قسط بندی: متقاضیان باتوجه به شرایط خود می‌توانند از ۴ ماه به بالا هزینه تورشان را قسط بندی کنند.
  • فراهم کردن شرایط سفر: ممکن است بنا به هر دلیلی در یک بازه زمانی پول کافی برای سفر رفتن را نداشته باشید اما زمان آن را چرا! در اینجا انتخاب تورهای قسطی یک گزینه منطقی برای گردشگران محسوب می‌شود.

معایب تورهای قسطی:

  • عدم وجود شرایط استفاده از تور لحظه آخری: در برخی از آژانس‌های مسافرتی تورهای اقساطی فرآیند زمان‌بری دارد، بنابراین امکان استفاده از تورهای اقساطی در تورهای لحظه آخری وجود ندارد.
  • قیمت تمام شده بیشتر: با وجود اینکه در اکثر مواقع درصد بهره تورهای قسطی پایین است، اما به هر حال قیمت تمام شده آن برای گردشگران بیشتر تمام می‌شود.
  • متعهد بودن به قرارداد: فراموش نکنید که شما برای تهیه تورهای قسطی قراردادی عقد می‌کنید و موظف هستید قسط خود را به طور منظم پرداخت کنید. در غیر این صورت امکان شکایت و دادگاهی شدن هم وجود دارد. بنابراین اگر شرایط کافی برای تورهای قسطی، به ویژه بلند مدت را ندارید از دریافتش امتناع کنید.

سخن آخر

اضافه شدن ویژگی‌هایی چون رزرو آنلاین تور و تورهای اقساطی قطعا از اقدامات مثبت در صنعت گردشگری به شمار می‌رود که راحتی و حق انتخاب بیشتری را برای گردشگران فراهم می‌کند. البته در این مطلب بدون هرگونه جانب داری به مزایا و معایب تورهای قسطی پرداختیم و در آخر این شما هستید که خوب یا بد بودن آن را مشخص می‌کنید. اما بدون شک، افزایش گزینه‌های این چنینی در راستای توسعه صنعت گردشگری، تاثیر مثبتی دارد. در آخر چنانچه کسی را می‌شناسید که قصد استفاده از تورهای قسطی را دارد و از ویژگی، مزایا و معایب آن اطلاعات کاملی ندارد، می‌توانید این مطلب را برایش بفرستید.

منابع مقاله:

تور اقساطی https: //lastsecond.ir/tours/installment-tours

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها